Installerade en Shelly 1PM för att mäta förbrukning i garaget, där står denna frys. Det som slog mig är att den verkar dra nästan konstant 120W. Jag trodde först att det var fel på min Shelly, men testade att tända och släcka några lampor och då ändrades uppmätt effekt direkt.

Vi fick denna frys för något år sedan av bekanta, för att vi behövde en extra frys. Har väl inte tänkt så mycket på hur mycket den drog förrän nu. Det surrar lite om den hela tiden och stundtals brummar den mer, antar att det är då kompressorn går igång.

Vad är normalt för en frys som är ca 10-15 år gammal att förbruka? Hur ofta ska kompressorn gå igång och hur länge brukar den gå? Frysen är i nuläget nästan tom, -17 grader i den och omgivande temp är +14 grader.

Den frys vi har inne, den går igång någon gång då och då, och kör sen kanske 20 minuter.

/S
 
A
S steve5432 skrev:
Installerade en Shelly 1PM för att mäta förbrukning i garaget, där står denna frys. Det som slog mig är att den verkar dra nästan konstant 120W. Jag trodde först att det var fel på min Shelly, men testade att tända och släcka några lampor och då ändrades uppmätt effekt direkt.

Vi fick denna frys för något år sedan av bekanta, för att vi behövde en extra frys. Har väl inte tänkt så mycket på hur mycket den drog förrän nu. Det surrar lite om den hela tiden och stundtals brummar den mer, antar att det är då kompressorn går igång.

Vad är normalt för en frys som är ca 10-15 år gammal att förbruka? Hur ofta ska kompressorn gå igång och hur länge brukar den gå? Frysen är i nuläget nästan tom, -17 grader i den och omgivande temp är +14 grader.

Den frys vi har inne, den går igång någon gång då och då, och kör sen kanske 20 minuter.

/S
Vad är det för modell
 
electroluxaren skrev:
Vad är det för modell
Jättebra fråga, ska försöka ta reda på detta om det finns någon dataskylt någonstans på pjäsen. Annars är det ett helt vanligt frys-skåp med fullhöjd ca 180 cm som stått tillsammans med ett kylskåp (som gick sönder)

/S
 
A
S steve5432 skrev:
Jättebra fråga, ska försöka ta reda på detta om det finns någon dataskylt någonstans på pjäsen. Annars är det ett helt vanligt frys-skåp med fullhöjd ca 180 cm som stått tillsammans med ett kylskåp (som gick sönder)

/S
Den är ju turkisk så den kan ju ha många fel men förbrukningen stämmer väs ungefär om kompressorn går hela tiden
 
electroluxaren skrev:
Den är ju turkisk så den kan ju ha många fel men förbrukningen stämmer väs ungefär om kompressorn går hela tiden
Tack för svar, men varför går kompressorn hela tiden? Jag trodde den bara går när den ska kyla? Skåpet är ju isolerat. Typ en stöt nån gång i timmen. Jag har lagt hela året på att jaga förbrukare och få ner elförbrukningen i huset, så man blir ju lite bedrövad att man nu ökade husets idle-förbrukning med 30% bara med en vanlig frys.

Har tyvärr inte kommit åt att lägga smart-mätare på kyl/frys inne i huset så att jag kan jämföra.

Tack för att du tar dig tid att svara...
/S
 
A
S steve5432 skrev:
Tack för svar, men varför går kompressorn hela tiden? Jag trodde den bara går när den ska kyla? Skåpet är ju isolerat. Typ en stöt nån gång i timmen. Jag har lagt hela året på att jaga förbrukare och få ner elförbrukningen i huset, så man blir ju lite bedrövad att man nu ökade husets idle-förbrukning med 30% bara med en vanlig frys.

Har tyvärr inte kommit åt att lägga smart-mätare på kyl/frys inne i huset så att jag kan jämföra.

