Ikea erbjuder sedan en tid bänkskivor i fanér, tex Pinnarp, Karlby, Skogså. Vi är intresserade av materialet då vi gillar träkänslan men vill ha något med mindre underhåll än massivt trä. Någon som har erfarenheter av fanérvarianterna? Hur pass tåliga är de mot tappade redskap, väta etc?
 
  • Gilla
DDDDDDD
  • Laddar…
BirgitS
När jag läser vad Ikea skriver om Pinnarp och underhåll så verkar det vara samma underhåll som massivt trä. Trä är inte tåligt mot tappade redskap och vatten, oavsett om det är massivt eller faner.
 
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Fanerskivor är ju väldigt tunna. Kan inte tänka mig att det kan fungera på en bänkskiva.

Det ÄR en stor skillnad mot massivt trä. Har tidigare haft bänkskivor i bok och ek. Senast massiv valnöt i matbord och sidobänkar, arbetsbord mm. Så enkelt att bara olja in, ibland slipa lite lätt.

Om det skulle bli något lite märke så märks det knappt på en massiv skiva medans på en tunn fanér kan det bli märken rakt igenom.

Tyvärr, tror inte ett dugg på Ikeas fanérskivor, inte heller på deras löjligt tunna laminatskivor. Det är helt enkelt dålig kvalitet rakt igenom.

Vi hade en köksö med vit, tjock kvalitetslaminat från LG. Den skivan var ungefär lika dyr som en dyr massiv träskiva. Men 15 år senare när vi flyttade så såg den fortfarande ut som ny.
 
Hej!

Jag står i valet och kvalet med att välja en fanérbänskova i ek från Ikea. (Karlby) Dock är jag skeptisk mot en fanérskiva i köket då jag kan tänka mig att den inte är särskilt stöttålig.

Är det någon av er som har erfarenheter av Ikeas träbänskivor i fanér? Alla kommentarer tas emot tacksamt!
 
Hej
Jag testar också att lyfta tråden på nytt.
Fane'ret är ju hela 3mm tjockt, så det blir ju nästan som en massiv skiva tänker jag :thinking:
Ingen som har nån av deras fane'r bänkskivor & vill dela med sig av sitt tycke? :)
Den såg väldigt rejäl ut tyckte vi när vi var inne på Ikea & kikade
 
människa människa skrev:
Hej
Jag testar också att lyfta tråden på nytt.
Fane'ret är ju hela 3mm tjockt, så det blir ju nästan som en massiv skiva tänker jag :thinking:
Ingen som har nån av deras fane'r bänkskivor & vill dela med sig av sitt tycke? :)
Den såg väldigt rejäl ut tyckte vi när vi var inne på Ikea & kikade
Har haft det i 2 kök och är nöjd. Man får vara noga att torka bort vatten i skarven om man har underlimmad diskho, annars blir det förstört där ganska snabbt. Man får också vara försiktig med att ställa varma kastruller på ljusa skivorna, kan bli märke.
 
människa människa skrev:
Hej
Jag testar också att lyfta tråden på nytt.
Fane'ret är ju hela 3mm tjockt, så det blir ju nästan som en massiv skiva tänker jag :thinking:
Ingen som har nån av deras fane'r bänkskivor & vill dela med sig av sitt tycke? :)
Den såg väldigt rejäl ut tyckte vi när vi var inne på Ikea & kikade
Vi har Karlby i Valnöt sedan förra sommaren. När vi i år byggde Attefallshus med ett litet kök valde vi samma. Det kanske är svar nog?
Vi oljar skivan med Ikeas olja. Inga problem med väta. Tappar en nåt tungt så blir det ett märke men det blir det ju, som sagt, i massivt trä också!
 
