useless useless skrev:
Skillnaden är att du är verksam i Finland där inte ROT-avdraget finns med tillhörande krav på att fakturerad arbetstid bara ska var just nedlagd arbetstid.

Jag håller med om att lockpriser och oskäliga/ej överenskomna tillägg är fel, men det har dykt upp flera trådar sista tiden där folk har ifrågasatt varför dom fått en detaljerad faktura med simpla förbrukningsmaterial som batterier och handskar. Det är, enligt mig, ett resultat av de skatteregler vi har.
Jaha då förstår jag. I vårt finländska avdrag för hushållsnära tjänster brukar ersättning för vanliga verktyg och arbetskläder godkännas men inte material eller inhyrd utrustning.
 
B Byggahus48 skrev:
Är det ens en ”hantverkare” som utför båtreparationer?
Hantverkare är den som väljer att kalla sig hantverkare. Hantverkare är ingen skyddad yrkestitel.
B Byggahus48 skrev:
Yrken som definieras som hantverkare
  • Målare
  • Snickare
  • Murare
  • Elektriker
  • Golvläggare
  • Rörmokare/VVS
  • Markentreprenör
  • Värmepumpsinstallatör
  • Flyttgubbe
  • Takläggare
  • Ja enligt någons definition. Någon annan har säkert en annan definition. Jobbar du på Help Hero eller vad är syftet med länkarna dit?
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
@
A Anläggarn skrev:
Läste någonstans en sak som iaf jag tycker är ganska vettigt faktiskt.
"Om jag utför ett jobb snabbt, smidigt och med perfekt resultat, betalar du inte bara för den timmen som jobbet tar. Du betalar också en del av alla de år jag utbildade mig och alla år det tog mig att bygga upp min kompetens och erfarenhet"
Är det "hantverkarunikt" eller gäller det påståendet för alla som fakturerar för utfört arbete? :crysmile:
 
J jonaserik skrev:
Vad felsöktes . Se bara hur det är med märkesverkstäder för bilar, dom tar ca 600 kr för att koppla in sin dator för felsökning.
Volvo tar 2400 kr för felsökning
 
F fyhrnils skrev:
Felet på motorn var att den inte gick upp i varv mer än ca 2000 varv vilket motsvarar ca 10 knop. Båten har gjort 30 knop. Hela sommaren har gått åt till felsökning och delar för flera tusen kr är bytta utan resultat. bl.a bränslefiltret. Därför kallades till slut experthjälp in för felsökning. Felet kunde inte lokaliseras eller åtgärdas. Tack och hej.
Hej igen,
Ett par frågor bara
Vilken motor har du ?
Vilken färg på avgaserna vid fullt pådrag med drive i ?
Varierar varvtalet runt 2000 vid fullt pådrag , typ +/- 200 rpm, eller är det spik fast ?
Kan du varva mera utan drive i ?
Har du "full kraft" från tomgång till 2000 med drive i, eller känns det bara som att den inte orkar mera och hamnar på 2000?

Försöker bara spalta upp om det är mekaniskt eller elektriskt fel.
Skepp o hoj
 
H HM2020 skrev:
Vi ska vara glada så länge dom inte fakturerar slitage på väckarklockan..

Hoppas hoppas lågkonjunkturen och inflationen slår så jävligt mot hantverkare och grossister (ahlsell) så dom slutar spela så jävla glassiga och viktiga. Längtar tills dagen kommer då dom får be om jobb på sina bara knän och dra ner sina uppsnurradde priser!! Hoppas hoppas
Ja, hantverkarna har haft det allt för jävla bra de sista åren. De flesta verkar ha svirat om till bedragare och är hantverkare som bisyssla. Nu kanske de stackarna får nöja sig med en skryt-rolex.
 
F Flyttgubbe skrev:
Ja, hantverkarna har haft det allt för jävla bra de sista åren. De flesta verkar ha svirat om till bedragare och är hantverkare som bisyssla. Nu kanske de stackarna får nöja sig med en skryt-rolex.
Hmm..... det är väldig skillnad. Vi är många som bara får det att gå runt inte mer för kostnaderna har galopperat iväg de senaste 10 åren. Alla möjliga idiotkostnader som man inte kan undvika men som inte tillför någonting.
 
H heimlaga skrev:
Hmm..... det är väldig skillnad. Vi är många som bara får det att gå runt inte mer för kostnaderna har galopperat iväg de senaste 10 åren. Alla möjliga idiotkostnader som man inte kan undvika men som inte tillför någonting.
Jag tror skillnaden handlar om stad och land. Själv bor jag på landet och har inte sett alla dessa beteenden med fantasifulla poster på fakturor, skyhöga timtaxor och Ahlsellpriser på materialen. Ju större stad desto större problem med hantverkare som snarare borde kallas bedragare. Det handlar väl till viss del om att en hantverkare på landet inte kan bete sig som en idiot utan att alla hans presumtiva kunder får reda på det. Finns både för- och nackdelar med byskvaller.
 
