Har beställt solpanel, och skall så småningom sälja min el, och hört att det är inte en enhetlig tariff på vad du får från dom olika bolagen, och vad jag förstod så är det inte alla som tar emot el, så vad skall man ha i åtanke nu när man blir producent ?
 
#el
B
Låg månadsavgift. De flesta (alla?) bolag som säljer el kan köpa, men för att undvika en månadsavgift för den el du köper och en avgift för den du köper, så är det enklast om du väljer samma elbolag för både din egen förbrukning och försäljning.

Jag fick spotelpris plus 5öre/kWh hos greenely för det som jag säljer, jag vet inte om det finns bättre avtal, tyckte det kändes bra.
 
Bara kolla bästa avtal! Har fastpris på köp och spotpris på sälj. Nu är ju även gränsen borttagen så man inte får straffavgift om man säljer mer än man förbrukar. Dock utgår 60öre kw.
 
E Emanuel01 skrev:
Bara kolla bästa avtal! Har fastpris på köp och spotpris på sälj. Nu är ju även gränsen borttagen så man inte får straffavgift om man säljer mer än man förbrukar. Dock utgår 60öre kw.
Sen när är "straffavgiften" borttagen, (skrev avtal i juli i år, och då var den kvar) ?
 
Hur är "din straffavgift formulerad" i avtalet där du säljer solström?
Många avtal har en fras i avtalet där det kan stå att man inte ska sälja fler kWh/år än vad man köper.

Har du hört talas om att någon har fått betala någon straffavgift för sådan överdriven flitighet att producera förnyelsebar el-energi?

Vad står på ditt elhandelsbolags hemsida om vad de anser om förnyelsebar elproduktion? Främjar de sådan eller står det att de hårt bestraffar med dryga böter varje sådan tendens hos sina kunder?

Att en kund råkar sälja fler kWh/¨år än vad han köper, kan ju bero på att kunden följer råden nu att spara elenergi, ska han då bestraffas med böter för det?

Elhandelsbolag är inte tvungna att bestraffa sina kunder för alltför flitigt förnyelsebar elproduktion, och kan avstå bestraffning, även om det står "bestraffning" i avtalet. Hur skulle ett sådant elhandelsbolag framställas i radio, TV och press och de under rådande omständigheter bestraffa sina kunder för att vara alltför miljövänliga? Sådana tips är ju sådant radio, TV och press bara väntar på att få skriva om och hänga ut det "stygga" elhandelsföretaget.

Att fras med bestraffning står kvar i avtalsvillkoren, kan bero på att elhandelsbolaget helt enkelt glömt bort att korrigera avtalet enligt nya regler. En jurist måste nog också granska avtalsvillkorstexten om ändringar görs i det.
 
Redigerat:
A Arnodt skrev:
Hur är "din straffavgift formulerad" i avtalet där du säljer solström?
Många avtal har en fras i avtalet där det kan stå att man inte ska sälja fler kWh/år än vad man köper.

Har du hört talas om att någon har fått betala någon straffavgift för sådan överdriven flitighet att producera förnyelsebar el-energi?

Vad står på ditt elhandelsbolags hemsida om vad de anser om förnyelsebar elproduktion? Främjar de sådan eller står det att de hårt bestraffar med dryga böter varje sådan tendens hos sina kunder?

Att en kund råkar sälja fler kWh/¨år än vad han köper, kan ju bero på att kunden följer råden nu att spara elenergi, ska han då bestraffas med böter för det?

Elhandelsbolag är inte tvungna att bestraffa sina kunder för alltför flitigt förnyelsebar elproduktion, och kan avstå bestraffning, även om det står "bestraffning" i avtalet. Hur skulle ett sådant elhandelsbolag framställas i radio, TV och press och de under rådande omständigheter bestraffa sina kunder för att vara alltför miljövänliga? Sådana tips är ju sådant radio, TV och press bara väntar på att få skriva om och hänga ut det "stygga" elhandelsföretaget.

Att fras med bestraffning står kvar i avtalsvillkoren, kan bero på att elhandelsbolaget helt enkelt glömt bort att korrigera avtalet enligt nya regler. En jurist måste nog också granska avtalsvillkorstexten om ändringar görs i det.

