Jag är helt grön vad gäller husbygge.
Vi har tittat lite på att köpa sommarstuga och ev. bygga nytt. Men det är lite svårt att veta vad det kostar tycker jag. Vad kan man räkna med att grundarbetet kostar? Pratar vi 100 000 eller 200 000 eller vad?

Tack snälla om ni svarar!
 
oboy skrev:
Jag är helt grön vad gäller husbygge.
Vi har tittat lite på att köpa sommarstuga och ev. bygga nytt. Men det är lite svårt att veta vad det kostar tycker jag. Vad kan man räkna med att grundarbetet kostar? Pratar vi 100 000 eller 200 000 eller vad?

Tack snälla om ni svarar!
1000 - 1 000 000 kr - cirka :D

Vad pratar vi om för tomt ?
Vad är det för typ av grund ?
källare eller ej ?
Storlek ?
Behövs sprängnng, pålning eller andra åtgärder ?

Min grund som är en plintgrund för ett 45 kvm fritishus på lätt sluttande morän kostade mig ca 6000 kr - då gjorde jag allt själv

/K
 
oboy skrev:
Jag är helt grön vad gäller husbygge.
Vi har tittat lite på att köpa sommarstuga och ev. bygga nytt. Men det är lite svårt att veta vad det kostar tycker jag. Vad kan man räkna med att grundarbetet kostar? Pratar vi 100 000 eller 200 000 eller vad?

Tack snälla om ni svarar!

Hejsan

I vårat fall kostade grund och grovplanering bara 4900 SEK. På tomten finns det nästan bara sand, vi har egen grävare så vi fixade bort det översta jordskiktet, planade ut och höjde med mera sand och gjorde som en "platå".
Lade ut fiberduk ( för att förhindra det mesta av ogräset) och körde sedna på 15 ton singel. Vi placerar ut trädgårdplattor och ställer därefter leca/betongblock ovanpå efter stugleverantörens plintkarta.
Lätt som en plätt :)

MVH Eva E / www.storon.blogspot.com
 
Jag betalade 37000:- inkl. moms för en grund till samma typ av hus som eerieva. Då ingick 15 isolerade plintar, två dräneringsdiken med rör ilagda, grävning och rör för avlopp och vatten under huset samt "grusbädd" ovanpå. Jag är dock inte nöjd med denna grussbädd och ska lägga på "markplast" istället vid tillfälle.

/Maxen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.