T TommyK72 skrev:
Ja du, säg det! Jag ringde i fredags och förklarade läget; ”grannen har byggt växthus på vår mark, vad gör jag?”
”tjaaa.. nåt sånt här har jag aldrig hört talas om tidigare”
”Okej, men måste han ha bygglov eller liknande?”
”Är växthuset större än 15m2 krävs bygglov”
”Jahapp, vad ska jag göra då?”
”Jag vet inte faktiskt”
Det var första samtalet som slutade typ sådär.

andra samtalet
Jag: ”min granne har byggt växthus på vår mark”
(Annan handläggare) ”hoppsan..”
”Är det inte så att han måste be oss om lov om han bygger något närmre än 4,5m från tomtgräns”
”Jo, det stämmer”
”nu har han byggt utanför sin tomtgräns utan att be om lov. Är inte det olagligt?”
”jo det är det…vill du anmäla eller?”
”JA TACK”

Sen frågade jag om de åker ut och tittar varpå handläggaren svarade ”nej, inte om inte bygget utgör risk för hälsa eller miljö”

sååå.. ja?
Gå till kontoret. Förklara att det är absurt att din granne börjar bebygga din mark. Be dem hänga på nu (alternativt ha med dig ett gäng utskrivna foton i en plastficka). Ge dem fotona och kontaktinformation till dig och din granne. Skriv upp vem du pratar med. Be dem diarieföra detta direkt, och säg att du hör av dig om ett par dagar för att få en uppdatering av ärendet.
 
  • Gilla
Lukt och 22 till
  • Laddar…
H Hullefar skrev:
Oavsett semantikdiskussionen så undrar jag fortfarande vad din kommun håller på med? Vad säger de egentligen? Vad sade du? Varför i hela friden pratade ni om avstånd till tomtgräns?

Din granne har alltså placerat ETT JÄKLA VÄXTHUS på din mark, och kommunen pratar om avstånd? Har du verkligen sagt det till byggnadskontoret och så svarar de att de inte orkar komma och titta? Jag tycker det låter jättekonstigt. Är det en jättestor kommun vi pratar om? I en liten kommun är det väl i princip 1-2 personer du ska gå upp och snacka med så får de ordna det samma eftermiddag.
Vad menar du kommunen ska svara? Att marken brukas olovligen är inte en fråga för kommunen. Det är, som redan påtalats i tråden, en fråga för Kronofogden och ev tingsrätt.

TS bör omgående meddela grannen att växthuset står olovligen på TS mark och framföra att den ska bortforslas samt att marken återställas till ursprungsskick. Det bör även ställas ett sista datum för att ha genomfört åtgärderna och om relationen redan är dålig med grannen ett medskick att är det inte gjort kommer ärendet överlämnas till KFM. Detta bör lämpligen göras skriftligen, så TS kan vid en ev tvist visa på att kravet är framfört.

Värt att tänka på att det även går att framställa ersättningskrav för ombud också, så det är inte enbart ansökningsavgiften. Om TS är medlem hos tex Villaägarna kan man få viss gratis juristhjälp. Kan vara värt att i alla fall höra om handräckning eller särskild handräckning är det mest lämpliga i ditt fall. Jag tror att särskild handräckning låter klokast i TS fall.
 
  • Gilla
oliva och 22 till
  • Laddar…
A
Det här är det roligaste som finns
För man kan ge 10-falt igen.
Börja med att använda det som avträde.
Tyvärr är du ansvarig för allt på din mark så se till att det blir miljöfarlig verksamhet och du som markägare måste riva det.
Här sätter bara fantasin gränser.
En olycka händer lätt...
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
Lukt och 20 till
  • Laddar…
T
BeaumontX BeaumontX skrev:
Vad menar du kommunen ska svara? Att marken brukas olovligen är inte en fråga för kommunen. Det är, som redan påtalats i tråden, en fråga för Kronofogden och ev tingsrätt.

TS bör omgående meddela grannen att växthuset står olovligen på TS mark och framföra att den ska bortforslas samt att marken återställas till ursprungsskick. Det bör även ställas ett sista datum för att ha genomfört åtgärderna och om relationen redan är dålig med grannen ett medskick att är det inte gjort kommer ärendet överlämnas till KFM. Detta bör lämpligen göras skriftligen, så TS kan vid en ev tvist visa på att kravet är framfört.

Värt att tänka på att det även går att framställa ersättningskrav för ombud också, så det är inte enbart ansökningsavgiften. Om TS är medlem hos tex Villaägarna kan man få viss gratis juristhjälp. Kan vara värt att i alla fall höra om handräckning eller särskild handräckning är det mest lämpliga i ditt fall. Jag tror att särskild handräckning låter klokast i TS fall.
Tack! Ska författa ett meddelande innehållande detta till grannen!
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
T
electroluxaren skrev:
Det här är det roligaste som finns
För man kan ge 10-falt igen.
Börja med att använda det som avträde.
Tyvärr är du ansvarig för allt på din mark så se till att det blir miljöfarlig verksamhet och du som markägare måste riva det.
Här sätter bara fantasin gränser.
En olycka händer lätt...