Du använde förmodligen svars-knappen längst ner och då blir det ett svar som riktar sig till hela tråden, vet ej om du riktade ditt svar till mig eller någon annan i tråden, eller var det bara är ett allmänt beklagande över hanteringen av detta från beslutsfattare ?

Först och främst så det jag vet, eller kanske mera visste var att skattelindringen skulle vara 60 öre/kWh ända upp tills du producerat lika mycket som du själv förbrukar, allt över detta så försvinner dessa 60 öre, men nu fick vi i tråden en uppgift på att den gränsen är borttagen, och jag har inte själv hört något om detta, och det är jag då nyfiken på var man kan hitta dom uppgifterna.

Jag vet inte om ordet straffavgift är inskriven i beslutfattares bestämmelser, utan jag har då bara hört skattelindring som begrepp i just detta sammanhang.

Din avslutning ifrågasätter jag om det verkligen stämmer, för jag inbillar mig att det är statsmakterna som beslutat om att stimulera solpanels-installationer med att ge privat-producenten en skattelindring, och det får nog elhandels-bolagen vackert anpassa sig till, om dom ändå väljer att ge skattelindring för "överproduktion" så får det nog stå för det elhandelsbolaget självt, det kommer inte statsmakterna att subventionera är jag övertygad om. DETTA NU MED EN STOR BRASKLAPP OM DEN GRÄNSEN ÄR BORTTAGEN SOM TIDIGARE INLÄGG I DENNA TRÅDEN ANTYDER.

Jah håller inte den infon för otrolig, det kan mycket väl vara så att man från statsmakterna har kommit till insikt att om privatkunder producerar mer så avlastar det vårt allmänna nät i Sverige, så det kan jag mycket väl tänka mig, men vill gärna se att det också är på detta sätt, inte bara ryktesvägen.
 
De 0,60 kr/kWh i skattereduktion per såld solström, förlorar man givetvis, men bara för just de överskjutande kWh, inte för all såld solström, om man är alltför flitigt och överproducerar förnyelsebar solström, eller blivit sparsam med elförbrukning, dvs säljer fler kWh under ett kalenderår jämfört med hur många kWh man köper. Men det är skattemyndigheten som har beslutat det, och inget som ett elhandelsbolag kan göra något åt.

Tidigare hotade elnätsbolagen med att de straffade flitiga privatpersonen som producerade och matade ut på allmänna elnätet fler kWh jämfört hur många kWh ström de köpte. Elnätsbolaget hade då rätt att kräva ut så kallat avgift för inmatningsabonnemang, men inget hindrade dem från att avstå. Bl.a. EON hotade med sådant, men se deras policy nedan, där de skryter omottligt hur de vill främja förnyelsebar elproduktion.
EON hade i sin prislista ca 2017 "Våra Elnätsavgifter för dig som är mikroproducent" elnätsavgift om huvudsakligen elanvändning 0 kr/mån, och om huvudsakligen produktion 190 kr/mån. De där 190 kr/mån var ett så kallat inmatningsabonnemang, bestraffning av flitig solelproducent. Jag har aldrig hört att de krävt ut det från bekanta som är enkla privatpersoner som är mikroproducenter, det skulle ställa EON i mycket illa dager. Speciellt när då Radio, TV och press konfronterar dem med deras egen miljöpolicy. Gefundenes Fressen för journalister.

Sedan är det så att olika år har olika solbestrålning, och det kan skilja ca +10/-10 % mellan år. Är det då mer solinstrålning ett år, vilket kan innebära att mikroproducenten råkar sälja fler kWh än han köper det året, ska han då betraffas av elhandelsbolaget för att solen sken litet mera det året?

Det som en debattör ovan kallar "straffavgiften", utan att nämna närmare vad som avses, kan lätt bli missförstått.
 
Redigerat:
F Flitige Gunnar skrev:
Du använde förmodligen svars-knappen längst ner och då blir det ett svar som riktar sig till hela tråden, vet ej om du riktade ditt svar till mig eller någon annan i tråden, eller var det bara är ett allmänt beklagande över hanteringen av detta från beslutsfattare ?
Om man direkt efter ditt inlägg skriver ett svar som uppenbarligen bemöter dina påståenden så är det väl ganska klart vem svaret är riktat till?
Att alltid citera inlägg när man svarar är ett brott mot forumets regler:

§ 5.13 Citat
Infoga bara citat när det är nödvändigt, dvs om det finns risk att man inte förstår vem du svarar med ditt inlägg. För många citat gör det svårare att följa diskussionen.
 
