EGG01 EGG01 skrev:
Jag funderar på det med 4,5m.

Nu har grannen byggt en byggnad under 15m2 helt på er fastighet. Om jag har förstått rätt är byggnaden mindre än 4,5m från fastighetsgränsen, dvs. hans fastighetsgräns, vem då ska ge grannmedgivande? Ja, han själv! Är han så slug som han har det som plan när byggnadsinspektören börjar sin utredning? ”Visst finns grannmedgivande, varsågod”.

Moment 22?
Det är inget moment 22 eftersom bygglov och olovligt nyttjande av marken är två separata processer. Det går bra att ansöka och få beviljat bygglov utan markägarens vetskap eller tillstånd (däremot går det inte att få startbesked). Däremot ger inte ett bygglov rätten att nyttja marken. I detta fall är det ett solklart olovligt nyttjande, så klart under förutsättning att fastighetsgränserna faktiskt är som TS säger. Processen om olovligt nyttjande hanteras vi KFM, inte kommunen, som påtalats tidigare i tråden.
 
  • Gilla
kladdopensel och 7 till
  • Laddar…
J Jontha skrev:
Din egendom är din egendom. Du äger den biten och ingen jävla granne ska anektera det som är ditt. Bästa vore att ta dit en grävmaskin och bara gräva av hela växthuset på den delen som tillhör dig och tippa över det på resterande del av växthuset. Det finns inget som gör mig så förbannad på folk som när de tar sig friheter. Bästa vore om du prickar in grävandet med att grannen befinner sig i växthuset, så kan du passa på att begrava skithögen en gång för alla.
Det du beskriver är brottsligt. Varför skulle TS vilja riskera skadestånd, böter eller kanske till och med fängelse samt hamna i belastningsregistret för att grannen är en rövhatt? Helt obegripligt då TS skulle få större problem än grannen.
 
  • Gilla
AndersPS och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nu stod ju hela växthuset på TS fastighet. Men det ger ändå inte TS rätt att förstöra det. Om man gör det så ska man vara beredd på att betala för den förstörda egendomen, även om den är där olovligen.
Å andra sidan så är ju inte ett växthus lös egendom. Gäller verkligen samma regler här?
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Är det inte så att du kan behöva dika ut din mark pga vätan? Typ runt växthuset. Djupt. Eller plantera ett gäng höga thujor där tillfälligt ”medan du bestämmer dig för var de ska stå permanent”. :)
 
  • Gilla
MariaBK och 4 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Å andra sidan så är ju inte ett växthus lös egendom. Gäller verkligen samma regler här?
Jo, det är lös egendom om den inte ägs av fastighetsägaren.
 
  • Gilla
Spikin och 6 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Å andra sidan så är ju inte ett växthus lös egendom. Gäller verkligen samma regler här?
Fast i detta specifika fallet har ägaren av växthuset aldrig varit densamma som ägaren av fastigheten som den står på, således har den aldrig blivit ett fastighetstillbehör. Istället får den nog anses stå på ofri grund och är därmed lös egendom. Jmf med om grannen faktiskt hade haft tillstånd från TS att uppföra växthuset, ägandet skulle inte med automatik övergått till TS vid uppförandet.
 
  • Gilla
David Aud och 6 till
  • Laddar…
Lägg ner så lite energi och pengar som möjligt på detta. Som andra redan sagt: Mejla kommunen och begär tillsyn, då måste de undersöka saken och fatta ett beslut om att lägga ner ärendet eller rättelse och ev. vite. Beslutet kan överklagas till LST. Kronofogden och handräckning, kanske. Att sätta upp staket kostar pengar. Ifall man ska sätta upp staket utanför hemfridzon så går det bra med ett enkelt stängsel. Ifall marken måste passeras för att nå ett naturreservat eller strandskyddsområde så måste det finnas öppning/grind/fålla så att allmänheten kan passera.
 
  • Gilla
K@tten och 4 till
  • Laddar…
Det måste finnas öppningar ändå.
Det är som nämnts tidigare inte ett bygglovsärende, så det är inte kommunens sak att lösa problemet.
 
  • Gilla
Permelite och 1 till
  • Laddar…
Niclas Gustafsson Niclas Gustafsson skrev:
Är det inte så att du kan behöva dika ut din mark pga vätan? Typ runt växthuset. Djupt. Eller plantera ett gäng höga thujor där tillfälligt ”medan du bestämmer dig för var de ska stå permanent”. :)
Eller plantera lite parkslide i växthuset;).
 
  • Gilla
Singenjören89 och 3 till
  • Laddar…
T
E Eld skrev:
Om det är tillåtet (jordbruksmark) kan du ju inhängna din mark och släppa ut får eller getter på bete.
Ja jag tror tyvärr att jag kommer behöva göra det just för att få grannen att hålla sig borta i framtiden.
 