T Teddielee skrev:
Datorn, där kan han dels dra av momsen vid inköp, vilket han sannolikt gör, och viktigast är att datorn skrivs av varje år dvs han bör inte dra av den på kunden. Absurt enligt mig.
Självklart dras momsen av men det har ju inte med saken att göra.
En dator för 20 tkr kostnadsförs direkt och är ingen inventarie som skrivs av över flera år.
Och man "drar inte av" kostnaden på kunden utan tar såklart betalt för att täcka de inköp man gjort beräknad på hur lång tid man tror att de håller och kan användas.
 
S SSG3000 skrev:
Hej igen,
Ett par frågor bara
Vilken motor har du ?
Vilken färg på avgaserna vid fullt pådrag med drive i ?
Varierar varvtalet runt 2000 vid fullt pådrag , typ +/- 200 rpm, eller är det spik fast ?
Kan du varva mera utan drive i ?
Har du "full kraft" från tomgång till 2000 med drive i, eller känns det bara som att den inte orkar mera och hamnar på 2000?

Försöker bara spalta upp om det är mekaniskt eller elektriskt fel.
Skepp o hoj
Konverterad BMW diesel 6 cyl. Mod 2001. Ingen färg på avgaserna möjligen vitt. Stabilt varvtal vi fullgas. Full kraft vid gaspådrag men varvatalet stannar vid ca 2000. Gör 2000 varv även vid halvgas. Gasa mer gör ingen skillnad.
 
Klassisk fel på äldre BMW bensinmotorer är luftmassemätaren.
Motorn fungerar normalt, men slutar varva vid 4.500.
Ger inga felkoder, går inte att mäta upp.
Om denna diesel har en luftmassemätaren har jag inte en aning om.
 
F fyhrnils skrev:
Konverterad BMW diesel 6 cyl. Mod 2001. Ingen färg på avgaserna möjligen vitt. Stabilt varvtal vi fullgas. Full kraft vid gaspådrag men varvatalet stannar vid ca 2000. Gör 2000 varv även vid halvgas. Gasa mer gör ingen skillnad.
Intressant. Jag har den motorn fast lite nyare och den sitter kvar i bilen. Jag kan felsöka med programvara jag köpt billigt och kan använda billigaste modellen av iPhone. Då har bilen iofs ODB att koppla in sig på.
Att den som ska reparera en motor har maskinvara och programvara att felsöka är en självklarhet och bör ingå i timpriset. Iaf om inget annat sagts vid beställning av felsökningen.
 
Isakare Isakare skrev:
Klassisk fel på äldre BMW bensinmotorer är luftmassemätaren.
Motorn fungerar normalt, men slutar varva vid 4.500.
Ger inga felkoder, går inte att mäta upp.
Om denna diesel har en luftmassemätaren har jag inte en aning om.
Luftmassemätaren är bytt två gånger utan resultat.
 
  • Ledsen
Isakare
  • Laddar…
Daniel Englund Daniel Englund skrev:
JA! Det skall dom göra. I alla fall om du skulle vilja ha ROT-avdrag för arbetet. Där får inte maskiner ingå i tim-priset. I början när ROT kom så menade SKV till och med att en så liten maskin som skruvdragare inte skulle ingå i arbetskostnaden. Detta var det naturligtvis få som följde. Men när det gäller lite mer "ovanliga" maskiner och verktyg så är det nog många som börjat specificera detta på fakturorna. Vad gäller grävmaskin så verkar det väldigt konstigt att man på ett jobb där man kan dra ROT inte specificerar grävmaskinen. Men samtidigt tyvärr en del som fuskat med detta genom åren. Detta gör att man som seriös får en konkurrens som är osund. Allting grundar sig naturligtvis i att alla vill ha allt så billigt som möjligt. Vem vill inte det. Men det påverkar ju naturligtvis både kvalitet och konkurrens-situationen när en del ser mellan fingrarna med saker för att få jobben.
Jodå, grävmaskinen specas som kostnad för transport o dagshyra men jag betalar inte för hela maskinen. Investeringen betalas av kunderna på detta sätt vilket jag helt är nöjd med.
 
P Putte 9497 skrev:
:thinking:Hur står det still?
What? Jodå, grävmaskinen specas som kostnad för transport o dagshyra men jag betalar inte för hela maskinen. Investeringen betalas av kunderna på detta sätt vilket jag helt är nöjd med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.