Vi har SOLFÅNGARE på ett tak och ett virrvarr av kablar och trådar i källaren.. jag är sugen på att försöka hitta nån sladd/spak.. eller stor röd knapp (!) för att försöka stänga av hela anläggningen.. men undrar lite över konsekvenserna av det hela.

Jag förstår att anläggningen inte kommer generera något.. såklart om jag stänger av.

Men riskerar jag något i övrigt? Jag vet att varmvattnet och golvvärmen heller inte kommer bli varma.. men vad kan konsekvenserna av det bli? Bör jag tömma ur varmvattnet så att säga..? (antar att golvvärmen är ett slutet system som antingen bara är varmt el kallt)

Hur kommer vätskan i panelerna reagera om allt stannar av?

Skälet till att jag vill stänga ner.. är för att se om systemet är den eltjuven jag letat efter.. och tror att den är. Ingen verkar veta riktigt hur de funkar.. (heller inte vi, har inte rört något på 10 år).. brukar fråga alla hantverkare som kommer till gården haha (oavsett om de är rörmokare, vp-nissar. elektriker eller annat).

Vet ju inte om allt värms upp av en halvtaskig elpatron.. eller om det faktiskt fungerar som det ska. Men lättast är att slå av allihopa och prova.. (men vill veta om jag riskerar att något annat går sönder så att säga)

Värmeinstallation med gul ackumulatortank och kopparledningar i ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Solfångare med vätska i ? Då är det en solfångarslinga i botten på tanken. En pump startar vid temp och börjar snurra runt vätskan som kyls i tanken. Stänger du ner allt och ingen cirk på taket, sätter jag en peng på att fångarna kommer att koka ( kan bli 140 C ) Du måste ha cirkpumpen på för att inte koka. Det går att köra pumpen konstant med stickpropp när du jobbar.
 
J jonaserik skrev:
Solfångare med vätska i ? Då är det en solfångarslinga i botten på tanken. En pump startar vid temp och börjar snurra runt vätskan som kyls i tanken. Stänger du ner allt och ingen cirk på taket, sätter jag en peng på att fångarna kommer att koka ( kan bli 140 C ) Du måste ha cirkpumpen på för att inte koka. Det går att köra pumpen konstant med stickpropp när du jobbar.
Är det vatten? eller typ sån där brinevätska som i bergvärmeanläggningen? mest tanke på om man skulle tömma ur hela systemet?

Så det inte skadar något om det "står stilla" nån månad eller två..
 
Om du följer rören till fångarna så ser du nog att dom går ensamma till taket. Det är en speciell vätska som tål drygt 100 C .+ lite till. Nu vet ingen av oss här hur det är. Men troligtvis så det en egen del i systemet.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Okej så.. systemet i sig.. är eg en del vätska för slingorna till taket/solfångarna... sedan är det en del av den där gula tanken vatten (?) till golvvärmen? och i mitten av tunnan.. sitter varmvattentanken?

.. och då borde den där "grejen" som sitter uppåt.. på mitten av tanken.. vara värmepatronen?

.. då borde cirkulationspumpen vara den på väggen..

(de flesta avtappningskranarna har jag iaf någorlunda pejl på.. då det är vatten till lgh, vatten till logen.. och vatten i rummet.. plus golvvärmen)

Har en till fråga som du kanske kan ha en tanke om.. ett par gånger om året.. så slutar varmvattnet fungera under en halv dag/natt (ett dygn kanske).. bara poof .. på 9 år har vi inte lyckats lista ut varför..

(Det kommer igång av sig själv sen)

Det verkar inte hända varken fler gånger eller färre gånger på året.. men varje år..

Nån ide?
 
På vilken tid på året bråkar det ? Den del som sitter lite nedanför toppen är säkert EL-patronen som ska säkerställa VV., är nog en termostatratt på den ( kanske har en aluminumfärgad eller röd kåpa på sig
 
Kan man få se en bild på elinstallationen från närmare håll och en bättre vinkel?
Det ser ut som om det kommer en trefaskabel uppifrån till en brytare, och sedan vidare till en låda under den och sedan vidare till vänstersidan.
Solvärmen i sig drar inte någon ström att tala om, men det troliga är nog att det finns en elpatron som ser till att det alltid ska finnas varmvatten om det tas från denna tank.
 
