Hej!

helt ny här men väldigt lärorik sida än så länge. Passar på att vända mig till er för inputs.

nyligen husägare och fick kontakt med en firma via en bekant. Arbetet skulle avse framsidan av vårt hus.

1) Fixa trädgård
2) Stubbfräsning
3) Ny gräsmatta

första punkten avtalade vi om 2 arbetare som skulle slutföra jobbet på 2 arbetsdagar (8 h/per pers - 300 kr per pers efter ROT) + deponering

2) stubbfräsning (5000 kr efter ROT)

3) ny gräsmatta (pris diskuterades aldrig utan jag bad om det och de sa att de kunde fixa det - jag vet borde ha frågat om pris osv)

transporten skulle jag få "gratis" eller inte behöva betala.

fakturan kom och där ska jag betala:
1) 32 h för markarbete
+
Transport

2) stubbfräsning

3) ny gräsmatta (ca 1600 kr inkl moms) inget kvitto fanns med

4) jord (817 kr inkl moms)

5) läggning av gräsmatta (2 arbetare) 12 h total

6) transport för att hämta jord+gräsmatta (2 resor totalt 1600 kr exkl moms)


Jag kommer inte bestrida för transportugifterna även om han muntligen sa att det skulle ingå för att jag vill göra rätt för mig. Däremot bad jag om kvittot på gräsmattan + jord, kunde inte få för jorden men fick på gräsmattan. Där visar det sig att riktiga priset var 1117 kr inklusive moms! Så de skrev fel eller försökte lura mig och tro att jag ej skulle be om kvittot.

Däremot gjorde jag misstaget att inte fråga om arbetet kring gräsmattan, det jobbet känns inte som att det kräver 6 h 2 personer dvs 12 h? Jag tycker att de kunde ha skickat en person för detta jobb. Om företaget skickar 4 personer är jag då skyldig att betala för alla?

Även transporten för att hämta gräsmattan är väldigt dyr! De ska ha åkt till Södertälje (ca 60 mil enkelväg från deras kontor). Fast detta meddelades aldrig till mig?
Bara transporten för gräsmattan och jord hamnar på nästan dubbelt så mycket som själva gräsmattan och jord. Tycker företaget kunde ha informerat mig om detta utan att göra som de vill då detta ändå är en större kostnad.

Vet inte om jag tänker fel? Kommer såklart betala för det som är "rätt". Men funderar på om jag ska/kan bestrida att företaget skickade 2 personer för att anlägga gräsmatta på 22 kvm? Och även den dyra transportkostnaden?

nånstans sitter väl en irritation att de även försökte "lura mig" eller gjorde fel med priset på gräsmattan när det visade sig att priset var lägre!

Vad är era inputs? Inga attacker tack :) allt är bara funderingerar för en nybliven husägare som inte anlitat företag förut.
 
S
Du betalar ju mantimmar för att lägga gräsmattan, så det spelar ju ingen roll hur många de är. Det är summan timmar du betalar för.
Utan att veta mer känns det ändå som en rimlig slutsumma. Jag hade inte bråkat även om 12 timmar känns mycket.
 
Jag tycker att du har fått det skitbilligt. Särskilt transporterna, 240 km för 1600,:? Och för 300,: per timme är det inte många som jobbar. 25% moms, 33% arbetsgivaravgift, 34 % skatt, arbetskläder. Det kan knappast har varit svenskar som jobbade där.
 
  • Gilla
Henkan Sundberg och 2 till
  • Laddar…
J J Vos skrev:
Jag tycker att du har fått det skitbilligt. Särskilt transporterna, 240 km för 1600,:? Och för 300,: per timme är det inte många som jobbar. 25% moms, 33% arbetsgivaravgift, 34 % skatt, arbetskläder. Det kan knappast har varit svenskar som jobbade där.
Transporten är 120 km totalt för 1600 kr exklusive moms. Frågan är inte om transporten var billig utan om företaget var berättigad att faktiskt fatta beslutet om att åka så långt för denna kostnad utan att informera kunden?
300 kr i timmen är ju efter ROT exklusive moms. så priset är 600 kr/h innan ROT inklusive moms, detta är en vanlig timpris för trädgårdsarbete, enligt andra företag.
 
  • Gilla
J Vos
  • Laddar…
Men om det är 60 km, enkel väg. Då blir väl 2 tor resor 240 km?

Det du har fått betala som körersättning är själva bilkostnaden, de debiterar arbetstid även för körningen, vilket är normalt.

Timmarna för läggning av gräsmattan känns i överkant. Men inte uppenbart oskäligt.

Det är normalt med ett påslag på materialkostnader, 10 - 20% får anses normalt och skäligt. Det skall täcka firmans kostnader för beställning fakturahantering, ev. strul vid returer, felbeställningar osv. I vissa branscher framförallt el och VVS är påslag på 500 - 1000% vanliga. i det här fallet är det lite mer än normalt påslag.

Men det borde framgått av avtal att firman gör ett påslag, även om det är på en normal nivå.

Jag tycker inte att totala priset är uppenbart oskäligt. Det kan vara lite i överkant. Och firman borde ha informerat bättre om sin debiteringsmodell.
 
H hempularen skrev:
Men om det är 60 km, enkel väg. Då blir väl 2 tor resor 240 km?

Det du har fått betala som körersättning är själva bilkostnaden, de debiterar arbetstid även för körningen, vilket är normalt.

Timmarna för läggning av gräsmattan känns i överkant. Men inte uppenbart oskäligt.

Det är normalt med ett påslag på materialkostnader, 10 - 20% får anses normalt och skäligt. Det skall täcka firmans kostnader för beställning fakturahantering, ev. strul vid returer, felbeställningar osv. I vissa branscher framförallt el och VVS är påslag på 500 - 1000% vanliga. i det här fallet är det lite mer än normalt påslag.

Men det borde framgått av avtal att firman gör ett påslag, även om det är på en normal nivå.

Jag tycker inte att totala priset är uppenbart oskäligt. Det kan vara lite i överkant. Och firman borde ha informerat bättre om sin debiteringsmodell.
Tack för saklig input! Uppskattas!
 
Fairlane
En detalj, men ändå, visst är det väl RUT, inte ROT på detta? Iofs har TS räknat med 50% vilket ju också stämmer bättre med RUT.
 
  • Gilla
Rslrsl
  • Laddar…
Fairlane
Fick en liten chock när jag läste första inlägget, att de åkte 60 mil (!) enkel resa för att hämta gräsmatta. 60 km känns mer rimligt, som senare inlägg nämner. Kan tycka man borde nämnt det, men annars såg priset rimligt ut.
 
  • Gilla
mrsnhp och 1 till
  • Laddar…
Om dom har sagt att transporten ingår och sedan fakturerar för den ändå är det den punkten jag skulle fråga dem om först. De punkter där ni inte hade avtalat något pris är svårare att klaga på. Börja i vilket fall som helst med att fråga dem om det du tycker känns oklart, tex vad det var som tog tid vid läggning av gräsmatta. Det kan ju finnas en bra anledning.

Ta en komplett offert på papper med alla posterna specificerade separat nästa gång. Om dom inte kan ge en sådan offert, välj en annan hantverkare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.