Hej!

Vi står inför en utbyggnad (ca 30km) och har precis fått färdigt ritningarna från arkitekten så nu letar vi hantverkare för fullt! :-D

Vi har haft både större och mindre företag som gjort hembesök. Tyvärr har jag blivit besviken på dem lite större snickarfirmorna. De lovar guld och gröna skogar men när vi sedan vill ha en offert så får vi tjata och tjata. Till slut har vi fårr grovt tillyxade siffror via telefon men inget på papper.... Det känns som att de är ointresserade!

Några mindre företag (ensamma snickare med egen firma) har däremot känts väldigt seriösa! De har antecknat alla våra önskemål och säger sig även dem kunna sköta all hantering med vvs:are/elektriker mm. Offerterna känns också väldigt genomarbetade (tom tidsplan finns med i några). Så det känns verkligen som att jag VILL anlita någon av dessa killar!

Vad är viktigast? Stora, erkända firmor som verkar ointresserade eller mindre firmor med viljan? Jag gissar att det går snabbare för en större firma eftersom de kan slänga in massor med folk samtidigt men för mig är tiden inte SÅ viktig. Det viktigaste för mig är en SNYGG utbyggnad som jag kan trivas med! :-D
 
Jag skulle helt klart köra med en mindre firma som verkar seriös, de känner troligtvis ett större ansvar att lämna ett snyggt jobb efter sig än snickarlärlingen från Skanska.

Skriv in ett färdigdatum i offerten (med vite vid försening) så kommer det förmodligen att vara klart på utsatt tid.
 
Om du nu vill ta en av de mindre firmorna som känner för, be om några referenser från dem, ring och kolla om dom var nöjda med jobb etc.

Jag förstår dig fullt och fast när det gäller de stora "jättarna", det är guldgruva för dom just nu och dom behöver inte kämpa för att få jobb, därav deras beteende, ENLIGT MIN ÅSIKT.

Sedan så tror jag att en mindre firma är mera beroende av sitt rykte, några missnöjda kunder och vips så är man ute ur leken...

Ta referenser och LYCKA TILL!!!
 
Hej!

Tack för era svar! Det känns bra att även ni tycker att det är ok att välja en mindre firma. Jag var nämligen helt inställd på att ta en något större byggfirma först (10-15 anställda) för jag inbillade mig att det fanns nån form av "säkerhet" iom detta. Tyvärr visade det sig att de firmorna var ganska ointresserade av vår utbyggnad på ca 30kvm...och det känns inte bra att välja nån som egentligen inte är intresserad!

Vi har nu kollat upp den mindre firman som känns mest intressant. Av rena tillfälligheter så visade det sig att n arbetskamrat anlitat honom förut samt att vi känner fd arbetskamrater och några han umgås med privat. Alla säger samma sak, det är en driftig, duktig och noggrann snickare. Vad mer kan man begära? :D
 
Hemmakatten
Låter jättebra! Se bara till att ha ett avtal i botten oavsett om det är fast pris eller på löpande räkning. Vi har byggt hela vårt hus (i lösvirke) med lokala små firmor.
 
Helt off topic

Eftersom jag i mitt tidigare liv har använt en del fysik o kemi så vet jag hur supernoga det är att rätt enhet används. Därför svider det i mitt hjärta när jag ser att ni ska bygga ut 30 kilometer (km).

30 kilometer är bara endimensionellt och därför extremt svårt att bosätta. :)

Skämt åsido - jag vet att det är lurigt med den lite upphöjda 2:an, så kvm eller m2 är brukligt att användas till kvadratmeter.
 
Det var en total miss.! ...har inte sett det själv förrän du påpekade det. :D
Jag brukar skriva kvm (för att förkorta kvadratmeter) eftersom jag helt gett upp tanken på att få till en upphöjd 2:a. :D
 
Det är rätt enkelt, om man vet att varje tecken har en sifferkod. Man kan istället för tecknet slå in koden: Se till att "NUM LOCK" är tänd, håll "ALT" nertryckt och slå de tre siffrorna på den numeriska delen. Koden 033 ger t ex ett "!".

Kod 253 är ett ², alltså som i kvadratmeter m².
Kod 248 är ett °, t ex i °C
Kod 252 är ³, alltså som i kubikmeter m³.

Detta är ruskigt användbart och ett rätt smidigt sätt att få till dessa specialare.
 
Hej,

Stod själv med ditt val för ett halvår sedan fast vi skulle bygga helt nytt. Vi kände en säkerhet i att anlita ett större byggbolag för hela entreprenaden men det är något vi ångrar idag. Visserligen finns det mer resurser men eftersom de tar på sig för mycket uppdrag i denna byggboom och du är en liten kund hamnar du snabbt långt ner på prio listan.
 
Nu ska inte jag göra ditt val lättare. Men om jag säger såhär det finns mindre företag som är på hugget för att ta på sig eran utbyggnad så vill jag säga som så många andra redan gjort. Ta referenser, be att få tala med tidigare kunder, kolla hur länge företaget har funnits, och att dom skött sina krediter. Jag tänkte som du bättre med mindre byggfirma mer rädd om sitt rykte. Tyvärr så gick det käpprätt åt skogen vi blev totallurade av att tänka så.
Orkar du så kan du läsa i min blogg, jag lovar det e mycket läsning. www.umeasnickare.blogg.se
 
Ingper skrev:
Det är rätt enkelt, om man vet att varje tecken har en sifferkod. Man kan istället för tecknet slå in koden: Se till att "NUM LOCK" är tänd, håll "ALT" nertryckt och slå de tre siffrorna på den numeriska delen. Koden 033 ger t ex ett "!".

Kod 253 är ett ², alltså som i kvadratmeter m².
Kod 248 är ett °, t ex i °C
Kod 252 är ³, alltså som i kubikmeter m³.

Detta är ruskigt användbart och ett rätt smidigt sätt att få till dessa specialare.

ännu mer offtopic...........

Är det någon som vet var det finns en komplett (mer eller mindre) lista över dessa "koder" skulle vilja ha för danska "ö" "ä" mfl.........
 
Nu kommer väl snart moderatorn och raderar i tråden....

En tabell som stämmer någorlunda för Windows finns här: http://www.mistywindow.com/reference/ascii-alt-codes.htm

Sedan är det ju som det är med standarder - det finns en standard, men är man stora som Pyttemjuk gör man som man vill och ändrar lite här och där....
 
Hemmakatten
Ingper skrev:
Nu kommer väl snart moderatorn och raderar i tråden....
Nu är det ju så att denna moderatorn själv har haft svårt att få till m² istället för kvm, så vi låter detta stå kvar. ;)
 
Äh, du kan ta bort den nu för jag har lagt till den i favoriter.........(me, myself and I ) :surprised:)
 
Var på en byggmässa för något år sedan där bland annat ncc och skanska hade uppfört hus. Sämre resultat får man leta efter. I stort sett alla golvbrädor till balkonger och terasser var snett sågade och med mkt flisning. Stora märken efter hammaren. När dom gjort utag i balkongbrädorna för rör eller annat som blivit fel så hade dom bara flyttat brädan. Väggarna var inte plana. Jag trodde att stora företag hade råd med mera verktyg än hammare och fogsvans. Så enligt min uppfattning så kan ett litet eller mellanstort företag vara mkt bättre än ett stort
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.