Hej
Jag upptäckte ett vattenläckage på vinden och började riva bort isolering för att byta en del av innertaket. Men jag hittade detta skrot inder isoleringen.

Huset är från 1970

Vad är det och är det farligt? Ska jag ge mig på att damsuga upp skiten om det är asbest eller låta det vara?
 
  • Skadad isolering och trä i byggkonstruktion med synliga spår av mögel och röta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett gult plastföremål ligger på ett betonggolv med trasiga bitar och skräp nära träelement.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vy över ett delvis öppnat golv med träbjälkar och isoleringsmaterial, samt synliga elledningar och rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bit av husisolering på ett trägolv i en byggplatsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan finnas i skivan, eller så är det bara cement och glasfiberarmering. Plocka upp försiktigt och förslut i säckar och lämna in på ÅVC som om det vore asbestinnehåll för säkerhets skull.
 
  • Gilla
Bengt Numelin och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kan finnas i skivan, eller så är det bara cement och glasfiberarmering. Plocka upp försiktigt och förslut i säckar och lämna in på ÅVC som om det vore asbestinnehåll för säkerhets skull.
Menar du den sista bilden? Ja den är mycket lik materialet som ventilationkanalen är gjord av och det ska enligt en granne innehålla asbest. Men bör jag göra en sanering eller låta bli?
 
Enl mitt förmenande är det alldeles för mycket hysteri runt detta med asbest. Så länge fibrerna är bundna så utgör de ingen risk. Ska du arbeta med det så iakttag normal försiktighet och använd andningsskydd. Min gamle granne Nisse var med och klädde SMÅA- hus i Bromma på 40-talet och dog pga hög ålder på 90-talet.
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Jag hade nog skickat det på analys. Kostar några hundralappar och ger dig säkert svar. Kan vara ofarligt men jag tycker det påminner om eternit.

Och på byggahus kommer det alltid någon som har anekdoter kring hur person X gjorde och levde Y år vilket knappast är givande. Man kan lika gärna berätta om någon bekant som rök och drack varje dag och likväl blev 90 år gammal.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Etnoy Etnoy skrev:
Jag hade nog skickat det på analys. Kostar några hundralappar och ger dig säkert svar. Kan vara ofarligt men jag tycker det påminner om eternit.

Och på byggahus kommer det alltid någon som har anekdoter kring hur person X gjorde och levde Y år vilket knappast är givande. Man kan lika gärna berätta om någon bekant som rök och drack varje dag och likväl blev 90 år gammal.
Okej ja jag såg att det bara kostade 350kr så det kan vara vettigt, men frågan då är ju om det är värt att sanera bort från vinden eller om man ska låta bli. Ska man sanera via firma eller själv?

Jag tycker det är olustigt att ha där, då jag förvarar saker på vinden och är där och arbetar där titt som tätt med eldragning etc
 
  • Gilla
Etnoy
  • Laddar…
Är i princip säker på att det är asbest. Packa in bitarna tätt i plast, märk med "asbest" och transportera till närmaste Återvinningscentral som tar emot asbest.
Använd gärna halvmask med P3-filter för att slippa andas in damm. Filtret och dina handskar kan du slänga ihop med asbesten.
 
  • Gilla
Daniel Barnaniel och 2 till
  • Laddar…
Dammet har redan spritts av (klanten) den som slog sönder eternitröret. Så det gör väl varken från eller till att ta bort skräpet om ni inte tänker vistas där. Kan t.o.m vara bättre att låta det ligga kvar som "varning" till någon annan som ska utföra arbete där i framtiden.
 
imported_Benno imported_Benno skrev:
Dammet har redan spritts av (klanten) den som slog sönder eternitröret. Så det gör väl varken från eller till att ta bort skräpet om ni inte tänker vistas där. Kan t.o.m vara bättre att låta det ligga kvar som "varning" till någon annan som ska utföra arbete där i framtiden.
Ja jag vistas inte där men jag förvarar saker i förlsutna plastlådor där uppe och gör småarbeten med att dra el osv.
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Är i princip säker på att det är asbest. Packa in bitarna tätt i plast, märk med "asbest" och transportera till närmaste Återvinningscentral som tar emot asbest.
Använd gärna halvmask med P3-filter för att slippa andas in damm. Filtret och dina handskar kan du slänga ihop med asbesten.
Är det behov av att dammsuga upp småbitarna och dammet?
 
BirgitS
M max beee skrev:
Är det behov av att dammsuga upp småbitarna och dammet?
Inte dammsuga, det är ju risk för att asbestbitarna skadas i röret så att asbestfibrer frigörs som sen blåses ut i andra änden av dammsugaren. Asbestdamm våttorkar man (och slänger sen trasan).
 
  • Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
Liknande frågor har diskuterats hur många gånger som helst på både det här och andra forum.
Det behövs långvarig exponering (dvs att man arbetar dagligen med asbest under många år) för att resultera i hälsoproblem. Asbestfibrer finns för övrigt naturligt i luften...
Om du vill vara försiktig, använd mask, handskar och en engångsoverall när du samlar ihop resterna och lägger dem i en plastpåse som du försluter och lämnar in på ÅVC. Lägg masken, handskarna och overallen i en annan påse och släng den.
Det är först om du ev bryter sönder bitarna mer som det lösgörs nya fibrer.
Du utsätter dig nog för större risk när du korsar närmaste väg, men jag antar det inte hindrar dig från att faktiskt göra det :)
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Inte dammsuga, det är ju risk för att asbestbitarna skadas i röret så att asbestfibrer frigörs som sen blåses ut i andra änden av dammsugaren. Asbestdamm våttorkar man (och slänger sen trasan).
Inte ens med hepa-filter?
 
BirgitS
M max beee skrev:
Inte ens med hepa-filter?
Jag skulle inte göra det för jag skulle inte lita på att inget kommer på sidan av filtret eller igenom ändå. Men du måste avgöra vilka risker du vill ta.

Du får tänka på att dammsugarpåsen och filtret troligen räknas som asbesthaltig efteråt och då ska slängas på ÅVC som det. Utrymmet där påsen är behöver nog våttorkas.
 
M max beee skrev:
Inte ens med hepa-filter?
Nej, tyvärr. Det är inte bara filtret det handlar om utan hela kedjan hur påsen byts osv osv. Dammsug inte.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.