Tack för att du tar dig tid att svara...
/S
Det kan vara så att den bara är godkänd för klimatklass s
och förvändas den inte fungera under 16C

oavsett så kommer en frys att gå längre och längre ju kallar det blir redan vid +12 kan den gå konstant och larma för hög temperatur för att kondenseringstrycket blir för lågt.
I detta fallet är det då naturligt

det andra caset är köldmedelsbrist.

den kommer även gå längre mellan varven om den är tom än full

frågan är nu om -17 är valt av dig eller orkar den inte mer

enkel test är att värma upp omgivningen för se om något ändras
 
Nu har jag kollat lite mer på frysen. Det gick inte att dra ut den då frugan har lastat den full med kött och grejor och den står på en ganska skranglig sockel som böjde sig när jag försökte dra ut den från väggen. Hmpf.

I all fall verkar temperaturen fortsatt ner från att jag mätte första gången, igår var det -27 grader i den trots att jag ställde in den på -17 (går att ställa mellan -21 och -14)

Ställde jag den på -14 stannade kompressorn direkt och temperaturen kröp nedåt. Nu är den inställd på -16 och håller sig runt -18 grader. Dock går kompressorn fortfarande nästan hela tiden. Verkar vara något knas med tempsensorn, men det löste jag med en extern termometer så att jag kan hålla koll och justera därefter. Att den klarar -27 grader säger mig att den inte har några problem med brist på köldmedium. Det enda som jag tycker är konstigt nu är varför kompressorn behöver gå lika länge för att hålla -18 som -27.
 
A
Som du skriver styrningen
Om du(frugan) lastat in en massa varor så lär ju kompressorn gå tills det blir kallt, du skrev inledningsvis att det var tomt?
Snabbinfrysning aktiverad?
 
electroluxaren skrev:
Som du skriver styrningen
Om du(frugan) lastat in en massa varor så lär ju kompressorn gå tills det blir kallt, du skrev inledningsvis att det var tomt?
Snabbinfrysning aktiverad?
Ingen snabbinfrysning aktiverad.

Ja vi fick en massa mat som lastades in i frysen, men det var två dagar sedan, och frysen går konstant och likaså temperaturen är konstant. Dörren är jättetrög att öppna och jag känner inte att det läcker kall luft någonstans från dörren. Det gick relativt snabbt att öka tempen från -12 som det var när all mat lastades in, till -25 som den har hållit senaste dagarna, så detta borde väl tyda på att gasen inte är slut. Men, jag förstår inte vad det är som förbrukar dessa 120-130W, då det knappast är kompressorn som tillverkar kyla. Hör ett porlande ljud hela tiden så det är väl köldmediet som cirkulerar.

En märkligt frys...

/S
 
A
bedömt efter all info som framkommit att frysen uppför sig normalt
 
electroluxaren skrev:
bedömt efter all info som framkommit att frysen uppför sig normalt
Ja den gör ju sitt jobb och fryser maten. En temperatur på -25 grader i mitten kan ju även det anses normalt utefter hur tempmätning av luft och objekt i frysen ska gå till. Det enda jag inte begriper är varför den konstant förbrukar 130-140W, det är liksom dubbelt så mycket som andra frysar, även sådana som drar väldigt mycket.

Lyckades hitta modellbeteckning, FS340-01. Jag vet inte vad det är för modell, hade gärna velat se lite specifikationer. En googling gav i princip ingenting. Inte ens på Grams webbsida hittade jag någon manual.

Kompressorn har infon GL70AH R134A 05083

Om 05 är året så verkar det som om frysen är minst 17 år gammal. Långt äldre än vad jag trodde.

Därmed ger jag upp, om ingen annan har några andra kommentarer i ärendet. Tacksam för all hjälp.

/S
 
A
så gammal är det säkert en dansktillverkad
modellbeteckningen påminner om Cylindas från den tiden oxå dansktillverkad
Vestfrost

troligen en av de absolut bästa kylmöblerna som någonsin tillverkats
den är outslitlig
var rädd om den
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.