Vet inte vad som menas med straffavgift här men många elleverantörer har "bara" att du missar det eventuella påslaget du får av de om du säljer mer än du köper.

Sen kan jag även tänka mig att du med straffavgift även menar den avgift som nätägaren hade rätt att ta ut om du säljer mer än du producerar, kallad inmatningsavgift. Den togs bort siste juli i år efter att motionen gick igenom i riksdagen. Är under förutsättning att du håller dig under 43kw/62A, men det gör det flesta "normala"
Står att låsa om på energimyndighetens hemsida (orkar inte leta just nu efter källhänvisning)
 
  • Gilla
Flitige Gunnar
  • Laddar…
M mortimer skrev:
Vet inte vad som menas med straffavgift här men många elleverantörer har "bara" att du missar det eventuella påslaget du får av de om du säljer mer än du köper.

Sen kan jag även tänka mig att du med straffavgift även menar den avgift som nätägaren hade rätt att ta ut om du säljer mer än du producerar, kallad inmatningsavgift. Den togs bort siste juli i år efter att motionen gick igenom i riksdagen. Är under förutsättning att du håller dig under 43kw/62A, men det gör det flesta "normala"
Står att låsa om på energimyndighetens hemsida (orkar inte leta just nu efter källhänvisning)
Bra info:
Här är sökvägen till det som du säger i detta ämne:
lhttps://www.energimyndigheten.se/fornybart/solelportalen/vilka-stod-och-intakter-kan-jag-fa/lopande-intakter-efter-installation/

Dock vissa saker som jag inte riktigt vet vad det är i tabellen:
"Ersättning för inmatning på nätet (kallas ibland nätnytta)"
Innebär det att man får utöver skattelindringen några öre från elnätsföretaget också ?

Även "Ursprungsgarantier"
vet jag inte hur jag skall tolka vad det innebär för en mikroproducent ?
 
För ström man säljer får man per kWh:

-av elhandelsbolaget, ett fast pris kan vara 0,65 kr/kWh eller enl. månadsmedelspotpris(var i aug 2022 för Elområde 4, 3,05 kr/kWh) eller timspotpris. Det beror på vad man sluter för avtal med elhandelsbolaget för ström man säljer, och vad de har för olika avtal för köpa din ström.

-av skatteverket får man 0,60 kr/kWh som en skattetreduktion vid självdeklarationen följande år. Alltså man får billigare skatt. Elnätsbolaget skickar kontrolluppgift till skattetverker hur många kWh man har sålt och köpt under kalenderåret, står tryckt på självdeklarationsblanketten.

-av elnätsbolaget får man så kallad nätnyttoersättning, kan vara ca 0,05 kr/kWh. Det får man för att den ström man säljer behöver endast transporteras till de närmaste grannarna där de konsumerar den, och inte den långa vägen från ett norrländskt vattenkraftverk med betydande förluster. Elöverföringsförlusterna blir då för strömmen man sålt väldigt låga och det är det man får nätnyttoersättning för.

-man kan få betalt för elcertifikat och urspungsgaranti för sin sålda ström, men de är numer i stort sett värdelösa, kanske 1 öre/kWh. För ca 3 à 4 år sedan fick man ca 20 öre/kWh för dem. För att få ersättning för elcertifikat måsta man numer ha ett Cesarkonto hos Energimyndigheten och de kräver 200 kr/år. Som en privatperson som säljer 10000 kWh/år, går man då back, ingen mening.

Vart det litet klarar nu? Dimmorna skingrats? detta är saker som en vanlig elkonsument utan någon solcellsanläggning aldrig har behövs befatta sig med, och därför nog en smula obegripligt.

flitige Gunnar, hur har den firman där du köpt din solcellsanläggning förklarat för dig hur det ligger till med att sälja ström?
 
Redigerat:
  • Gilla
knightjocke
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.