Har tänkt göra 3st 75-80mm stora hål i betongbjälklaget som är 20-30cm tjockt och armerad. Går detta göra för hand med en kärnborrmaskin eller riskerar jag att det hugger i armeringen?

Jag kan inte montera fast en ställning på väggen då den är för klen så måste borra uppåt för hand. Är det någon som gjort detta eller kommer jag misslyckas och att det är dumt att hyra maskinen i onödan kanske?
 
Du måste bulta fast maskinen i ett stativ i valvet, annars kommer du skada dig själv om det hugger.
Detta är om du menar en riktig kärnborr!
Menar du en större slagborrmaskin på ca 15 kilo och ett borr på 75-80 mm och 3 st hål i ett 200 - 300 mm tjockt betongvalv, så är det sjukskrivning nästa om du ska köra underifrån!
Går det inte att köra överifrån?
 
  • Gilla
onnberg och 3 till
  • Laddar…
Måste det vara fint ? att ha en normalstor borrhammare och borra flera mindre hål och lite vinkelslip kan ju få lagom snygga hål om man sedan hittar en lösning där man döljer det med något som är lätt att göra snyggt.
 
Måste det vara snyggt skulle jag rekommendera att du hyr en håltagare istället som gör jobbet.

Menar du att en 30cm armerad betongvägg är för klen för att montera borrmaskinen på?
 
Väggen är lättbetong. Det är taket som är 20-25cm betong
 
Grillen Grillen skrev:
Väggen är lättbetong. Det är taket som är 20-25cm betong
Vad jag har sett så sätter man då fast maskinen i taket bredvid där man ska borra.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Düsseldorff
Ja man fäster borrstativet i taket vid behov. Du kan inte köra en kärnborr utan stativ av två anledningar. 1) Du kommer aldrig orka. 2) Du kommer skada dig om borren hugger.
 
Och vill man inte borra bredvid i taket går det säkert att spänna en stämp mellan tak och golv och fästa maskinen i.
 
snuttjulle snuttjulle skrev:
Och vill man inte borra bredvid i taket går det säkert att spänna en stämp mellan tak och golv och fästa maskinen i.
Stämp går inte borra uppåt med tydligen.


Och i taket är det först 7-10cm "isolering" som ser ut som tidningsremsor i betongsmet.
Får öppna upp skåp ovanifrån och ta det där istället.
 
Om du kan hyra en hilti dd100/dd110 så har dom slirkoppling så är man inte gjord av socker så går det att borra förhand med dom.

Inget jag skulle rekommendera men det går, skukke dock kolla om det inte skulle gå med ett borrstämp
 
  • Gilla
Düsseldorff
  • Laddar…
Düsseldorff
L Lutte skrev:
Om du kan hyra en hilti dd100/dd110 så har dom slirkoppling så är man inte gjord av socker så går det att borra förhand med dom.

Inget jag skulle rekommendera men det går, skukke dock kolla om det inte skulle gå med ett borrstämp
Borra uppåt är sjukt tungt. Men visst, är man riktigt stark så kanske det går.
 
Fick bli en liten justering av var hålet hamnade och då gick det att ta det uppifrån.
Tack för svaren.
 
  • Justering i ett köksskåp under en diskbänk med verktyg och rörledningar för att passa ett nytt hål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Grillen Grillen skrev:
Fick bli en liten justering av var hålet hamnade och då gick det att ta det uppifrån.
Tack för svaren.
(y)
 
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Borra uppåt är sjukt tungt. Men visst, är man riktigt stark så kanske det går.
Det är tungt, men med lite teknik så går det ganska bra faktiskt. Men tekniken får man ju först efter några hundra hål.

Grillen Grillen skrev:
Fick bli en liten justering av var hålet hamnade och då gick det att ta det uppifrån.
Tack för svaren.
Härligt att det gick att göra uppifrån! Är alltid enklare, o ser jag inte fel är det där en qvarna o den har slirkoppling så man inte skadar sig om det hugger
 
  • Gilla
Grillen
  • Laddar…
L Lutte skrev:
Härligt att det gick att göra uppifrån! Är alltid enklare, o ser jag inte fel är det där en qvarna o den har slirkoppling så man inte skadar sig om det hugger
Ja den där maskinen var ju hur smidig som helst (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.