Hej
Går i tankarna att riva ut bastu och dusch och bygga ett nytt våtrum med toalett.

Avlopp för dusch finns men inget till toalett.
Köket ligger ovanför och det går ett 70rör ner till gamla bastun och sedan i plattan bort till stammen.
Min idé var att byta ut det röret till ett 110 rör och såga upp en kanal och docka på det röret till stammen där idag 70 röret dockar på.

Men efter lite efterforskande både ritningar och avloppsstammens kopplingsbrunn så blir jag fundersam. På ritningen känns det som att 70 röret dockar på ett 100mm rör (markerat med rött) eller betyder inte ”100 AP” 100mm avloppsrör? Och i kopplingsbrunnen fanns bara locket till huvudstammen. Trodde mig hitta massa kopplingar där.

Någon som kan hjälpa mig reda ut hur jag ska gå tillväga att göra med avlopp till toaletten?
 
  • Öppet golvlucka visar nedstigning till en smutsig och grusig källare med synlig ledning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggplan på papper med markeringar och anteckningar, fotograferad på ett trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman
Friägg och kika på dimensionen, det var inte ovanligt förr att man drog en storlek större i plattan än den synliga dimensionen.

Jag anser utifrån din ritning att du har DN100 under bastun idag.

Se min markering i rosa.

Ritning över källarplan med en rosa markering och texten "100AP" vid platsen för en eventuell bastu.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bilat upp där 70 röret går ner och vad det ser ut nörnjahnkomlit ner till röret är att det fortsätter med 70 hela vägen. Kan ju vara så att 70 röret går på 100 lite längre fram. Men jag känner att den bästa lösningen är att bila upp en kanal och dra nytt.

Har bokat en såg till helgen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.