Hej,

jag har skaffat en robotdammsugare som jag gärna vill ska få bo under trappan. Tyvärr är roboten cirka 1 cm för hög och kan inte passera under nedersta trappsteget.

Vad fyller den nedersta markerade brädan för funktion? Har den någon konstruktionsmässig förstärkande funktion till trappsteget, eller är det "bara" ett skydd så att busiga små ungar inte ska ta sig under?

Kan jag skruva bort den utan att riskera trappstegets stabilitet?

Trätrappa och parkettgolv med markerad skada på trappstegets framkant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nybyggd trätrappa inomhus med fokus på stegen och sidostöden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Träreglar i en byggkonstruktion med en utstickande plåtflik.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tyvärr inte svar på din fråga. Kan inte roboten städa från båda håll? Så gör den hos mig med samma förutsättning. Den bor under trappen. Städar först underifrån. Sen åker den ut o tar motsvarande parti utifrån. Eller har den bara access via/under trappsteget?
 
  • Gilla
cergod
  • Laddar…
Det är en förstärkning på steget.
Den går att ta bort och förstärka på annat sätt, t ex hellimma en plywoodskiva under. Gör den ca 5 cm mindre så syns den inte.
Och ta en lite tjockare variant, typ 15 mm.
 
  • Gilla
cergod och 1 till
  • Laddar…
Det finns ingen möjlighet för den att ta sig ut på andra sidan. Där är nämligen ytterligare en halvtrappa ner till vardagsrummet. Enda vägen ut är under trappsteget, om den ska bo under trappan. Vilket är en plats som passar bra.
 
  • Gilla
MasMats
  • Laddar…
J Jan_G skrev:
Det är en förstärkning på steget.
Den går att ta bort och förstärka på annat sätt, t ex hellimma en plywoodskiva under. Gör den ca 5 cm mindre så syns den inte.
Och ta en lite tjockare variant, typ 15 mm.
Tack för svar. Det skulle jag kunna göra. Limma och förstärka med några skruvar. Någon speciell lim som du rekommenderar?
 
den sitter där som barnsäkerhet, får vara max 10 cm öppning mellan stegen
 
  • Gilla
djanlov och 4 till
  • Laddar…
C cergod skrev:
Tack för svar. Det skulle jag kunna göra. Limma och förstärka med några skruvar. Någon speciell lim som du rekommenderar?
Använd vanligt trälim.
 
  • Gilla
cergod
  • Laddar…
Förstärkande eller inte, jag insåg att det bara saknades några millimeter för att robotdammsugaren skulle kunna köra under. Jag löste problemet genom att fräsa bort 5-6 millimeter med en handöverfräs och montera tillbaka brädan. Det kändes som den enklaste lösningen med tanke på omständigheterna.

Träbräda fräst för att öka höjd, med texten "4,7-4,8 LÄTT" skriven på kanten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handöverfräs som fräser bort en del av en träbräda för att öka utrymmet under den.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Lilllen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.