J jonaserik skrev:
På vilken tid på året bråkar det ? Den del som sitter lite nedanför toppen är säkert EL-patronen som ska säkerställa VV., är nog en termostatratt på den ( kanske har en aluminumfärgad eller röd kåpa på sig
Har aldrig riktigt räknat dagarna (har inte bott där själv .. och vi har annan pump i vårt hus).. men en gång på våren och en på hösten..typ.
 
B BrokenArrow skrev:
Kan man få se en bild på elinstallationen från närmare håll och en bättre vinkel?
Det ser ut som om det kommer en trefaskabel uppifrån till en brytare, och sedan vidare till en låda under den och sedan vidare till vänstersidan.
Solvärmen i sig drar inte någon ström att tala om, men det troliga är nog att det finns en elpatron som ser till att det alltid ska finnas varmvatten om det tas från denna tank.
Ska kika om jag har nån bättre bild imorgon och om inte.. knallar jag ut o fotar :)

(Om det är en eltjuv där.. tror jag först o främst på elpatronen.. i andra hand cirkulationspumpen)
 
  • Gilla
jeppe42
  • Laddar…
B BrokenArrow skrev:
Kan man få se en bild på elinstallationen från närmare håll och en bättre vinkel?
Det ser ut som om det kommer en trefaskabel uppifrån till en brytare, och sedan vidare till en låda under den och sedan vidare till vänstersidan.
Solvärmen i sig drar inte någon ström att tala om, men det troliga är nog att det finns en elpatron som ser till att det alltid ska finnas varmvatten om det tas från denna tank.
Nu ska vi se.. vet inte om detta är tillräckligt.. men tror jag fick med det mesta (de ska gå att förstora upp)

Värmesystem med kopparledningar, mätare, och elektriska komponenter monterade på en trävägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Installation med kopparledningar, manometrar, och ventiler i ett pannrum, med förmåga att förstoras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


VVS-installation med mätare och ventil över en stor gul behållare, i ett sparsamt upplyst utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Installation av VVS-rör och ventiler i ett orenoverat källarutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Eldistributionsenhet med rör, mätare och en inringad elpatron med svart ratt för termostatinställning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det inringade är en elpatron vad jag kan se. På den svarta ratten kan man ställa in termostaten, och det brukar finnas ett 0-läge där den är helt avstängd. Prova och se om förbrukningen minskar, men var beredd på att det kan bli kallt att duscha.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Mycken rör och ledningar i en tankers, men vara lite mer här. För att förstå funktionen så måste det nog till ett besök på plats av någon som kan. Jag kan tänka mig att den lilla röda pumpen är för solfångarna, det ska inte vara ett högt flöde på dom. Kolla om dom rören går i botten på tanken, det brukar vara kallaste stället som normalt fångare kopplas till ( en slinga i botten ) för att få ut så mycken effekt som möjligt från dom. Även vid sämre sol.
 
Jag antar att systemet överlever ett strömavbrott, så av den anledningen borde det ju vara ofarligt att bryta strömmen till den för att kontrollera din elförbrukning. Enda gången det finns risker är väl om det är minusgrader och man har avstängt så länge att det börjar frysa.
 
Glömde också säga att det finns ett mindre rött expansionskärl bakom den stora tunnan också :)
 
B BrokenArrow skrev:
[bild]
Det inringade är en elpatron vad jag kan se. På den svarta ratten kan man ställa in termostaten, och det brukar finnas ett 0-läge där den är helt avstängd. Prova och se om förbrukningen minskar, men var beredd på att det kan bli kallt att duscha.
Nånstans där minns jag att jag höll på med grader år två.. :) vad ska de stå på då? hade för mig att jag trodde det påverkade varmvattnet.. och jag ville inte ha bakterier.. så jag ställde det ganska högt.. (om det nu var den jag var o vred på!)

Det finns ytterligare en vridgrej.. på de där plankorna (den var inte uppenbar på bilden, men kanske den lilla lite snett ovanför eluttagen).. den är iaf golvvärmens temperatur :)

(hade inget med elpatronen o göra.. bara ville tala om att jag visste nått.. :geek:)

Ska ta mig en titt på den där inringade grejen..

(ingen som använder dusch/varmvatten där, den går till min pappas lgh och han avled för några månader sedan.. :( men det är också därför vi kan hålla på o stänga ner saker om vi vill)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.