Det är en lite för invecklad krets för att det skall vara enkelt att sätta sig in i den utgående ifrån bilder.

IC-kretsen skulle kunna vara en mikrokontroller. Det kan stå ett nummer som identifierar den bakom klisteretiketten. Hittar du ett datablad så går det att se vilka pinnar som skall ha matningsspänning och försiktigt mäta på dessa med strömmen på. Är den under specifikationen i databladet så kan det vara en kondensator som är trött.

Förstår jag dig rätt i att indikeringsdioden lyser, men det blir inte varmt? Är indikeringsdioden sådan att den indikerar att elementet är påslaget eller indikerar den att termostaten vill värma? Om dioden indikerar att termostaten värmer och den tänds när du skruvar upp värmen och släcks när du skruvar ner så fungerar troligen större delen av termostaten. Då skulle det kunna vara triacen eller dess styrning som inte vill.

Har du mätt resistansen i effektmotstånden? Hur är lödningarna för dessa?
 
B birgsand skrev:
Kan det vara idé att byta ut den grå?
Sannolikt inte. Den har bara en avstörande funktion.
B birgsand skrev:
Den fungerade av och till under en längre period men sedan dog den. Det gick inte att hitta någon röd tråd, typ att om man slog av det och satte på det med strömbrytaren så gick det igång eller om man skruvade på temperaturreglaget så att det slog av och till så började det fungera.
Det låter inte som ett halvledarfel. Det liknar det problem som en matande kondensator kan orsaka, men nu har du inte en sådan nätdel utan två feta motstånd istället.

Utan det låter mer som glappkontakt. Eftersom det finns en koppling till termostat och brytare så kan det ligga där. Lite kontaktspray kanske kan väcka den till liv. Det kan också vara kallödningar på kortet.
 
B birgsand skrev:
Kan det vara idé att byta ut den grå?
Ja, det är en elektrolytkondensator och de har en livslängd och den blir kortare ju varmare det är runt den. Kostar inte mycket så värt att testa. Den ska vara märkt med kapacitans och arbetsspänning och man skaffar en likadan med samma värden. Tänk på att dessa är polariserade så det gäller att vända den rätt som den gamla satt.
 
A Avemo skrev:
Det är en lite för invecklad krets för att det skall vara enkelt att sätta sig in i den utgående ifrån bilder.

IC-kretsen skulle kunna vara en mikrokontroller. Det kan stå ett nummer som identifierar den bakom klisteretiketten. Hittar du ett datablad så går det att se vilka pinnar som skall ha matningsspänning och försiktigt mäta på dessa med strömmen på. Är den under specifikationen i databladet så kan det vara en kondensator som är trött.

Förstår jag dig rätt i att indikeringsdioden lyser, men det blir inte varmt? Är indikeringsdioden sådan att den indikerar att elementet är påslaget eller indikerar den att termostaten vill värma? Om dioden indikerar att termostaten värmer och den tänds när du skruvar upp värmen och släcks när du skruvar ner så fungerar troligen större delen av termostaten. Då skulle det kunna vara triacen eller dess styrning som inte vill.

Har du mätt resistansen i effektmotstånden? Hur är lödningarna för dessa?
Dioden indikerar att termostaten värmer, den tänds och släcks när jag skruvar upp och ned nu också precis som när allt fungerade, men värmen slås inte på.
Resistansen var ok och lödningarna är kontrollerade.
 
Då skulle jag rikta blicken mot tyristorn, den trebenta mot kylflänsen.
 
B birgsand skrev:
Dioden indikerar att termostaten värmer, den tänds och släcks när jag skruvar upp och ned nu också precis som när allt fungerade, men värmen slås inte på.
Resistansen var ok och lödningarna är kontrollerade.
Då kan du avskriva alla misstankar på kondensatorer. Om du mäter resistans genom själva elementet efter termostaten. Vad får du då för resultat? Om det är ett rimligt värde är det inte mycket mer än triacen kvar. Det är den lite större trebenta komponenten som hade kylfläns på sig. Samma som Bo kallar tyristor.
 
Tack för fantastisk hjälp från er alla och uppslag till felkällor. Mycket lärorikt!
Jag kommer förstås att återkomma med hur det gick men behöver koppla in lite mer hands-on-kompetens för byte av komponenter etc. så det kan dröja lite.
Återigen, stort tack för ert engagemang!
 
Det tog lite tid att återkoppla men nu kan jag berätta att det var triacen/tyristorn (den svarta med tre ben) som var trasig! Den är nu utbytt och radiatorn fungerar. Tack ännu en gång för hjälpen!!
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.