Risken du har är ju att antingen fjädern går av eller att infästningarna ger med sig pga att karmen är rutten. Ett sätt att förhindra flygande fjäderbitar är att dra en wire genom fjädern och fixera denna wire i karmen. Är karmen för rutten för att du ska kunna fixera wiren är det dags att byta port....
 
MathiasS MathiasS skrev:
Risken du har är ju att antingen fjädern går av eller att infästningarna ger med sig pga att karmen är rutten. Ett sätt att förhindra flygande fjäderbitar är att dra en wire genom fjädern och fixera denna wire i karmen. Är karmen för rutten för att du ska kunna fixera wiren är det dags att byta port....
Ok vet att det var nåt med porten som var knas men inte vad...
Ska man dra en wire genom fjädern så det blir en ring runt den sen vidare till karmen, eller från ena ända med ett stopp av nåt slag och genom fjädern och vidare till karmen?
 
Utsidsn av karmen ser bra ut utom 1dm längst ner på högra sidan, resten verkar vara i bra skick.
Trägarageport med slitage längst ner på högra sidan och en cykel placerad framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är det "omöjligt" att använda porten utan fjädrar? Ska öppnas och stängas i, in med bil, och ut med bilen i april/maj
Skulle man kunna köpa den där vinschen på Lidl och dra upp dörren med den?
 
Porten ska så klart bytas i framtiden men det finns en till port som då också måste bytas så det blir ju nån krona som ska ut..
 
nino nino skrev:
Ok vet att det var nåt med porten som var knas men inte vad...
Ska man dra en wire genom fjädern så det blir en ring runt den sen vidare till karmen, eller från ena ända med ett stopp av nåt slag och genom fjädern och vidare till karmen?

Jag bytte min port innan jag han göra denna säkring, men jag vill minnas att jag planerade för en genomgående infästning av wiren både uppe och nere, dvs vid varje ände på fjädern. Köpte wire etc på biltema, ligger fortfarande i brahalådan.....
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Men sitter båda ändar i karmen? En borde väl sitta i porten?
 
Går alla fjädrar av? Jag öppnar och stänger var och varannan dag. Ser att grannarna har likadan port. Men de kanske har modifierat den?
 
Den nedre änden sitter i karmen och den övre sitter på en arm som sitter i porten, så du behöver ha lite slack på wiren så fjädern kan åka ut en bit. På min nuvarande port är övre delen av fjädern cirka 25cm från karmen när porten är öppen.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
imported_Benno imported_Benno skrev:
Går alla fjädrar av? Jag öppnar och stänger var och varannan dag. Ser att grannarna har likadan port. Men de kanske har modifierat den?
nej de är väl de gamla k-vipp-portarna som har lite dåligt rykte, men grunden är ju att en gammal karm ruttnar och då lossnar infästningen av fjädern.

Nya vipp-portar har (förstås inte rutten karm) ett skydd runt fjädern så den inte kan flyga runt eller klämmas.
 
Jag satte genomgående bultar vid fjäderfäste, armfäste och led. Byggde om lederna då dom bara bestod av en bult genom en 3mm plåtar. båda bultarna var så slitna att dom kunde gått av när som helst.
Lederna är i dag 10.9 bultar i mässingbussningar. Så dom håller nog längre än garaget. porten öppnas väl ett par gånger om året.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Düsseldorff
Skydda ögonen, dra en wire genom fjädern som håller ihop den och sen kör du.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Ska riva innerväggen som är byggd för porten så får jag se lite bättre.
Men dom är i spänn ni alltså med porten stängd?
 
Düsseldorff
nino nino skrev:
Ska riva innerväggen som är byggd för porten så får jag se lite bättre.
Men dom är i spänn ni alltså med porten stängd?
Ja. Skydda ögonen! Det är osannolikt att det går åt pipan men när det går åt pipan så går det rejält åt pipan.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.