O ozean skrev:
Spänningen ser rätt ut (485V/13= 37V Voc)och börjar byggas upp vid gryning för att nå sitt max vid 07-tiden. När solen sedan når panelerna så borde du se en ganska snabb ökning av strömmen, men i ditt fall är det som att du har en begränsning till 10.30 eller en kraftig skugga som försvinner 10.30. Inträffar strömökningen exakt vid samma tidpunkt varje dag?
Tack för din fråga Ozean. Problemet som jag har är just det, det är väldigt olika när strömmen ökar och det verkar utifrån graferna inte gå att förutsäga. Oftast sker det runt kl 09:00, ibland något tidigare och ibland något senare. Oftast startar däremot produktionen på ca 3 till 4 kW vilket jag finner underligt. Det borde vara en mer gradvis ökning av produktionen. Förutom igår, då drog den igång på endast 100 watt och steg, så vi får väl se hur det blir idag.
 
N Nybyggare34 skrev:
Tack för din fråga Ozean. Problemet som jag har är just det, det är väldigt olika när strömmen ökar och det verkar utifrån graferna inte gå att förutsäga. Oftast sker det runt kl 09:00, ibland något tidigare och ibland något senare. Oftast startar däremot produktionen på ca 3 till 4 kW vilket jag finner underligt. Det borde vara en mer gradvis ökning av produktionen. Förutom igår, då drog den igång på endast 100 watt och steg, så vi får väl se hur det blir idag.
Kan man få någon form av aktuell bild över ditt hus från t.ex Google maps utan att du anger adress här, så har vi lite lättare för att se om det finns något yttre som påverkar ?
 
F
K knightjocke skrev:
Kolla på datorn och hemsidan. Där kan man ofta få fram bättre siffror än på telefonen.

Märkligt sammanträffande. Om det kunde vara att du får för hög spänning med kalla paneler. Men inte på morgonen så här års.
Helt uteslutet oavsett årstid skulle jag säga om installerad effekt är skapligt jämnt fördelad på två optimerare.
 
F
N Nybyggare34 skrev:
Tack för din fråga Ozean. Problemet som jag har är just det, det är väldigt olika när strömmen ökar och det verkar utifrån graferna inte gå att förutsäga. Oftast sker det runt kl 09:00, ibland något tidigare och ibland något senare. Oftast startar däremot produktionen på ca 3 till 4 kW vilket jag finner underligt. Det borde vara en mer gradvis ökning av produktionen. Förutom igår, då drog den igång på endast 100 watt och steg, så vi får väl se hur det blir idag.
Tycker du resonerar rätt, det finns ingen rimlig förklaring med skugga eller nåt annat som direkt förklarar varför du går från noll till 3kW på det sättet du beskriver.
 
M mortimer skrev:
Kan man få någon form av aktuell bild över ditt hus från t.ex Google maps utan att du anger adress här, så har vi lite lättare för att se om det finns något yttre som påverkar ?
Se bifogade bilder på solen just nu över ängarna samt panelerna på taket. Det finns verkligen inget som skymmer eller skuggar panelerna. Inga träd, ingenting. Det är endast åkermark nedanför garagebyggnaden där jag har panelerna. Solen faller just nu i från östlig riktning och vandrar under dagen över panelerna för att slutligen gå ned i väst.

Solnedgång över öppna ängar utan skuggande objekt synlig från taket med solpaneler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Solpaneler monterade på taket av en röd träbyggnad med öppen åkermark i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
I inlägg Nr 14 är det en del undringar, som kan ge ledtrådar om ditt "fel", om du skulle känna till dem.
 
  • Gilla
knightjocke
  • Laddar…
Sungrow verkar ha en massa felkoder som du kan utläsa i appen om du har en smartmeter. Har du kollat så du inte har någon sådan?
 
F
A Arnodt skrev:
I inlägg Nr 14 är det en del undringar, som kan ge ledtrådar om ditt "fel", om du skulle känna till dem.
tycker du? Paneltyp och fabrikat på dessa kan jag inte riktigt se vad det har med saken att göra öht?

information i första inlägget ger 26 paneler á 395W. Bilder visar jämn inkoppling på två MPPT och bild visar två prydliga rader med 13 paneler i varje. Det rimliga att anta är att det är en rad á 13 paneler per MPPT.

