Hej,

Har kompisar vars befintlig bergvärmepump, en IVT från 2004, har börjat ge sig.

Borrhålet är 150m.

De har någon offert som jag personligen tycker låter väl mkt!

Vad är rimligt att få betala för en bergvärmepump idag inkl installation, efter ROT?

/Martin
 
Storlek på nuvatande bvp behövs
Och vilka modeller de fått offert på utifrån vad offerter utgår från.
Men 100 000 och bit uppåt beroende av modell.
 
Priset har stigit mycket senaste året. Stor efterfrågan på värmepumpar och dyrare diesel att borra med bland annat. Runt 200 tkr eller drygt det för bergvärme idag.
 
J Josth skrev:
Priset har stigit mycket senaste året. Stor efterfrågan på värmepumpar och dyrare diesel att borra med bland annat. Runt 200 tkr eller drygt det för bergvärme idag.
Borrhålet på 150 m finns.
 
Ok, då blir det typ ca 120-130 tkr för bergvärmepump med installation. Men sedan beror det också på om det befintliga borrhålet räcker till för en ny värmepump.
 
K
113.790kr inkl. ROT fick jag betala för en IVT GEO 612C ersättnings BVP i Stockholm, installerades i Augusti 2022.
 
  • Gilla
rogra96
  • Laddar…
J Josth skrev:
Ok, då blir det typ ca 120-130 tkr för bergvärmepump med installation. Men sedan beror det också på om det befintliga borrhålet räcker till för en ny värmepump.
Finns pumpar som hanterar det motsvarande befintlig pump.
Men vi vet ju inget om hur det fungerar idag.
Så säg 100-150 kkr med så lite info.
 
Jag har en 612 C som ska installeras q1-23. Pris inkl ROT 130.000. Bökig installation lågt i tak, trappa att bära till källare.
 
K KjellTimell skrev:
113.790kr inkl. ROT fick jag betala för en IVT GEO 612C ersättnings BVP i Stockholm, installerades i Augusti 2022.
Är den pumpen något bra? vi har fått förslag på den till vårt hus för ett byte av en som har lagt av.
 
K
R rugbyanders skrev:
Är den pumpen något bra? vi har fått förslag på den till vårt hus för ett byte av en som har lagt av.
Jag är nöjd, den gör sitt jobb och går snålare än den förra pumpen.
 
  • Gilla
rugbyanders
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.