  • Gilla
Markgubben och 1 till
  • Laddar…
T
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Normalt sett skulle jag säga nej. Det är (i synnerhet vid särskild handräckning) din uppgift som sökande att komma med bevisning om intrånget.

Finns det exempelvis gränspinnar som du kan spänna upp ett snöre mellan och med foton visa att bygget är på din sida är det klokt att göra. Fysiska bevis är bra helt enkelt, kanske kommer du som kan sakläget lite bättre på flera goda exempel.
Det ska finnas gränspinnar, (har tyvärr ej hittat dem då jag letat) men då har vi ett nytt problem. Förra ägaren till grannfastigheten byggde ett snickeri som sticker ut ca 1,5-2 meter in på vår mark.. också . så det går inte att dra någon lina mellan pinnarna då snickeriet står över tomtgränsen.

Har inte orkat bry mig om detta övertramp då det förmodligen förhandlades mellan förra ägaren till vår fastighet och förra ägaren till grannfastigheten.
 
kisumisu
T TommyK72 skrev:
De på kommunen sa att de inte åker ut och tittar på såna här ärenden om bygget inte utgör ”fara för hälsa och miljö” - hur kan de få veta att han byggt för nära tomtgräns/på vår tomt undrar jag
Märklig kommun. Man förstår att dem kanske inte bryr sig om metrar och ser igenom fingrar. Men i ditt fall har din granne byggt helt och hållet på annans mark :thinking:
 
T
J Jontha skrev:
Din egendom är din egendom. Du äger den biten och ingen jävla granne ska anektera det som är ditt. Bästa vore att ta dit en grävmaskin och bara gräva av hela växthuset på den delen som tillhör dig och tippa över det på resterande del av växthuset. Det finns inget som gör mig så förbannad på folk som när de tar sig friheter. Bästa vore om du prickar in grävandet med att grannen befinner sig i växthuset, så kan du passa på att begrava skithögen en gång för alla.
Hehe. Ja jag fantiserar om den typen av hämnd, det ska erkännas
 
  • Gilla
Markgubben och 5 till
  • Laddar…
T TommyK72 skrev:
Det ska finnas gränspinnar, (har tyvärr ej hittat dem då jag letat) men då har vi ett nytt problem. Förra ägaren till grannfastigheten byggde ett snickeri som sticker ut ca 1,5-2 meter in på vår mark.. också . så det går inte att dra någon lina mellan pinnarna då snickeriet står över tomtgränsen.

Har inte orkat bry mig om detta övertramp då det förmodligen förhandlades mellan förra ägaren till vår fastighet och förra ägaren till grannfastigheten.
Då behöver du nog en mättekniker som hjälper dig. Hittar man punkterna borde man med koordinaterna från dessa kunna dra en linje på en karta. Lite större mätfel än med murarsnöre, men förmodligen tillräckligt bra.
 
T TommyK72 skrev:
Vår granne har uppfört ett växthus om ca 10-12m2 helt och hållet på vår mark. Dvs över tomtgränsen.

Han har inte frågat oss om lov. Hade han gjort det hade han fått nej eftersom han under flera års tid har haft som vana att utnyttja vår mark till sina privata ändamål.

Efter vårt senaste bråk i våras skrev jag ett tydligt sms till honom där det stod ordagrant ”inga av era tillhörigheter ska finnas på vår mark”. Jag gissar att detta är anledningen till att han inte bett om lov. Han förstod kanske att han inte skulle få vårt godkännande. Alternativt att han inte har koll på tomtgränsen, men han har ägt fastigheten i ungefär ett år, och tomtgränsen är väldigt tydlig. Det är en markhöjning från deras gräsmatta där vår mark börjar.

Samt att vi hade en diskussion på plats vid tomtgränsen i våras då vi senast träffades och diskuterande ett annat fall av ”hans saker på vår mark” (vi ville att han skulle flytta sina saker- han ansåg att han hade bättre och vettigare användning av vår mark än vad vi har)

Hursomhelst. Växthuset.. jag har anmält bygget till kommunen, gick under rubriken att han byggt mindre än 4,5m från tomtgräns. Än fast det är helt och hållet på vår mark.
Jag måste så klart även meddela grannen i fråga att han byggt på vår mark, än fast det är helt uppenbart. Jag är rätt säker på att han kommer vägra att flytta växthuset då han även grävt ur och murat en grund till det.

Vad mer kan jag göra rent juridiskt? Håller på att bli tokig på detta.

Kan knappt sova på nätterna för jag grubblar så mycket på 1:hur jag ska ta upp detta nya problem med grannen och
2: vad gör vi om han fortsätter att bygga/förvara saker på vår mark och vägrar att sluta?
Tänkt inte för mycket, flytta skiten till hans tomt,
eller bygg staket till din tomtgräns, då kan han inte utnyttja växthuset, om du inte
står på dig då kommer han bygga ännu mer på din tomt.
 
  • Gilla
PaddyO och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.