Jaja.. frågan kanske var lite udda. Men vi planerar att sätta solceller framöver och har insett att oavsett vilket tak vi väljer att sätta dem på.. måste vi byta ut taket där.

Så för att vara lite förutseende (taket måste ju göras innan monteringen av solceller kan ske).. undrar jag över om det finns några "regler" de går efter för att fästa solcellerna? är det olika mellan tillverkarna osv?

Har sett/hört om vissa som haft för tunn läkt osv.. och om vi nu måste göra om taket iaf.. ska det vara rätt förutsättningar för att fästa solcellerna sen!

(jag vet att det finns integrerade solceller i takutförande, men nu tänker jag främst på om vi sätter "utanpåliggande" i någon form)

Någon som vet? :)
 
Ingen som vet vad de behöver fästas i? :geek:
 
Tror du får ge mer info om vilket typ av tak det gäller, vad som sitter idag, vad ni tänkt sätta när ni fixar taket, är ju olika sätt om det är pannor eller papp
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
beror ju på vilkets system din leverantör använder. Men det tak som de gör minst påverkan på måste vara Bandtäckt plåt då man klämmer fast fästena på "plåtvecken". Plåttak har ju längst livslängd med.
 
Hojte Hojte skrev:
Tror du får ge mer info om vilket typ av tak det gäller, vad som sitter idag, vad ni tänkt sätta när ni fixar taket, är ju olika sätt om det är pannor eller papp
Vet inte vad jag ska säga riktigt..

Papptak på ena taket.. som är minst 15 år gammalt (därför vill vi inte montera på celler utan att byta..).. vet ej konstruktionen.. men man ser tunnare läkt igenom pappen.. under det, vet jag inte.. men borde vara brädor el skiva (det går ju att gå på).. och isolering.. på insidan sitter det skivor i taket..

Ett hus med ett svartvitt papptak och flera takfönster, ser ut som ett platt tak redo för solcellsinstallation.
Bild på taket..

Kan tänka mig papp/gummi igen.. dvs "platt".. har ju eg inga problem med taket och det ska som sagt täckas av solceller..

Det andra taket är ett plåttak..med "fejktegellook".. är väl gjort enligt konstens regler under tror jag...

Skulle nog bli ett plattare tak här med.. (shingeltyp).. skulle vilja att det såg ut som ett gammalt eternittak.. men även plåt av typ bandplåt har kommit på tal.. men ska vi sätta solceller på.. känns det overkill.. så det blir nog gummitak/papp.. a la shingeltyp..
 
E Emanuel01 skrev:
beror ju på vilkets system din leverantör använder. Men det tak som de gör minst påverkan på måste vara Bandtäckt plåt då man klämmer fast fästena på "plåtvecken". Plåttak har ju längst livslängd med.
Det är snyggt också, men om man ska täcka för det med solceller känns det inte direkt "värt det" :oops: .. ett plåttak av den kalibern köper man för det är snyggt och hållbart.. inte för att placera saker uppepå.. så det inte syns :/

Men det är ju smart om man bara kan klämma fast solcellerna i plåtvecken! Istället för att skruva igenom överallt..
 
Snigla Snigla skrev:
Vet inte vad jag ska säga riktigt..

Papptak på ena taket.. som är minst 15 år gammalt (därför vill vi inte montera på celler utan att byta..).. vet ej konstruktionen.. men man ser tunnare läkt igenom pappen.. under det, vet jag inte.. men borde vara brädor el skiva (det går ju att gå på).. och isolering.. på insidan sitter det skivor i taket..

[bild]
Bild på taket..

Kan tänka mig papp/gummi igen.. dvs "platt".. har ju eg inga problem med taket och det ska som sagt täckas av solceller..

Det andra taket är ett plåttak..med "fejktegellook".. är väl gjort enligt konstens regler under tror jag...

Skulle nog bli ett plattare tak här med.. (shingeltyp).. skulle vilja att det såg ut som ett gammalt eternittak.. men även plåt av typ bandplåt har kommit på tal.. men ska vi sätta solceller på.. känns det overkill.. så det blir nog gummitak/papp.. a la shingeltyp..
Var ser du en tunnare läkt? :thinking:
 
A August Eriksson skrev:
Vilket som för vår del, allt förutom plegel och ömtåliga material exempelvif skiffer och eternit monterar vi på.

Bäst är vanlig läkt, är den alltför tunn skruvar man fast fästerna i råsponten.
Idag har vi ett papptak på logen.. som verkar (om man tittar på taket i sol) ha en tunnare läkt.. men det är ju helt gångbart.. så det borde vara råspont under..

Så råsponten räcker i "värsta fall" om läkten nu skulle vara för klen?
 
Snigla Snigla skrev:
Idag har vi ett papptak på logen.. som verkar (om man tittar på taket i sol) ha en tunnare läkt.. men det är ju helt gångbart.. så det borde vara råspont under..

Så råsponten räcker i "värsta fall" om läkten nu skulle vara för klen?
Vid bara papptak svetsar man fast en platta med genomgående skruv. Fästet med skruvar är vid takpapp under pannor. Kan länka produkterna strax.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Var ser du en tunnare läkt? :thinking:
Om man står nere en solig dag.. så tycker man sig se "uppstick" lite här och var i typrutigt mönster.. en det är extremt lågt.. så det kan vara alltifrån skrarvar i papp, eller träet under eller vad som.. (inte så lätt att riva upp en bit av taket för att kolla hehe).

Oavsett om det ligger nån där.. så spelar det ju ingen roll .. då poängen är att jag kan sätta dit en om det behövs för solcellerna.. när vi väl byter taket

Därför jag kollar här.. om det behövs nått speciellt underlag.. läkt eller annat :)

Så jag inte byter taket och så helt plötsligt kan jag iaf inte montera några solceller där.. (då skulle jag inte bytt taket från början.. just det där taket.. har peppar peppar.. inga läckor)
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Rickard.
Vill du fortsätta med papp så monterar man fästerna innan bytet, antingen av dom som lägger pappen i samråd med solcellsgubbarna eller direkt av dom.

Fästerna är inte särskilt billiga så jag skulle inte bli förvånad om det finns någon plåtlösning som blir billigare i slutändan även om själva plåten är lite dyrare.
 
A August Eriksson skrev:
Vid bara papptak svetsar man fast en platta med genomgående skruv. Fästet med skruvar är vid takpapp under pannor. Kan länka produkterna strax.
:oops: Under ”takpappen” ?
Varför? Och hur monteras det sen?
 
Rickard.
Snigla Snigla skrev:
:oops: Under ”takpappen” ?
Varför? Och hur monteras det sen?
Ja fästerna monteras under pappen. Finns olika varianter men gemensamt är att det är en större stålplatta med någon sorts fästelement (skruv eller mutter) som sticker upp genom.
 
Rickard. Rickard. skrev:
Ja fästerna monteras under pappen. Finns olika varianter men gemensamt är att det är en större stålplatta med någon sorts fästelement (skruv eller mutter) som sticker upp genom.
Finns där fästen för papptak som redan är bytt?
 
Rickard.
JLyck JLyck skrev:
Finns där fästen för papptak som redan är bytt?
Samma men kostar mer (mer tid) att göra efteråt.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.