Har ett ca 10 år gammalt helkaklat badrum. Kaklet är 15*15 vitt förutom en bård i ful färg som sitter på tredje raden ovanifrån (ca 180 cm från golvet). Kan man knacka bort denna bård och lägga i vita plattor istället?
 
Jepp, det går. Men man måste vara försiktig så att man inte pajjar fuktspärren. Be nån händig polare titta på det! ;f
 
Jag vill bara betona lite extra att man måste vara mycket försiktig med fuktspärren. Det är väldigt lätt att skada den, och svårt att laga om den blir skadad. Men det går.
 
Hur långt upp sitter fuktspärren? Har 270 cm i takhöjd, kaklet slutar 215 cm upp på väggen och bårdens underkant ligger 170 cm från golvet.

Det borde väl vara mer riskfritt iom att bården sitter så högt, eller? Det hade väl varit värre med golvets fuktspärr...

Hur gör man sedan då? Kratsar man ur fogen runt aktuell platta, spräcker plattan och pillar bort allt?
 
Skulle nog själv fundera på om det skulle gå att måla denna bård i en färg som ni tycker är snyggare. Inte för att jag tror att fuktspärren egentligen gör så mycke nytta så långt upp på väggen men jobbet att få bort och få dit nya plator snyggt är nog större än man tror.
 
När jag väl lyckats få ned bården är det bara att slänga på nytt fix och trycka dit nya plattor? Hur gör jag med fogen? Den gamla har väl fått en annan nyans med tiden...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.