D Daniel 109 skrev:
Din tomt sträcker sig knappast till andra sidan av grannens tomt. Det är som du skriver, din mark. Men inte tomt.
Hack i skivan?
Har du något tvångsmässigt beteende som gör att du måste gå in i alla trådar angående tomter och påpeka att det minsann inte är TS tomt.
Ja du är duktig som vet skillnaden mellan tomt och mark men det spelar ingen roll i detta fallet.
 
  • Gilla
  • Älska
Risarvaren och 65 till
  • Laddar…
Z Zlade skrev:
Hack i skivan?
Har du något tvångsmässigt beteende som gör att du måste gå in i alla trådar angående tomter och påpeka att det minsann inte är TS tomt.
Ja du är duktig som vet skillnaden mellan tomt och mark men det spelar ingen roll i detta fallet.
Jag slår vad om mycket pengar att svaret på din fråga är ett rungande JA!. Detta är vad Daniel verkar ha som yrke... att aspberger-gnälla på folk om tomt/mark.

Till TS, jag förstår inte riktigt, men om jag hade gått in till min kommun (enklare än att ringa) och förklarat att min granne byggt ett växthus på min tomt, så hade jag 100 % haft en kommungubbe med mig i bilen hem för att titta, sen hade han ringt på grannen och förklarat att "Du det där måste du omedelbart ta bort, annars fixar jag vite osv...". Vad är det för konstig kommun du bor i som inte orkar bry sig?
 
  • Gilla
  • Arg
  • Haha
  • Älska
MONTREAL och 38 till
  • Laddar…
Z Zlade skrev:
Hack i skivan?
Har du något tvångsmässigt beteende som gör att du måste gå in i alla trådar angående tomter och påpeka att det minsann inte är TS tomt.
Ja du är duktig som vet skillnaden mellan tomt och mark men det spelar ingen roll i detta fallet.
Jo, det spelar roll. Det medför ju att man inte kan stängsla som man vill. Kommentaren angående tomt var för att motivera mitt svar om att stängsling inte är okej.
 
  • Gilla
  • Arg
MONTREAL och 13 till
  • Laddar…
H Hullefar skrev:
Jag slår vad om mycket pengar att svaret på din fråga är ett rungande JA!. Detta är vad Daniel verkar ha som yrke... att aspberger-gnälla på folk om tomt/mark.

Till TS, jag förstår inte riktigt, men om jag hade gått in till min kommun (enklare än att ringa) och förklarat att min granne byggt ett växthus på min tomt, så hade jag 100 % haft en kommungubbe med mig i bilen hem för att titta, sen hade han ringt på grannen och förklarat att "Du det där måste du omedelbart ta bort, annars fixar jag vite osv...". Vad är det för konstig kommun du bor i som inte orkar bry sig?
Jag tar faktiskt @Daniel 109 parti här. Även jag tycker man ska använda rätt begrepp i en diskussion för att undvika missförstånd. Jag irriterar mig som Daniel gör, men kommenterar det inte lika ofta.

Vad menar du med uttrycket asperger-gnälla?
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
MONTREAL och 18 till
  • Laddar…
H Hullefar skrev:
att aspberger-gnälla på folk om tomt/mark.
Det heter asperger-gnälla...
 
  • Haha
  • Gilla
  • Arg
  • Älska
Steffo1980 och 47 till
  • Laddar…
T
Singenjören89 Singenjören89 skrev:
Är din granne möjligtvis från ett stort land i öster?
Nej
 
T
K Knight skrev:
Har du suttit och tittat på när han höll på med grunden? Mura gör man ju inte i en handvändning. Varför ingrep du inte när han satte spaden i marken på din sida av tomtgränsen ?
Hans hus skymmer sikten, jag har inte för vana att snoka runt på folks baksida. Vi äger all mark runt hans fastighet.
 
  • Gilla
Risarvaren och 7 till
  • Laddar…
harry73
Z Zlade skrev:
Hack i skivan?
Har du något tvångsmässigt beteende som gör att du måste gå in i alla trådar angående tomter och påpeka att det minsann inte är TS tomt.
Ja du är duktig som vet skillnaden mellan tomt och mark men det spelar ingen roll i detta fallet.
Väldigt onödig kommentar eftersom det här faktiskt gör skillnad om det är tomt eller fastighet utanför hemfridszonen. Och förstår man som TS inte den skillnaden, är det viktigt att någon förklarar det, eftersom den påverkar hur man får hantera fallet.
Alla övriga som gnäller över att någon ger rätt info, borde kanske vara tyst och fundera lite innan de svarar
 
  • Gilla
En räv bakom örat och 29 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det heter asperger-gnälla...
Nä, bort med bindestrecket så blir det rätt.
 
