Hej! Har bytt till en Charge Amp Aura och det verkar vara en trevlig box som är framtidssäkrad för V2G. Men den har i dagsläget inte ens den simplaste funktionen att kunna aktivera laddningen vid lågt elpris och jag kan inte hitta en fungerande lösning någonstans på nätet. Ellevio har det integrerat, men det fungerar inte mot boxen, bara error hela tiden.
Ellevio är helt talanglösa och svarar att det ligger hos Charge Amp. Charge Amp i sin tur säger bara att de inte kan göra något…. På en direkt fråga så säger de att de inte har funktionen med prisrelaterad laddning men att den skall komma i framtiden….

Så en varning för Charge Amp och deras boxar och tar tacksamt emot tips på förslag hur man löser problemet….

Mvh

Henrik
 
Kan du tidsstyra den? Sätt den i så fall på 00–06, då är priset normalt sett som lägst under dygnet. Det är förstås ett trubbigare instrument än faktisk prisstyrning, men ofta bra nog.

Vill du bara ladda de nätter då priset verkligen är lågt måste du nog in och sätta något relä i elcentralen som stryper elen till boxen om priset är för högt. Sånt finns, men är inget just jag kan något om.
 
sunnis
Det löser man antingen med Tibber, Greenly eller som jag körde i något år Gridio innan jag bytte till Tibber. Finns ingen mening med att den funktionen ska vara inbyggd i laddboxen när i princip alla bilar kan lösa det på egen hand via API.

Gridio är ju en lösning som inte är knuten till något elbolag, Tibber ska man även kunna använda fast man inte är kund.

Du behöver även ett timprisavtal för att ha någon nytta med timprisladdning.
 
Hej, ja, tidsstyra går utmärkt, men det är inte syftet, som i helgen när det blåser och elpriset är lågt hela tiden så vill jag att den skall vara aktiv….. när det är billigt. Men det går inte…..


Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Kan du tidsstyra den? Sätt den i så fall på 00–06, då är priset normalt sett som lägst under dygnet. Det är förstås ett trubbigare instrument än faktisk prisstyrning, men ofta bra nog.

Vill du bara ladda de nätter då priset verkligen är lågt måste du nog in och sätta något relä i elcentralen som stryper elen till boxen om priset är för högt. Sånt finns, men är inget just jag kan något om.
 
Problemet uppstår när man han många olika bilar, byter ofta och det inte finns stöd för dessa, då fungerar det inte. Tycker själv att det hade varit smidigt om laddstolpen var smart, annars köper man saker man inte behöver, bättre att ha en ren ladd i sådana fall styra bilen. Inköpet på 25’ känns inte så motiverat………


sunnis sunnis skrev:
Det löser man antingen med Tibber, Greenly eller som jag körde i något år Gridio innan jag bytte till Tibber. Finns ingen mening med att den funktionen ska vara inbyggd i laddboxen när i princip alla bilar kan lösa det på egen hand via API.

Gridio är ju en lösning som inte är knuten till något elbolag, Tibber ska man även kunna använda fast man inte är kund.

Du behöver även ett timprisavtal för att ha någon nytta med timprisladdning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.