Hej!

Jag har precis flyttat in i vårt första hus. Det finns en toalett i källaren som kaklet är nerplockat på pga en gammal fuktskada. Nu har vi kommit på att det är asbest i resterna på väggarna som vi inte har blivit informerade om. Detta gör alltså att vi måste hyra in saneringsfirma som får göra rent innan vi kan anlita hantverkare som sätter kaklet.

Borde inte vi ha blivit informerade om detta av mäklare, förra ägaren eller besiktningsmannen?

Samma sak med badrummet uppe. Vattenskada i golvet och ena väggen. Renoveringsbehov stod det i papprena och vi fick lite nedsatt pris pga vattenskadan.

Borde inte vi blivit informerade om att vi även där måste hyra in en saneringsfirma för dyra pengar att riva kaklet då det är asbest även där?

Känns som vi blivit lite lurade. Vet någon om asbest kan gå som dolt fel? Har vi någon chans att få saneringen betald?

/ lurad?
 
Om ni söker i gamla trådar på "asbest" så kommer ni att kunna läsa att man kan ta hand om asbest själv om man vidtar vissa åtgärder och använder andningsskydd mm.

Men vad är det för asbest som finns i ett badrum?
 
Jag har läst endel och införstått att jag kan göra saken själv, men har bestämt mig för att låta nån annan styra upp det.

Det känns inte som ett klassiskt dolt fel, men det är ändå en extra kostnad för mig och det känns som jag skulle ha blivit informerad om att det behövs sanering.
 
När är huset byggt .... före 1976?
gaia
 
Gaia//

Ja, huset är byggt -64.
 
Är huset från 64, så måste man som köpare anta att det kan finnas asbest i gammal kakelfix och rörisolering mm. Det går inte att få som dolt fel, utan det ingår i köparens undersökningsskyldighet. Du kan som privatperson riva ut det själv, men ska du sen hyra in ngn hanverkare, så kräver han att det är sanerat av en firma med certifikat för asbestsanering. Du som beställare är skyldig att informera om att det finns asbest, eftersom du nu har fått besked på det.
Är inte saneringen rätt utförd så kan man ha asbestfibrer som flyger runt länge efter rivningen.

/skyddsombud

 
lordi//

Borde dock inte säljaren ha informerat om att asbest fanns och att sanering behövs innan renoveringen sätts igång?

Det lite skumma är att förra ägaren har rivit kaklet och även slipat ena väggen själv på toaletten i källaren.
 
Alltså man använde ju asbest förr innan man visste hur farligt det var, så det är ju egentligen inget byggfel, för det var helt ok på den tiden.
Det troliga är att förre ägaren inte kände till att det kan finnas asbest i kakelfix. Det är ju inte alla som känner till det.
Men om han visste det så kan man ju tycka att han borde informerat om det.

Du kan kanske höra med mäklaren om vad han/hon tycker om saken?


 
Lordi//

Ska ringa och höra med mäklaren.


För mig känns det som förra ägaren inte visste om att det var asbest i källartoan och därmed rev han själv och slipade en vägg. Sen när han fick reda på det så slutade han helt enkelt och lät det vara tills dom flyttade. Till mig så behöver han ju aldrig erkänna att han visste...

Fast det behöver ju som sagt inte vara så...
 
Dolt fel är det absolut inte, med tanke på att detta är något som är normalt från den tiden.

Säljaren har inte någon direkt skyldighet att upplysa om kända problem "frivilligt". Det är därför som man har en frågelista som mäklaren brukar tillhandahålla. Den får då säljaren svara på, olika detaljer som det brukar kunna vara problem med. Så vitt jag vet så finns det inget om asbest i normala sådana frågelistor. Säljaren måste då svara sanningsenligt. Annars kan han bli ersättningsskyldig för fel som han ljugit om.

Efterssom detta dessutom inte är ett fel, utan ett normalt sätt att bygga på den tid huset byggdes, så är säljaren ännu mindre skyldig att berätta om asbest i kakelfixen.
 
lordi skrev:
Är huset från 64, så måste man som köpare anta att det kan finnas asbest i gammal kakelfix och rörisolering mm. Det går inte att få som dolt fel, utan det ingår i köparens undersökningsskyldighet.

Japp!

Inte kan det anses som dolt fel.
Det är normal byggstandard från den tiden det uppfördes.
 
Det håller jag med om till 100 procent. Det jag var tveksam till är om jag inte skulle blivit underättad om asbesten, särskilt i källaren där han gjort halva jobbet. Att det stod rrenoveringsbehov och inget om sanering.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.