Fullt normalt?

  • Antal röster
    1 987
AnneFi
J Jontha skrev:
Bara att ta beräknad livslängd på batteriet och beräkna mot hur länge de nyttjas.
Står väl frp. Antar att han har tagit betalt för en tredjedel av en förpackning batterier.
Borde man då få behålla batterierna efter utfört arbete?
 
L lbgu skrev:
52:- fakturavgift är väl heller inte speciellt snyggt. Men med tanke på övrigt så är man väl inte direkt förvånad.
Är den inte avtalad innan är det bara att stryka den.
 
H Hank_Ö skrev:
Fick en faktura häromdagen som jag funderade på att posta i humor-tråden.
Det är en elektriker som debiterat för sitt jobb, inget billigt jobb heller. (men ingen invändning, arbetskostnaden var han tydlig med från början)

På slutet har han lagt till 33% förbrukning av 4st batterier och 20% slitage på sina arbetshandskar.
Är det här kutym? Jag kunde knappt tro mina ögon.

[bild]

Det är så klart en skitsumma som jag inte kommer bråka om. Men jag ville kolla hur många som tycker det här är normalt?
Därför elektriker tjänar så bra
Själv använder jag uppladdningsbar ficklampa genom usb.
 
H Hank_Ö skrev:
Fick en faktura häromdagen som jag funderade på att posta i humor-tråden.
Det är en elektriker som debiterat för sitt jobb, inget billigt jobb heller. (men ingen invändning, arbetskostnaden var han tydlig med från början)

På slutet har han lagt till 33% förbrukning av 4st batterier och 20% slitage på sina arbetshandskar.
Är det här kutym? Jag kunde knappt tro mina ögon.

[bild]

Det är så klart en skitsumma som jag inte kommer bråka om. Men jag ville kolla hur många som tycker det här är normalt?
Detta är lika dumt och idiotiskt som när hantverkarna debiterar för resan till uppdraget . Varför i h-e skall man ha betalt för bilresan ? Har man inte råd med resan får man väl hoppa över det jobbet ??
 
Så du menar på allvar att om jag ska åka 5 mil för att byta ett uttag så ska jag bjuda på den resan????
 
Mikael_L
Primus falk Primus falk skrev:
Detta är lika dumt och idiotiskt som när hantverkarna debiterar för resan till uppdraget . Varför i h-e skall man ha betalt för bilresan ? Har man inte råd med resan får man väl hoppa över det jobbet ??
Kostnaden för fordonet och restider lär hamna på kundernas fakturor hur man än gör - det borde du inse.
Och just reskostnader kan jag tycka är vettigt att debitera som enskild post för varje kund, annars får de som har kort resväg för hantverkaren subventionera dem som orsakar lång restid.
 
Tiden startar när man lämnar företaget, tills det man kommer tillbaka.
 
Mikael_L
B Bageera skrev:
Tiden startar när man lämnar företaget, tills det man kommer tillbaka.
Nu var du kanske lite väl fyrkantig och kategorisk.
Man kan ju ha den modellen - helt OK.

Men i verkligheten så kanske man inte alls är förbi verksamhetsstället, utan åker hemifrån direkt.
Eller att man har något avtal om restid och annat, så det finns många sätt det kan se ut på och sen bli med restiden.
Men för hantverkaren som har en firma, där man som regel utgår från verksamhetstället och åker till kund kan det du skrev ofta vara bra, om avtal om annat ej slutits.

Hur man än gör, kommer dock kostnaderna för fordon och resor på sista raden betalas av kunder, det handlar ju mest om vilken ersättningsmodell man har och hur dolt/öppet det blir.
 
C
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men i verkligheten så kanske man inte alls är förbi verksamhetsstället, utan åker hemifrån direkt.
Eller åker från kund till kund, potentiellt längre sträckor, under en arbetsdag. Hur fördelas den restiden?

Oavsett är problemet i grund och botten att det dyker upp oväntade kostnader på fakturan som inte avtalats i förväg.
Så länge båda parterna är med på det från början är det väl helt okej att ha vilken prisnivå och debiteringsmodell som helst?
 
C cpalm skrev:
Eller åker från kund till kund, potentiellt längre sträckor, under en arbetsdag. Hur fördelas den restiden?
Bägge kunderna betalar båda resorna, typ... :cool:
 
  • Haha
cpalm
  • Laddar…
B Bageera skrev:
Tiden startar när man lämnar företaget, tills det man kommer tillbaka.
Samtidigt är det massor av branscher som inte debiterar restid.
Inom bemanningsbranschen/konsultbranschen behöver normalt inte köparen av tjänsten betala för personens resa från varken bemanningsföretagets kontor eller personens hem. De betalar för den tid de är på företaget som anlitat dem. Att bara betala för det arbete som utförs borde vara standard.

I hantverkarens affärsidé ingår ju att man ska åka hem till kunder så det rimliga borde vara att de tog lite mer i timmen för att täcka bilkostnaden. Ser man de summor de tar för resor så känns det som att det snarare handlar om att tjäna pengar på det än att bara täcka den verkliga kostnaden.

Är det långa avstånd kan jag förstå behovet, men då bör man ju upplysa kunden innan att det kommer att kosta så mycket extra att åka ut och så får kunden avgöra om det är värt det eller om han ska försöka lägga tid på att hitta en hantverkare som bor närmare.

Vad är skillnaden mot
Vad är skillnaden att
 
raveper raveper skrev:
Vilken dröm att ha ett sådant lager
Vi har alltid 600-700 rullar hemma.

Lyckades även övertyga min gamla mor att hon borde ha ett rejält lager hemma.

Det var 2019. Ett drygt halvår senare kom Covid. Nu tror hon att jag är synsk. ;)
 
Kilrain Kilrain skrev:
Vi har alltid 600-700 rullar hemma.

Lyckades även övertyga min gamla mor att hon borde ha ett rejält lager hemma.

Det var 2019. Ett drygt halvår senare kom Covid. Nu tror hon att jag är synsk. ;)
Vilken tur, annars hade det nog gått illa...
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vilken tur, annars hade det nog gått illa...
Ja, hon kunde ju ha dragit på sig Covid om hon tvingats jaga dasspapper med pöbeln.

Nu kunde hon sitta tryggt på sin porslinstron.

Skrattar bäst som torkar rent.
 
  • Gilla
robhol och 1 till
  • Laddar…
A
JapeFox JapeFox skrev:
Otroligt! Sitta och peta i småsaker, hur har han tid. Men många bäckar små.
Han har troligtvis mindre tid än vad som läggs ned här i kommentarer. Hur orkar ni? Vilken kund får betala Er tid här på forumet? Lägga den som ej debiterbar administration där ni jobbar vilket ger låg beläggningsgrad och höjda timpriser. Byggahus forumet har helt spårat ur. 30 min av min semesterdag åt skogen .
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.