Fullt normalt?

  • Antal röster
    1 987
Hallå hallå...vart tog fakturan vägen, skulle vara intressant att se den.
Så man vet vem man inte ska anlita (y)
 
H Hank_Ö skrev:
Fick en faktura häromdagen som jag funderade på att posta i humor-tråden.
Det är en elektriker som debiterat för sitt jobb, inget billigt jobb heller. (men ingen invändning, arbetskostnaden var han tydlig med från början)

På slutet har han lagt till 33% förbrukning av 4st batterier och 20% slitage på sina arbetshandskar.
Är det här kutym? Jag kunde knappt tro mina ögon.

[bild]

Det är så klart en skitsumma som jag inte kommer bråka om. Men jag ville kolla hur många som tycker det här är normalt?

En rolig kommentar till alla som vill ha en mer utförlig specifikation av kostnader! Helt klart på humorkontot!
 
Okej, så här är hela storyn.
Jag tog inte upp allt i första posten för att jag tänkte att det skulle ta bort fokus från det roliga i att debitera för 20% av ett par handskar och 33% av batterier.
Med tanke på det stora intresset ska jag lägga fram fler detaljer.

För några veckor sedan blev det ett totalt elavbrott i huset och jag var bortrest. Jag fick via telefon försöka felsöka och när det inte ledde någonstans var jag tvungen att anlita en elektriker på jourtid. Det var inte en valmöjlighet att ha det så i ett dygn tills jag kunde komma hem.

Jag plockade ett företag som var någorlunda nära och som inte hade några varningsflaggor på nätet som jag kunde hitta på 5-10 minuters sökning.
Företaget informerade mig om Jourtaxan, dvs en minimidebitering och om jobbet tar längre än en timme så blir det timtaxa. Även att milersättning utgår.
Dessa avgifter fakturerades korrekt, så det är inga konstigheter.

Elektrikern dök upp och löste problemet på ca 10 minuter. Han var hövlig och jag har inget att klaga på angående åtgärden. Allt löstes med befintlig anläggning och material på plats. Inget extra material behövdes.
Därav har jag inte för avsikt att hänga ut företaget.

Jag förstår mycket väl att det kan vara någon annan än elektrikern som skapat fakturan. Det skulle kunna vara en chef, ekonomiansvarig eller vad som helst, som har som uppdrag att öka debiteringen och därför kastar in poster med extraavgifter som de tror de kan komma undan med.
I mitt fall är det för lite för att bråka om, även om jag tycker att det är patetiskt att ta betalt för slitade av handskar och ficklampa för ett 10 minuter långt jobb.
Om det hade varit ett längre jobb med materialinköp och långa arbetsmoment hade jag inte blinkat om hantverkaren hade köpt en måttstock att jobba med, eller några arbetshandskar för att utföra slitsamma eller smutsiga moment. Men I det här fallet tycker jag att det är personlig arbetsutrustning som förväntas ingå för att
1. Det inte har kommunicerats att slitage på kläder, verktyg etc kommer debiteras godtyckligt och utan koppling till faktisk inköpskostnad
2. Med ett timpris på 4400 kr som täcker företagets övriga kostnader för att tillhandahålla tjänsten kan man förvänta sig att personalen har arbetshandskar och ficklampa.

Faktura som visar kostnader för jourarbete, inklusive servicebil, batterier, handskar och faktureringsavgift.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har skrivit det flera gånger men eftersom det alltid är några som inte läser och skapar en halmgubbe för att få igenom en billig poäng eller för att känna att de har "rätt på internet" så säger jag det uttryckligen igen:
Jag har accepterat timdebitering, milersättning, tjänstens utförande och fakturan i övrigt.
Trådens syfte är att diskutera om det är rimligt att debitera batteriförbrukning och slitage på handskar för ett sådant jobb.
 
  • Gilla
  • Älska
Ulrika M.M och 5 till
  • Laddar…
Jag har sett många bra och några ganska haltande jämförelser i tråden.
Den jag tyckte passade bra var någon som jämförde med att gå på restaurang för att äta.