  • Haha
  • Gilla
David Wallin och 13 till
  • Laddar…
Om vi antar att grannens tomtgräns mot TS mark där växthuset står är inom grannens hemfridszon så får man väl sätta staket i den gränsen?
Staketet är ju bygglovsbefriat och det finns väl ingen regel som bestämmer att det bara är grannen som får sätta staketet på plats?
 
  • Gilla
Risarvaren och 2 till
  • Laddar…
T
harry73 harry73 skrev:
Väldigt onödig kommentar eftersom det här faktiskt gör skillnad om det är tomt eller fastighet utanför hemfridszonen. Och förstår man som TS inte den skillnaden, är det viktigt att någon förklarar det, eftersom den påverkar hur man får hantera fallet.
Alla övriga som gnäller över att någon ger rätt info, borde kanske vara tyst och fundera lite innan de svarar

Jag ser att jag skrivit tomt i någon kommentar, men i hela inlägget har jag skrivit ”mark, mark, mark och mark”.
Vi bor så att vi kan se till varandra, men vår tomt gränsar inte till grannens. Däremot gör vår MARK det.
 
  • Gilla
yalazy och 11 till
  • Laddar…
T
D Dilato skrev:
Om vi antar att grannens tomtgräns mot TS mark där växthuset står är inom grannens hemfridszon så får man väl sätta staket i den gränsen?
Staketet är ju bygglovsbefriat och det finns väl ingen regel som bestämmer att det bara är grannen som får sätta staketet på plats?
Människan jag talade med på kommunen föreslog staket som barriär mot grannen efter att växthuset försvunnit i alla fall. (Om det gör det dvs)
 
  • Gilla
Festlund och 5 till
  • Laddar…
T TommyK72 skrev:
Människan jag talade med på kommunen föreslog staket som barriär mot grannen efter att växthuset försvunnit i alla fall. (Om det gör det dvs)
Oavsett semantikdiskussionen så undrar jag fortfarande vad din kommun håller på med? Vad säger de egentligen? Vad sade du? Varför i hela friden pratade ni om avstånd till tomtgräns?

Din granne har alltså placerat ETT JÄKLA VÄXTHUS på din mark, och kommunen pratar om avstånd? Har du verkligen sagt det till byggnadskontoret och så svarar de att de inte orkar komma och titta? Jag tycker det låter jättekonstigt. Är det en jättestor kommun vi pratar om? I en liten kommun är det väl i princip 1-2 personer du ska gå upp och snacka med så får de ordna det samma eftermiddag.
 
  • Gilla
Auson och 23 till
  • Laddar…
T
H Hullefar skrev:
Oavsett semantikdiskussionen så undrar jag fortfarande vad din kommun håller på med? Vad säger de egentligen? Vad sade du? Varför i hela friden pratade ni om avstånd till tomtgräns?

Din granne har alltså placerat ETT JÄKLA VÄXTHUS på din mark, och kommunen pratar om avstånd? Har du verkligen sagt det till byggnadskontoret och så svarar de att de inte orkar komma och titta? Jag tycker det låter jättekonstigt. Är det en jättestor kommun vi pratar om? I en liten kommun är det väl i princip 1-2 personer du ska gå upp och snacka med så får de ordna det samma eftermiddag.

Ja du, säg det! Jag ringde i fredags och förklarade läget; ”grannen har byggt växthus på vår mark, vad gör jag?”
”tjaaa.. nåt sånt här har jag aldrig hört talas om tidigare”
”Okej, men måste han ha bygglov eller liknande?”
”Är växthuset större än 15m2 krävs bygglov”
”Jahapp, vad ska jag göra då?”
”Jag vet inte faktiskt”
Det var första samtalet som slutade typ sådär.

andra samtalet
Jag: ”min granne har byggt växthus på vår mark”
(Annan handläggare) ”hoppsan..”
”Är det inte så att han måste be oss om lov om han bygger något närmre än 4,5m från tomtgräns”
”Jo, det stämmer”
”nu har han byggt utanför sin tomtgräns utan att be om lov. Är inte det olagligt?”
”jo det är det…vill du anmäla eller?”
”JA TACK”

Sen frågade jag om de åker ut och tittar varpå handläggaren svarade ”nej, inte om inte bygget utgör risk för hälsa eller miljö”

sååå.. ja?
 
  • Gilla
  • Ledsen
  • Wow
  • Haha
David Wallin och 12 till
  • Laddar…
harry73
Om du anmäler ett svartbygge, ska kommunen starta ett ärende, och slutsatsen här borde vara solklart att det faktiskt är ett svartbygge, och då ska kommunen ge grannen en byggsanktionsavgift och ålägga grannen att ta bort svartbygget.
Be handläggaren komma med ett överklagningsbar beslut att de inte kommer att starta en utredning. Sedan ska du ha all kommunikation skriftligt till kommunens allmänna e-postadress. Då kan de inte "glömma" ärendet och det finns troligtvis mediabevakning på dessa postadresser.
 
  • Gilla
Retromodernist och 32 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.