Tittar lite på det här med kyl/frys med snickerilucka. Marknaden är INTE stor vilket iofs gör det lättare att välja :p Vi har Ikea-kök och enligt den lokala vitvaruförsäljaren blir det krångligt med ngt annat märke än Ikeas egna :( Finns det ngn här som har lyckats sätta in tex Siemens kyl/frys i Ikea-skåp? Skulle det funka att ist för inbyggnadsskåp, ta lucka, sockel och täcksidor?

Sen är det priset oxå! Gör vi det enkelt för oss och väljer Ikeas kyl/frys sparar vi 3-4 tusenlappar MEN hur är kvalitén? Har märkt i en del trådar här att Whirlpool är budjet och att det märks medan andra tycker att det är helt ok? Eller är det Siemens, Electolux etc som tar ut höga priser, för just integrerade verkar va dyrare än vanliga skåp?

Hur skulle ni resonera? Ge oss en hint hur/vad vi ska välja!
 
Hemmakatten
Tyvärr är det nog så att det är bara Ikeas egna (Whirlpool) designade vitvaror som passar i deras skåp (det är helt säkert gjort så med flit).

Själva har vi AEG's helintegrerade kyl och frysskåp vilka vi är mkt nöjda med. Vet dock inte om (tror inte) att de passar till IKEAskåp.

Vad man bör tänka på är att ALLA helintegrerade kyl- och frysskåp har mkt mindre volym än motsvarande fristående.
 
¤ akila ¤ skrev:
Tittar lite på det här med kyl/frys med snickerilucka. Marknaden är INTE stor vilket iofs gör det lättare att välja :p Vi har Ikea-kök och enligt den lokala vitvaruförsäljaren blir det krångligt med ngt annat märke än Ikeas egna :( Finns det ngn här som har lyckats sätta in tex Siemens kyl/frys i Ikea-skåp? Skulle det funka att ist för inbyggnadsskåp, ta lucka, sockel och täcksidor?

Sen är det priset oxå! Gör vi det enkelt för oss och väljer Ikeas kyl/frys sparar vi 3-4 tusenlappar MEN hur är kvalitén? Har märkt i en del trådar här att Whirlpool är budjet och att det märks medan andra tycker att det är helt ok? Eller är det Siemens, Electolux etc som tar ut höga priser, för just integrerade verkar va dyrare än vanliga skåp?

Hur skulle ni resonera? Ge oss en hint hur/vad vi ska välja!
Kolla på Electrolux/Husqvarnas nya 60 cm helintegrerade kyl/frys. Man behöver m a o inte någon skåpstomme till dessa och köksluckorna monteras direkt på kyl/frysdörren. Man får en större volym i kyl/frysen samtidigt som man sparar in en skåpsstomme. De har dessutom allt vad man vill ha av finesser: Auto avfrostning av både kyl/frys, elektronisk temperaturstyrning m m. Frysdelen öppnas som en utdragslåda, framåt. Helläckert!
 
Hejsan, vi har Ikea kök och Electrolux kyl/frys bakom snickerilucka, funkade jättebra, blev ett tomrum ovanför mellan kyl och skåpstomme, men det syns ju inte förrutom när dörren är öppen...

länk till kyl/frys:
http://www.tretti.se/ern2922

Såg att det skrevs angående budgetskåp o dyl. Min flickvän skulle bestämt ha ett Electrolux-skåp då hon ansåg att det var bättre, kan inget alls om kvaliteten på dessa produkter så det var bara att slanta upp.. så resonerade vi
 
Skulle nog vilja påstå att kan man skruva ihop ett kök kan man få det att passa. Det gäller ju bara att få skapligt rätt höjd på luckan/luckorna.

Vi köpte inbyggnadskyl från IKEA och satte i ett KVIK-kök. IKEA-kylen var lättare att montera än Ariston-frysen som KVIK sålde.

