Är ny på forumet, så hej på er alla :)

Får solpaneler installerade alldeles snart och har en fundering kring detta.
Vilket av alternativen är rätt på bilden?
Eller blir resultatet samma?
Båda elmätarna ska mäta både förbrukad el och såld el.
Tack på förhand
 
  • Schematiska diagram för två alternativa inkopplingar av solpaneler, elmätare och konsument.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Båda varianter verkar konstiga.
Nätägarnes mätare måste vara en sådan som mäter både ingående och utgående el separat, det kommer nätägaren att se till.
I Alt. 1 mäter båda mätare samma sak. Onödig.
I Alt. 2 mäter egen mätare bara det som produceras av solpanelerna. Men den informationen får du från invertern. Också onödig.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Båda varianter verkar konstiga.
Nätägarnes mätare måste vara en sådan som mäter både ingående och utgående el separat, det kommer nätägaren att se till.
I Alt. 1 mäter båda mätare samma sak. Onödig.
I Alt. 2 mäter egen mätare bara det som produceras av solpanelerna. Men den informationen får du från invertern. Också onödig.
Hmm, nu är jag förvirrad..
Hur kopplas det så det blir rätt?
Menar då med 2 mätare som båda mäter upp och ner.

P.S. Har ingen traditionell inverter, har 5 microinverters så det kommer 230V AC från taket.
 
K
Vad vill du mäta med din egna mätare? Du har ju App till solpanelerna så där kan du se vad de förbrukar.

Om du vill veta hur mycket du köper och säljer så ska den sitta som i alt. 1
 
Som jag skrev så har jag ingen traditionell inverter, utan 5 microinvertrar till 30 paneler.
Min app är kopplad till denna smartmätare för att se köpt och såld el + en massa annat.
Tack för ditt svar.
 
Ett litet tips, kolla med nätägaren att de godkänner växelriktarna och inkopplingen av dem. Detta då produktion enligt Svensk standard ska fördelas jämnt över faserna vilket är svårt med enfasväxelriktare om man inte sprider dem jämnt över faserna.
 
Invertrarna finns med på rikta rätt listan och de är 3-fas, anledningen att jag valde microväxelriktare är att dom är 5-15% effektivare än vanliga.
Dessutom om en panel är i skugga så påverkas inte dom andra.
 
  • Gilla
knightjocke
  • Laddar…
Alt 1 visar egenförbrukning/export. Du måste dock ha någon koppling mot växelriktarna för att veta hur mycket de producerat.

Alt 2 visar bara hur mycket växelriktarna producerat/förbrukat. Inget om egenanvändningen.
 
Med alternativ 2 kan du se din produktion. Tar du sedan egen produktion - såld el + köpt el så ser du hur mycket du förbrukar internt.

Det är lite pyssel att få ihop siffrorna men det går. Alternativ 1 har ingen nytta.
 
M merbanan skrev:
Med alternativ 2 kan du se din produktion. Tar du sedan egen produktion - såld el + köpt el så ser du hur mycket du förbrukar internt.

Det är lite pyssel att få ihop siffrorna men det går. Alternativ 1 har ingen nytta.
Varför har alt 1 ingen nytta?
 
R Robert-san01 skrev:
Alt 1 visar egenförbrukning/export. Du måste dock ha någon koppling mot växelriktarna för att veta hur mycket de producerat.

Alt 2 visar bara hur mycket växelriktarna producerat/förbrukat. Inget om egenanvändningen.
Växelriktarna skickar data trådlöst till en hub, som är kopplad till min smarta elmätare.
Alltså är rätta inkopplingen alt 1?
 
Varför vill du ha två mätare som mäter samma sak?
 
tveksamt tveksamt skrev:
Varför vill du ha två mätare som mäter samma sak?
För att få all möjlig statistik till min app.
Det går väl inte med vattenfalls mätare?
 
Hur ser den smartmeter som hör till ut, hur kopplas den in?
Den jag har till mitt system sitter med klämmor runt fasledarna i centralen. Den sitter alltså mer som i ditt alt. 1.

Men just för att se vad du köper och säljer behövs ingen extra mätare, utan all denna data kan du plocka från Vattenfall om du vill, inte in i appen då utan från Vattenfalls hemsida.
Är den mätaren ett krav för att se något alls i appen? Vad visas annars nu utan den?
 
tveksamt tveksamt skrev:
Hur ser den smartmeter som hör till ut, hur kopplas den in?
Den jag har till mitt system sitter med klämmor runt fasledarna i centralen. Den sitter alltså mer som i ditt alt. 1.

Men just för att se vad du köper och säljer behövs ingen extra mätare, utan all denna data kan du plocka från Vattenfall om du vill, inte in i appen då utan från Vattenfalls hemsida.
Är den mätaren ett krav för att se något alls i appen? Vad visas annars nu utan den?
Man ser allt annat från panelerna förutom då förbrukning/såld el.
Mätaren kopplas 3 faser in och ut.
Vill se all data i appen och i en tablet som jag ska ha på väggen som också visar allt tex förbrukning i nästan real time.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.