Hur tänker du spara i vinter?

  • Elda mer ved än vanligt

    305 Röster 55,2%
  • Sänka temperaturen inne

    412 Röster 74,5%
  • Inte värma alla rum

    120 Röster 21,7%
  • Har skaffat värmepump

    69 Röster 12,5%
  • Duscha mindre

    236 Röster 42,7%
  • Ha färre lampor tända

    217 Röster 39,2%
  • Säga upp abonnemang (streamingtjänster etc)

    97 Röster 17,5%
  • Dra ner på inköp (kläder, prylar etc)

    270 Röster 48,8%
  • Dra ner på resor, restaurangbesök och andra nöjen

    266 Röster 48,1%
  • Tvätta, diska och liknande på natten, när elen är billig

    145 Röster 26,2%
  • Antal röster
    553
GlennB GlennB skrev:
Samma här, fast inte nån subaru då :) Jag har räknat och räknat, och det är omöjligt att gå plus med mina förutsättningar, framförallt eftersom jag då skulle behöva låna till bilen, vilket bygger på månadskostnaden väldigt mycket, typ mer än vad jag betalar för bensinen nu.

Men det klart, om alternativet är att köpa en ny bensin eller dieselbil i samma klass kan man ju få det att gå plus, eller snarare mindre minus.
Du kan räkna till förbannelse.
Om man har en avbetald 10 år gammal bensin eller diesel så kommer man aldrig "spara" en krona. Den jag hade gav jag 83 för och betala av på mindre än 4-5 månader. Men jag vill inte ha äldre än 10 år gamla bilar så valet var en 3 år gammal diesel eller att prova en helt ny elbil. Där med ett lån på 200 tusen så var just elbilen lika dyr eller billigare.
Nu är elbilen en leasing förvisso. Men jag räknar med den utgiften då jag har inga val till transport alls för att kunna jobba. =)
Men spara på elbil, det gör man inte

(ps, jag fick 75 för min hyundai så ingen säger att det var rejält värdetapp)
 
Många av punkterna på listan var redan före den här krisen normal vardag i min värld. Man kan inte dra ned ytterligare på en sak som redan är på absolut miniminivå eller som aldrig någonsin har existerat.

Mycket mer vedeldning och mindre lampor (minskning från läget som andra minskar till) och radikalt minskad oljeeldning och avstängd värmepump och mindre tomgångstid på traktorn och datorn avstängd mera är det vi kan bidra med.
Sambon och jag har tidigare provat med 15 grader inne men det ledde till ryggproblem och minskade inkomster. Minst 17-18 grader behöver man ha i bostadsrum annars blir det förlustaffär. Därför höjer vi faktiskt inomhustemperaturen i år.
 
Saknar alternativen:
* Tilläggsisolera
* Annat (bytt gammal VärmePump till en ny effektivare en, dvs inte skaffat VP, då jag redan hade en tidigare omän kass vid -15C)
Så jag kan inte rösta
 
Finns inget alt för oss som inte tänker göra något
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Finns inget alt för oss som inte tänker göra något
Jo, inte svara något, dvs inte göra något. ;)
 
A AndersS skrev:
Jo, inte svara något, dvs inte göra något. ;)
Fast då hamnar det ju inte i statistiken
 
  • Gilla
  • Haha
perra i skogen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.