Stämmer kanske bättre i ett IKEA kök men för mig blev det en luftspalt på 5-6 cm i ovankant, en icke önskvärd sådan. Löste det genom att såga till några 60 cm skivor att lägga i botten för att lyfta upp kyl/frys till rätt höjd. Blev tokbra!
 
Stenback skrev:
Vi köpte inbyggnadskyl från IKEA och satte i ett KVIK-kök. IKEA-kylen var lättare att montera än Ariston-frysen som KVIK sålde.
Hur upplever du kvalitén på Ikeakylen? Känns den billig och ranglig som priset borde tyda på? Deras produkter skiljer ju sig rätt markant i pris mot E-lux, Miele, Siemens etc. Kanske det är dom som har överpriser ist :confused:

Hur som helst tröttnade jag på allt letande och jämförande och tog det enklaste alternativet: Ringde Ikea handla hemma! Prylarna kommer förhoppningsvis om en vecka. En kompis har vitvaror från Ikea (dock ingen kyl/frys) som hon är jättenöjd med så jag hoppas att även deras kyl/frys håller måttet!
 
Stenback skrev:
Vi köpte inbyggnadskyl från IKEA och satte i ett KVIK-kök. IKEA-kylen var lättare att montera än Ariston-frysen som KVIK sålde.
QUOTE]

Vilket KVIK kök har du och vilken inbyggnadskyl köpte du? Ska beställa mitt KVIK kök (Mano) i veckan men fastnat när det gäller inbyggnads kyl och frys. Har kollat på IKEAs men är lite osäker på om det passar när det gäller höjden på dörrarna.
 
Min bror köpte en inbyggd kyl/frys på IKEA. Något som han ångrade bittert. Frysen blev aldrig riktigt kall och kylen var så liten invändligt att det inte gick att ha en 1,5 liters PET-flaska liggade i kylen.

Skillnaden mellan dyra och billiga inbyggnadsvitvaror är bla isoleringen. De dyrare har en bättre isolering vilket göra att isoleringen tar mindre plats=kyl/frys/ugn blir större invändigt.
 
Hemmakatten
Har bott ett tag i hus med integrerad kyl/frys från Ikea. Den var inte bra. Problem med att frysdelen är för varm eller kyldelen för kall beror på att det bara finns en kompressor och en termostat somm styr båda delarna. Det är helt hopplöst att få rätt temperatur i både kyl- o frysdelen. Håller också med de som skriver att inredningen känns ganska racklig, och JA, de är otroligt små invändigt. Skulle aldrig köpa ett sånt skåp.

De vi har nu är två separata kylar och två separata frysar, alla är helintegrerade. Kylarna sitter ovanför frysarna. De är vardera 90cm höga o skall passa till alla (eller åtminstone de flesta) kökstillverkares standardskåp.

Håller med om att skåpen är små inuti, men vår nya kyl är definitivt större är IKEAs. Men trots allt ÄR de mindre än valniga fristående kylar. Det är därför vi har två. En annan variant är att ha ett kombinerat kyl/frysskåp i fullhöjd men med olika luckor på kyl och frys. Vet att AEG har sådana med separata kompressorer så att man kan ställa in kyl och frys för sig. Ett sådant skåp får man ge ca 10.000 kr för.
 
  • Gilla
Nimbus310
  • Laddar…
Köpte miele's A+ integrerade hel frys på lavpriskokken.se eller hur det stavas, passar tipp-topp i mitt IKEA kök.
Kan rekomendera danskarna, bra pris, toksnabba på att svara på mail.

.Henrik
 
Hej!

Vi kör två integrerade kylar och två integrerade frysar från IKEA i kök från IKEAbredvid varandra. Isen blir frusen och mjölken blir kall. Nemas problemas. Säkert viktigt med ventilation från skåpen osv...

Jag sparade väl rätt många tusen på det och smällde pengarna på en rostfri mosaik som kostade skjortan istället. Rätt val för mig i alla fall. Självklart får man vad man betalar för men min mjölk är ingen överklassmjölk så det går bra. ;-)
 
  • Gilla
Kalle Gårdskarl
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.