Ja, när jag är på mitt sämsta humör tänker jag i dessa banor. Men vill inte sänka mig till hans nivå
 
  • Gilla
  • Älska
Risarvaren och 16 till
  • Laddar…
A
T TommyK72 skrev:
Ja, när jag är på mitt sämsta humör tänker jag i dessa banor. Men vill inte sänka mig till hans nivå
Jag vet. Det flesta knyter bara handen i fickan och missar livets sötma Hämd!
 
  • Gilla
  • Haha
Vetallt och 13 till
  • Laddar…
T TommyK72 skrev:
Tack! Ska författa ett meddelande innehållande detta till grannen!
Lycka till. Du får jättegärna uppdatera senare hur det går/gick. Alltid lika intressant att höra vad som hände och kan vara bra information till personer som hamnar i samma situation och söker efter tips på nätet.

Sedan kan jag sympatisera med att det är frustrerande att systemet är sådant att det går alltid mycket långsammare för den som vill göra rätt än den som gör fel. Det kan bli lockandes att ta till fula knep, som vissa tipsar om i tråden. Det tråkiga är att dessa kan komma tillbaka och bita en i baken. Inte kul att sedan förlora ett skadeståndsmål och få betala grannen skadestånd för att det olovliga växthuset blev skadat, t ex.
 
  • Gilla
MONTREAL och 4 till
  • Laddar…
Fan vad schysst. Grannen har byggt ett gratis växthus till dig. Fasen vad snällt.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Skånskan och 12 till
  • Laddar…
T TommyK72 skrev:
Vår granne har uppfört ett växthus om ca 10-12m2 helt och hållet på vår mark. Dvs över tomtgränsen.

Han har inte frågat oss om lov. Hade han gjort det hade han fått nej eftersom han under flera års tid har haft som vana att utnyttja vår mark till sina privata ändamål.

Efter vårt senaste bråk i våras skrev jag ett tydligt sms till honom där det stod ordagrant ”inga av era tillhörigheter ska finnas på vår mark”. Jag gissar att detta är anledningen till att han inte bett om lov. Han förstod kanske att han inte skulle få vårt godkännande. Alternativt att han inte har koll på tomtgränsen, men han har ägt fastigheten i ungefär ett år, och tomtgränsen är väldigt tydlig. Det är en markhöjning från deras gräsmatta där vår mark börjar.

Samt att vi hade en diskussion på plats vid tomtgränsen i våras då vi senast träffades och diskuterande ett annat fall av ”hans saker på vår mark” (vi ville att han skulle flytta sina saker- han ansåg att han hade bättre och vettigare användning av vår mark än vad vi har)

Hursomhelst. Växthuset.. jag har anmält bygget till kommunen, gick under rubriken att han byggt mindre än 4,5m från tomtgräns. Än fast det är helt och hållet på vår mark.
Jag måste så klart även meddela grannen i fråga att han byggt på vår mark, än fast det är helt uppenbart. Jag är rätt säker på att han kommer vägra att flytta växthuset då han även grävt ur och murat en grund till det.

Vad mer kan jag göra rent juridiskt? Håller på att bli tokig på detta.

Kan knappt sova på nätterna för jag grubblar så mycket på 1:hur jag ska ta upp detta nya problem med grannen och
2: vad gör vi om han fortsätter att bygga/förvara saker på vår mark och vägrar att sluta?
Det är fruktansvärt irriterande sådant du genomgår med din granne. Fruktansvärt irriterande!!
 
  • Gilla
MONTREAL och 4 till
  • Laddar…
Bara för att inflika. Jag hade blivit jätteglad om någon granne byggde något på min tomt. Vad skulle vara de negativa i de
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
  • Arg
majmun och 6 till
  • Laddar…
Att bygga på någon annans fastighet olovligen är att betrakta som egenmäktigt förfarande och är ett lagbrott.
 
  • Gilla
mattoys och 5 till
  • Laddar…
Ska du få något att hända med detta så måste du antagligen driva det själv. Ta kontakt med en jurist.
 
  • Gilla
Skåne2020
  • Laddar…
Om det är tillåtet (jordbruksmark) kan du ju inhängna din mark och släppa ut får eller getter på bete.
 
  • Gilla
oliva och 6 till
  • Laddar…
E Eld skrev:
Om det är tillåtet (jordbruksmark) kan du ju inhängna din mark och släppa ut får eller getter på bete.
Det är tillåtet att hänga sin skogsmark också.
 
  • Gilla
Risarvaren och 3 till
  • Laddar…
Inte i syfte att hindra tillträde.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.