Tittar man på graferna så tycker jag att man ser exakt samma fenomen runt 16:40 när spänningen har dippat (vilket den troligtvis har gjort pga väder). En inställning på växelriktaren eller så är den sönder skulle jag säga. Det är leverantörens sak att lösa. Att skicka dom grafen borde vara nog.
 
Redigerat:
  • Gilla
ozean
  • Laddar…
F fsn skrev:
tycker du? Paneltyp och fabrikat på dessa kan jag inte riktigt se vad det har med saken att göra öht?

information i första inlägget ger 26 paneler á 395W. Bilder visar jämn inkoppling på två MPPT och bild visar två prydliga rader med 13 paneler i varje. Det rimliga att anta är att det är en rad á 13 paneler per MPPT.

Tittar man på graferna så tycker jag att man ser exakt samma fenomen runt 16:40 när spänningen har dippat (vilket den troligtvis har gjort pga väder). En inställning på växelriktaren eller så är den sönder skulle jag säga. Det är leverantörens sak att lösa. Att skicka dom grafen borde vara nog.
Kan vi få en tydlig bild på vad som är inkopplat på växelriktarens undersida ? Vet t.ex inte vad fenomenet blir om installatören vänt solarkablarna fel mellan positiv och negativ.
 
F
M mortimer skrev:
Kan vi få en tydlig bild på vad som är inkopplat på växelriktarens undersida ? Vet t.ex inte vad fenomenet blir om installatören vänt solarkablarna fel mellan positiv och negativ.
Du kan knappast få det av mig.
 
F fsn skrev:
Du kan knappast få det av mig.
Sorry, ser det nu också:=)

@Nybyggare34 : kan du förse oss med bilden ?
 
M mortimer skrev:
Sorry, ser det nu också:=)

@Nybyggare34 : kan du förse oss med bilden ?
Hej,

Se bifogade bilder. Övrig uppdatering. Jag blev uppringd av den elektriker som gjorde installationen och även han ansåg att produktionskurvorna över de dagar som gått såg väldigt konstig ut vid början av dagarna. Han har nu felanmält till deras leverantör (som tydligen inte var så snabba på att svara), så vi får väl se när man får svar av dem.

Elledningar anslutna till en solenergi inverter med etiketter och strömbrytare, relaterat till felanmälan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elapparat med olika kablar och anslutningar, monterad på vägg ovanför trälister.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektriska kablar märkta med etiketter anslutna till en väggenhet, misstänkt fel i solenergisystem rapporterat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A Arnodt skrev:
nybyggarn,
du nämner inte vad det är för panelfabrikat och typ.
Har du databladet, se i dokumentationen du har fått av installatören.

Hur är panelerna kopplade i strängar?
Titta på dokumentationen du har fått av installatören.
Är det 1 sträng, 2 strängar eller fler? Hur många paneler seriekopplade i varje sträng?

Det verkar som båda MPPTingångarna på växelriktaren används. Den ena kurvan ligger ovanpå den andra och döljer den andra.

Var i landet är anläggningen, Kiruna eller Ystad?

Hur många kWh producerar den nu på en dag?
Hej och ursäkta för sent svar på din fråga.

Panelerna är av modellen JA Solar 395w. Jag hittar tyvärr inte att installatören lämnat något datablad eller någon dokumentation på panelerna eller sin installation. Elektrikern nämnde däremot vid installationen att panelerna ligger i två seriekopplade slingor. 2 x 13 st.

Anläggningen ligger i Piteå och under denna soliga oktober så har anläggningen hittils producerat ca 290 kWh. Under en riktigt solig dag som t.ex. igår, så ger solanläggningen ungefär 36 - 38 kWh.

Bör jag efterfråga dokumentation på inkopplingen av panelerna kanske?
 
Ser lite märkligt ut att man kan sätta en Cat6 LAN nätverkskabeli porten på växelriktaren för trådlös WLAN koppling.

Drog installatören med sig minussolarkabeln hela vägen runt på bägge strängarna eller finns risk att du har fått magnetfält som stör och ger "brus" ?
 
F
M mortimer skrev:
Ser lite märkligt ut att man kan sätta en Cat6 LAN nätverkskabeli porten på växelriktaren för trådlös WLAN koppling.

Drog installatören med sig minussolarkabeln hela vägen runt på bägge strängarna eller finns risk att du har fått magnetfält som stör och ger "brus" ?
Har inget att göra med ursprungsfrågan öht.
 
  • Gilla
knightjocke
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.