Med risk för att jag frågar om något självklart, som jag borde veta, undrar jag om någon vet varför vi inte får någon värme i våra vattenburna element trots att pannan är på.

Det låter om elementen, så helt avskurna från pannan är de inte. Min man har luftat elementen utan resultat. Vi hade en vvs:are här förra året pga samma problem med värmen, som då kunde konstatera att elementen var luftade (dvs att min man lyckades den gången med just det) och vvs:aren lyckades fixa värmen till slut.

Tänkte att jag bättre frågar här om det ser ut som om ett vred/knapp står fel, innan jag ringer vvs igen. Kanske är det något helt självklart och då känns det synd att ta hit en vvs:are för att fixa det.
/16°kallt och fryser...
 
  • Termostat med rattar för justering, timer, och diagram över framledningstemperatur mot utomhustemperatur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kontrollpanel för värmesystem med temperaturmätare, justeringsknapp och ikoner för olika funktioner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två reglage på en apparatpanel med tänd- och fläktikoner, ljustillsatsen är på.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Isolerade rör och ventiler på en grönmålad vägg under en trähylla.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Röd expansionskärl för värmeinstallation monterad på grön vägg med överliggande tryckmätare och röranslutningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Åsa Lund
Svarta spaken längst ner till höger på första bilden är inställd på 0. Alltså avstängd. Flytta till solikonen
Om du ställer in på den rosa klockan vilka tider som värmen ska vara igång (och kanske framförallt avstängd på natten) så kan du flytta spaken till symbolen med klocka.
Månen betyder nattsänkning dygnet om
 
  • Gilla
Fågelvägen och 2 till
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Svarta spaken längst ner till höger på första bilden är inställd på 0. Alltså avstängd. Flytta till solikonen
Om du ställer in på den rosa klockan vilka tider som värmen ska vara igång (och kanske framförallt avstängd på natten) så kan du flytta spaken till symbolen med klocka.
Månen betyder nattsänkning dygnet om
Nu har jag flyttat spaken; fungerar det så är du min hjälte för evigt!
 
  • Älska
Åsa Lund
  • Laddar…
Åsa Lund
Då håller jag verkligen tummarna! (y)
 
  • Gilla
TCW
  • Laddar…
Åsa Lund
Ställ gärna i tiden på klockan när du ändå är där och pillar. Låt den gå nån vecka så du ser om klockan funkar. I så fall kan du börja ha olika varmt olika tider och dagar under veckan
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Ställ gärna i tiden på klockan när du ändå är där och pillar. Låt den gå nån vecka så du ser om klockan funkar. I så fall kan du börja ha olika varmt olika tider och dagar under veckan
Kan du hjälpa mig att beskriva hur? Den rosa visaren är ju lätt att vrida på, t ex att den står på 8, vilket jag antar då blir kl åtta på morgonen. Hur ställer jag in kvällen? Hur ska jag ha spaken i själva den rosa ringen, den som nu står på noll? (Jag är duktig på många saker, men det här är verkligen inte en av dem...)
 
Så här, där hela uret syns:
 
  • Analog timer med reglage och indikatorlampor bredvid en termometer och tid-inställningsplan för olika temperaturintervall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Åsa Lund
Rosa visaren flyttar du runt runt med fingrarna.
Och så ska du ha koll på den blå pilen.
Just nu har du ställt in tiden till klockan sex, måndag kväll. Så snurra en massa varv...
Varje rosa ryttare på uret styr två timmar. Dra ut dem för den tid du vill ha värmen påslagen sedan (om nån vecka efter att du säkerställt att klockan fungerar!)
 
Om omkopplaren står i sol-läget så har inte klockan någon större funktion. Klockan är bara till för att kunna ha olika temperatur olika tider på dygnet. Den borde inte göra att det inte blir någon värme över huvud taget...

Jag tycker snarare det låter som cirkulationsproblem än nåt fel med inställningarna. Går cirkulationspumpen? Hörs det någon skillnad när du slår av och på strömbrytaren till cirkpumpen (den på bilden nedan) I vilket läge står shunten? Vad händer om du vrider shunten manuellt?

Strömbrytare i 'på'-läge med sol- och klocksymboler, indikerar inställningar för ett värmesystem.
 
Åsa Lund
useless useless skrev:
Om omkopplaren står i sol-läget så har inte klockan någon större funktion. Klockan är bara till för att kunna ha olika temperatur olika tider på dygnet. Den borde inte göra att det inte blir någon värme över huvud taget...

Jag tycker snarare det låter som cirkulationsproblem än nåt fel med inställningarna. Går cirkulationspumpen? Hörs det någon skillnad när du slår av och på strömbrytaren till cirkpumpen (den på bilden nedan) I vilket läge står shunten? Vad händer om du vrider shunten manuellt?

[bild]
Vet det, klockan måste programmeras med ryttarna annars gör den ingen skillnad. Har försökt beskriva det i mina inlägg.

Från början stod spaken på 0 och då är uppvärmingen av huset stoppad.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Här är bilder på instruktionerna till vår värmeanläggning. Vet att det inte är likadan anläggning men instruktionerna ger ändå kött på benen med information
Person håller instruktionsmanual för värmeanläggning med text och diagram.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild av en hand som håller en instruktionsmanual för en värmeanläggning med text som beskriver funktionskontroll och regulatorstatus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
TCW
  • Laddar…
useless useless skrev:
Om omkopplaren står i sol-läget så har inte klockan någon större funktion. Klockan är bara till för att kunna ha olika temperatur olika tider på dygnet. Den borde inte göra att det inte blir någon värme över huvud taget...

Jag tycker snarare det låter som cirkulationsproblem än nåt fel med inställningarna. Går cirkulationspumpen? Hörs det någon skillnad när du slår av och på strömbrytaren till cirkpumpen (den på bilden nedan) I vilket läge står shunten? Vad händer om du vrider shunten manuellt?

[bild]
Tack för svar!
Jag hann flytta omkopplaren från 0 till sol mellan min allra första bild och den andra jag lade upp senare i tråden, efter rådet från Åsa. :)
Cirkulationspumpen verkar fungera: Slår jag på strömbrytaren på pumpen på bilden (alltså som den står på bilden, vilket jag gjorde redan igår kväll, det här är i vårt hus på landet som jag bor i ibland), så börjar elementen vina/låta ganska högt, är strömbrytaren av så är det alldeles tyst. Så ja, det hörs, på gott och ont, definitivt skillnad...
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Här är bilder på instruktionerna till vår värmeanläggning. Vet att det inte är likadan anläggning men instruktionerna ger ändå kött på benen med information
[bild] [bild]
Tusen tack! /Towe
 
Åsa Lund
Hur har det gått med värmen idag?
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Hur har det gått med värmen idag?
Kom just hem, och JA du är min hjälte! :DHabemus calor!
 
  • Gilla
  • Älska
Byggsnyggen och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.