Om jag beställer mat från menyn förväntar jag mig att betala för maträtten jag beställer. Samt dryck och annat jag beställer utöver huvudrätten.
Men om jag skulle få en nota där de lagt på kostnad för att diska porslinet, diskmedel, nya stearinljus till bordet och tvätt av bordsduk/personalens kläder. Då skulle jag (och antagligen de flesta andra) protestera.

Jag uppskattar kompetens och tycker att folk ska få betalt för arbete som utförs.
Men jag tycker också att det ska finnas yrkesstolthet och ärlighet.
Ta ett timpris som täcker företagets kostnader, ta ett materialpåslag på inköpt material, OK.
Men när man börjar gömma sig bakom fantasiprislistor (Ahlsell) - då är man i ett område som i de flesta andra brancher betraktas som bedrägeri.
 
  • Gilla
Maria T och 6 till
  • Laddar…
Ring till elektrikern och säg att du vill ha kompensation för att han gått på ditt golv vilket inneburit extra slitage på golvet.
 
  • Gilla
GlennB och 1 till
  • Laddar…
Kanske hade elektrikern glömt byta batterier och att ta hem handskar när han hade jour (antar att att sitter hemma och inte på jobbet och väntar på att rycka ut). Han stannar på Circle K på vägen till dig och köper överprisade batterier och handskar. Lämnar in kvitto på detta till kontoret och därefter får någon för sig att debitera dig för dessa kostnader men skäms att du ska betala allt då det omöjligt kan förbrukas helt på tio minuter. Därav en andel av inköpspriset.

I ett timpris på över 4000 kr plus moms samt en km ersättning som räcker och blir över till en riktigt dyr bil ska naturligtvis inkludera dessa struntposter.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Jag hade ifrågasatt hur man kom fram till just 20% av handskarna och krävt att få se före och efterbilder, samt krävt mätprotokoll för att det verkligen gick åt så mycket batteri i ficklampan..

Om dom inte fattar hinten kan man ju skicka en räkning tillbaka på elen för att värma upp huset efter elektrikern öppnade dörren, filtret till ventilationen (i procent baserat på hur länge han var där) osv..
 
G Guzzen1 skrev:
Hur kom han fram till siffrorna? Mätte han batterierna när han började jobbet?
Normalt sätter man upp sådant som förbrukning.
Bara att ta beräknad livslängd på batteriet och beräkna mot hur länge de nyttjas.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Det är förstås möjligt att göra det, men då kanske man använder fel handskar för det man håller på med......men visst, jag kan se situationer där jag medvetet använder fel handskar för att det är smidigare och låter handsken gå sönder. Frågan är om det sker så ofta att du ska synliggöra den verkligheten för din kund....
Vem har sett en elektriker med handskar
 
52:- fakturavgift är väl heller inte speciellt snyggt. Men med tanke på övrigt så är man väl inte direkt förvånad.
Undrar om det finns någon gräns för vad man kan ta. Som bolaget resonerar kan de väl säga att den som skrev ut fakturan har 1 timmes minimidebitering och sätta faktureringsavgiften på 800:- t.ex.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
K kortis skrev:
Vem har sett en elektriker med handskar
Nu gällde iofs inte den diskussionen bara elektriker men det är väl inget konstigt med en elektriker som använder handskar. Allt jobb är ju inte att stå i vardagsrummet och dra ny FK....
 
MathiasS MathiasS skrev:
Nu gällde iofs inte den diskussionen bara elektriker men det är väl inget konstigt med en elektriker som använder handskar. Allt jobb är ju inte att stå i vardagsrummet och dra ny FK....
;) Det var med en glimt i ögat
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Man förstår ju helt klart varför folk håller på och hempular. Betala för handskar..
Snart ska de väl ta med eget toapapper och skita på arbetstid.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
raveper raveper skrev:
Man förstår ju helt klart varför folk håller på och hempular. Betala för handskar..
Snart ska de väl ta med eget toapapper och skita på arbetstid.
Är det ungefär så här du tänker då?

Släpvagn lastad med isoleringsrullar parkerad på en asfalterad yta vid skymningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vilken dröm att ha ett sådant lager
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.