T
H heimlaga skrev:
Jaha..... kan inte hon hjälpa till att få stopp på honom då?
Helt ärligt så tror jag inte det.. hon lär ju ha hjälpt honom att bära växthuset till vår mark också. Jag har funderat på att försöka resonera med henne istället kring detta men det är så tydligt att det är han som står för jävelskaperna så tycker det känns dumt att lägga det på henne.
 
  • Gilla
David Wallin och 4 till
  • Laddar…
T TommyK72 skrev:
jag drar mig lite inför att göra det då de just kommit hem från förlossningen med sitt första barn. Blödigt av mig kanske. Tänkte låta det gå en vecka. Kan ju knappast påverka något? Det är han som gjort fel, inte jag
Det är svårt att uttala sig om, eftersom vi inte vet hur lång tid det redan gått. Blir tidsutdräkten för lång kommer grannen eventuellt använda detta som argument. Jag tror du vid en ev tvist ändå kommer vinna, men resan blir längre för dig då. Det finns inget exakt klockslag, troligen spelar en vecka ingen större roll i detta läge. Du kan ju motivera den om det skulle bli en tvist om det.

Köp med något gosedjur eller trevlig present till barnet och gå över för att gratulera och sedan som bisak ta upp växthuset, dina krav på att din mark återställs samt som en "formaliagrej" lämnar över brevet.
 
  • Gilla
Räknenisse och 4 till
  • Laddar…
Annonsera ut det på Blocket, gratis mot demontering.
 
  • Haha
  • Gilla
MangeKC och 11 till
  • Laddar…
Om frun är vettig att prata med, och förstår att gubben gjort fel så är det väl rimligt att prata med henne också. Om hon är den vuxna i förhållandet får hon väl ta ansvar för sin idiot till partner också.
Målsmän ansvarar för sina barn bordet det ju heta. Han verkar ju rätt barnslig..
 
  • Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
Det är precis NU du ska ställa krav när gubben är blödig och säkert inte så kaxig längre, speciellt framför fru och barn.
 
  • Gilla
David Wallin och 5 till
  • Laddar…
T
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det är precis NU du ska ställa krav när gubben är blödig och säkert inte så kaxig längre, speciellt framför fru och barn.
Tror tyvärr det får motsatt effekt. Komma och bråka på två nyblivna föräldrar känns oschysst. Inte för att vi är skyldiga dem någonting men! Jag vill som sagt bete mig mer vuxet än honom.
 
  • Gilla
David Wallin och 9 till
  • Laddar…
T TommyK72 skrev:
Tror tyvärr det får motsatt effekt. Komma och bråka på två nyblivna föräldrar känns oschysst. Inte för att vi är skyldiga dem någonting men! Jag vill som sagt bete mig mer vuxet än honom.
Du ska inte vara bråkig eller otrevlig, du ska vara trevlig och tydlig. Om du inte visar framfötterna äter dom resten av din hand senare, han har hittat din svaghet och kommer spela på den. Vill du stoppa honom nu så agera!
 
  • Gilla
jocke31 och 18 till
  • Laddar…
T
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Du ska inte vara bråkig eller otrevlig, du ska vara trevlig och tydlig. Om du inte visar framfötterna äter dom resten av din hand senare, han har hittat din svaghet och kommer spela på den. Vill du stoppa honom nu så agera!
Tack, du har helt rätt!
 
  • Gilla
Markgubben
  • Laddar…
L LantbrukarN skrev:
Kontakta kronofogden och be om handräckning
Japp, det här är rätt väg att gå. Rör inte det själv, det är egenmäktigt förfarande, det spelar ingen roll om det så stod i ert sovrum, ni får inte flytta det.

Kontakta kronofogden.
 
Redigerat:
  • Gilla
Staffan_V
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
I fösta hand ska du kontakta och anmäla till byggnadsnämnden i din kommun om detta. Är det hel fel , så kommer han att få ett föreläggande från kommunen. Då behöver du inte bry dig ett dugg om något , kommunen sköter allt , men räkna med att det kan ta lite tid. Som info så måste vara 4 meter till fastighetsgräns mellan byggnad och gräns.
Är det inte markägaren som får förläggandet, dvs TS?
 
T
Ge igen med samma mynt, ställ dit något som förstör funktionen av hans växthus, en bil, dumpa stenar, vad som helst i vägen för ingången till växthuset. Det är din mark, du gör som du vill. Då kanske han fattar, eller så går du över och pratar vett med honom först, förstår fortfarande inte så vidtar du dessa åtgärder. Exakt så hade jag gjort iaf. Lägg inte energi på att bygga staket, stängsel osv. Bara något enkelt som du kan spärra av med.
 
  • Gilla
MariaBK och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
HeligBirma HeligBirma skrev:
Är det inte markägaren som får förläggandet, dvs TS?
Rättelseföreläggande kan riktas både mot fastighetsägare eller den som äger ett olovligt uppfört byggnadsverk. Det naturliga är att byggnadsnämnden riktar föreläggandet att ta bort växthuset mot ägaren av byggnaden och inte mot TS. Men de har båda möjligheterna.
 
  • Gilla
HeligBirma och 1 till
  • Laddar…
T
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Rättelseföreläggande kan riktas både mot fastighetsägare eller den som äger ett olovligt uppfört byggnadsverk. Det naturliga är att byggnadsnämnden riktar föreläggandet att ta bort växthuset mot ägaren av byggnaden och inte mot TS. Men de har båda möjligheterna.
som jag förstod så krävs inte bygglov på en byggnad under 15m2 och därför kan de inte bötfälla en för det.
 
  • Gilla
Limpan4all
  • Laddar…
Claes Sörmland
T TommyK72 skrev:
som jag förstod så krävs inte bygglov på en byggnad under 15m2 och därför kan de inte bötfälla en för det.
Växthuset kräver bygglov eftersom det utan medgivande från dig som granne står närmare fastighetsgränsen än 4,5 m.

Det blir både byggsanktionsavgift och rättelseföreläggande för grannen.
 
  • Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
T
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Växthuset kräver bygglov eftersom det utan medgivande från dig som granne står närmare fastighetsgränsen än 4,5 m.
Ja det är ju det jag anmält det för
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.