  • Gilla
människa
  • Laddar…
D DahlEricsson1000 skrev:
Har haft det i 2 kök och är nöjd. Man får vara noga att torka bort vatten i skarven om man har underlimmad diskho, annars blir det förstört där ganska snabbt. Man får också vara försiktig med att ställa varma kastruller på ljusa skivorna, kan bli märke.
Tack. Är det faneret som kan släppa om vatten blir ståendes där? Isf blir det ingen sådan bänk, för om jag känner min familj rätt så kommer det glömmas bort :p
 
BirgitS
människa människa skrev:
Tack. Är det faneret som kan släppa om vatten blir ståendes där? Isf blir det ingen sådan bänk, för om jag känner min familj rätt så kommer det glömmas bort :p
Allt trä blir fuktskadat om det är vått under lång tid. Oavsett om det är massivt trä eller faner så måste det underhållas med oljning eller liknande samt vatten torkas upp hyfsat fort.
 
Ok! Jag valde tillslut en bänkskiva från Ikea (Karlby) till vårat nya kök. Vi bor i en lägenhet som vi inte planerar att i för alltid så det var priset som avgjorde. Diskhon är underlimmad.

Jag är mycket nöjd! Det första jag gjorde var att olja in den ordentligt enligt konstens regler med fin linolja (kallpressad osv). Bänkskivan ser fantastisk ut. Vi tillhör dock de som varje dag torkar av bänkskivan och absolut inte ställer några varma kastruller på den Inga bekymmer öht. Kan inte säga att det blir märken lätt då jag inte tappat något, ännu. Men trä är trä så märken kommer det ju att bli.

Trä är enligt mig det överlägset snyggaste. Dock kan jag säga att de praktiska fördelarna med ex en stenskiva överväger. Det är tillslut en "verkstad" för mat. I nästa köksrenovering kommer det bli en mer tålig skova som man kan stöka runt på ordentligt utan huvudbry.
 
  • Nyligen oljad Karlby bänkskiva i trä med en underlimmad diskho, vit kakelvägg och skåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
människa
  • Laddar…
människa människa skrev:
Tack. Är det faneret som kan släppa om vatten blir ståendes där? Isf blir det ingen sådan bänk, för om jag känner min familj rätt så kommer det glömmas bort :p
Ja precis och sen sväller skivan. Men det händer inte bara för att man glömmer en eller flera gånger men Ikea är till och med tydliga med att man ska se till att torka bort vatten där.
 
  • Gilla
människa
  • Laddar…
Tack. Då får det bli massivt trä, sten eller betong (y)
 
människa människa skrev:
Tack. Då får det bli massivt trä, sten eller betong (y)
Massivt trä med Osmo hårdvaxolja rekommenderas.
 
  • Gilla
JuggeH och 1 till
  • Laddar…
M
S Solidsoulbassman skrev:
Vi har Karlby i Valnöt sedan förra sommaren. När vi i år byggde Attefallshus med ett litet kök valde vi samma. Det kanske är svar nog?
Vi oljar skivan med Ikeas olja. Inga problem med väta. Tappar en nåt tungt så blir det ett märke men det blir det ju, som sagt, i massivt trä också!
Om
U Ulpan skrev:
Ikea erbjuder sedan en tid bänkskivor i fanér, tex Pinnarp, Karlby, Skogså. Vi är intresserade av materialet då vi gillar träkänslan men vill ha något med mindre underhåll än massivt trä. Någon som har erfarenheter av fanérvarianterna? Hur pass tåliga är de mot tappade redskap, väta etcså
U Ulpan skrev:
Ikea erbjuder sedan en tid bänkskivor i fanér, tex Pinnarp, Karlby, Skogså. Vi är intresserade av materialet då vi gillar träkänslan men vill ha något med mindre underhåll än massivt trä. Någon som har erfarenheter av fanérvarianterna? Hur pass tåliga är de mot tappade redskap, väta etc?
Jag bryter in i tråden med en närliggande fråga, hoppas ok: Någon som har köpt Pinnarp och använt Ikeas Stockaryd träolja? Hur blev resultatet? Vi vill helst inte att det ska bli mörkare/gulare utan vill behålla den ljusa nyansen. Vi har fått input att en vitolja kan ge rosa nyans? Tacksam om någon har tips!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.