Hej, bor i villa med fjärrvärme men får inte någon värme i elementen på ovanvåningen. När jag luftar elementen på ovanvåningen så pyser det i några sekunder sen kommer inget alls, varken vatten eller luft. Har 1 var tryck i systemet.

vet någon hur jag gör för att få upp vatten och värme i elementen på ovanvåningen? Infogar en bild på fjärrvärmecentralen.

tack på förhand

Värmesystem med kopparledningar, ventiler, mätare och energimätare på en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Inget tryck i systemet , manometern normal på 0,8 -1 bar ska det vara , fyll på vatten och lufta , håll koll på trycket bara vid varje luftning.
 
Manometern visar att systemtrycket i radiatorkretsen är 2,5 bar (svarta nålen), den röda nålen kan du vrida på själv.

Men frågan är om manometern fungerar, det är en del ärgat vid anslutningen, och med tanke på att manometern hänger ”upp å ner” så kan det ha runnit in vatten och ”ärg” i manometern så att den slutat att fungera.

Prova att knacka på manometern för att se om den ”faller”.
 
Ett typiskt fel på dessa anläggningar är att expansionskärlet pajar efter ca 10 år. Vi var inte direkt medvetna om detta förrän en kompetent rörmokare upptäckte detta i sb med annat jobb, men detta expansionskärl var bevisligen helslut och byttes. Nu fullt flöde på alla våningar.
 
Manometern ser kass ut.
Skaffa en ny och byt den.
Det brukar sitta avstängnings kranar på värmeslingan
 
Tack för alla svar! Funderar på att ta hit en rörmokare som får titta på detta, men ska ändå prova lite själv först, annars lär man sig aldrig

Hur fyller jag på vatten? Är det genom att vrida på den svarta balofixen på bilden?(ovanför manometern)

och om manometern är trasig så innebär det att jag kanske har 0,1 bar i systemet trots den visar 1 bar på den röda pilen och 2,5 bar på den svarta?
 
R robinnn skrev:
Hur fyller jag på vatten? Är det genom att vrida på den svarta balofixen på bilden?(ovanför manometern)
Svårt att se! Tag en ny bild på lite längre avstånd så man ser in och utgående rör till växlaren. Försök att få med alla kranar och säkerhetsventiler=2st så man ser vad som är vad.
Det finns 2st säkerhetsventiler 1 på varmvattnet på 10 bar och 1st på värmekretsen på 1,5 bar, dessa brukar ha ett rör ansluta som går till en golvbrunn, men ibland är där ingenting utan det lilla vatten som kan komma hamnar på golvet.
 
Följande ventil lär vara påfyllningsventilen.
Rörsystem med en pil som pekar på en påstådd påfyllningsventil före värmeväxlaren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den kommer från utgående varmvattenledningen och går in på returledningen, precis innan värmeväxlaren.
 
Här kommer en bild som kanske är lite tydligare.

Värmeanläggning med kopparledningar, mätare och ventiler monterade på en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Demmpa Demmpa skrev:
Följande ventil lär vara påfyllningsventilen.
[bild]
Den kommer från utgående varmvattenledningen och går in på returledningen, precis innan värmeväxlaren.
ja det låter iallafall ifrån rören när man vrider på kranen.
 
Anslutningarna till fjärrvärmecentralen är följande (från vänster till höger):
Fjärrvärme tillopp
Fjärrvärme retur
Kallvatten inkommande
Varmvatten utgående
Radiatorkretsen retur
Radiatorkretsen framledning

Så, ja, den ventilen jag pekade ut är påfyllningsventilen.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Anslutningarna till fjärrvärmecentralen är följande (från vänster till höger):
Fjärrvärme tillopp
Fjärrvärme retur
Kallvatten inkommande
Varmvatten utgående
Radiatorkretsen retur
Radiatorkretsen framledning

Så, ja, den ventilen jag pekade ut är påfyllningsventilen.
ok, tack så mycket! Så jag behöver kanske byta manometer (om den nu är sönder) för att se rätt tryck i systemet.
Ska jag prova lufta alla element eller bara de som är kalla på ovanvåningen?
 
Demmpa Demmpa skrev:
Anslutningarna till fjärrvärmecentralen är följande (från vänster till höger):
Fjärrvärme tillopp
Fjärrvärme retur
Kallvatten inkommande
Varmvatten utgående
Radiatorkretsen retur
Radiatorkretsen framledning

Så, ja, den ventilen jag pekade ut är påfyllningsventilen.
Hej @Demmpa.
Var på bilden sitter säkerhets-ventilen för värmekretsen?
Jag har aldrig sett den här FV-centralen förut.
 
Helt hundra är jag inte, men högst troligt sitter säkerhetsventilerna bakom/snett under liggande expansionskärlet, den för radiatorkretsen sitter troligen på returledningen.

Det gör det iaf på våran fjv-central som är liknande uppbyggd med de olika komponenterna på ungefär samma ställen.
 
Fick du ordning på detta?
Som sagt manometern är garanterat trasig om det stämmer det du skrivit.
Tyvärr släppte du nog in extra luft i systemet när du luftade tills det blev trycklöst
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.