H HM2020 skrev:
Därför hoppas jag att det kommer något "positivt" ur denna inflation och lågkonjuktur.
Kan bara instämma i allt du skriver. Om det blir en riktig lågkonjunktur kan man ju hoppas att byggsektorn får ta en jävligt stor smäll så de får en reality check.
 
  • Gilla
MickeRavioli och 1 till
  • Laddar…
K Kekistan skrev:
Kan bara instämma i allt du skriver. Om det blir en riktig lågkonjunktur kan man ju hoppas att byggsektorn får ta en jävligt stor smäll så de får en reality check.
Ja så har du svårt att få tag i en hantverkare nu, hur tror du att det kommer att bli när företagen går i konkurs?
 
vvsavlopp vvsavlopp skrev:
Ja så har du svårt att få tag i en hantverkare nu, hur tror du att det kommer att bli när företagen går i konkurs?
Jag kan rensa avlopp själv.

Kommer finnas massor av friställda hantverkare som vill jobba svart eller f-skattare som skriker efter jobb ändå, så det kommer absolut inte vara några problem.
 
  • Gilla
elone
  • Laddar…
K KungFreddie skrev:
Knappast samma sak. Mekanikern får betalt för sitt arbete.. de e där han tjänar sin vinst. Att ta betalt 1/40 för en dator o sen fortsätta göra det efter den e betald är bedrägeri. En annan sak om de är en licens som kostar 20k per år... men tvekar på de..
Är det ok om man köper en grävmaskin och fortsätter ta betalt för den efter att man räknat hem maskinen?
 
  • Gilla
Nps
  • Laddar…
M McFace skrev:
Är det ok om man köper en grävmaskin och fortsätter ta betalt för den efter att man räknat hem maskinen?
Säg att du bara spelar dum. En grävmaskin är en jätteinvestering som dessutom kostar massor i underhåll. Som om en dator skulle vara en investering att tala om. Det är ju en förutsättning för nästan alla arbeten.

För din egen skull, sluta gräva...
 
K Kekistan skrev:
Säg att du bara spelar dum. En grävmaskin är en jätteinvestering som dessutom kostar massor i underhåll. Som om en dator skulle vara en investering att tala om. Det är ju en förutsättning för nästan alla arbeten.

För din egen skull, sluta gräva...
så det som avgör om man får göra ekonomisk vinning på en kapitalvara är huruvida den är dyr och tarvar löpande underhåll?

om du representerar Svensson är det inte så konstigt att det ser ut som det gör.
 
M McFace skrev:
så det som avgör om man får göra ekonomisk vinning på en kapitalvara är huruvida den är dyr och tarvar löpande underhåll?

om du representerar Svensson är det inte så konstigt att det ser ut som det gör.

Man ska inte debitera för själva grävmaskinen heller. Förutom diesel etc förstås. Men den motiverar ett mycket högre timpris för den som kör den just på grund av ovan nämnda orsak. Annars får man köpa eller hyra sig en maskin själv.

En hantverkare däremot ska ha sin timpenning som givetvis ska täcka allt, även kalsongslitage, om de inte vågar lämna fast pris. Timlönen bör förövrigt ligga på ca 250kr/timme om du kör ett enmansföretag. Mer avancerad kompetens rör det sig oftast inte om. Det är bara för att folk är för lata och har tummen mitt i handen som de kan ta dessa hutlösa priser och bete sig som de gör.
 
  • Älska
McFace
  • Laddar…
F fyhrnils skrev:
Fakturan jag fick gällde felsökning av en båtmotor som krånglar. Felet jag gjorde var att inte begära en offert. Jag frågade endast vad dom tog i timmen och det var 960 kr + moms. Vad om inte informerade om var att det var minimidebitering 2 timmar, Servicebil 520 kr + moms, Bränsletillägg bil 33 kr + moms, Datorn 530 kr + moms. summa att betala 3754 kr för en knapp timmes arbete som dessutom inte resulterade i att problemet löstes.
När jag ringde och ifrågasatte fakturan blev han upprörd och påpekade att jag dessutom hade ringt ett par gånger och frågat när dom kunde komma och felsöka. Tog säkert flera minuter....
Bra betalt tycker jag men det är klart, att ha båt är dyrt men ändå kan jag inte riktigt smälta kostnaden.
Måste säga att det är en ganska låg timdebiteing. Jobbar som tekniker på en märkesverkstad, i min bransch ligger timdebiteringen på 2200kr/tim ink moms. Våra datorer ligger på ca 42000kr och sedan licens på diagnosprogram för ytterligare 15k/år….
Bara operationen för att läsa felkoder är 900kr.
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
Var det inte nu frågan om att båt motorn skulle bli fixad, har för mig att dem som håller på med motorer och andra saker så som reparation av fordon och maskiner kallas för mekaniker.
Jag vet inte men en hantverkare bör väll vara en som bygger eller renoverar bostäder eller någon annan typ av hus, lada och kojor m.m.

Men jag kan ha fel i det.
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna
  • Laddar…
K KungFreddie skrev:
Knappast samma sak. Mekanikern får betalt för sitt arbete.. de e där han tjänar sin vinst. Att ta betalt 1/40 för en dator o sen fortsätta göra det efter den e betald är bedrägeri. En annan sak om de är en licens som kostar 20k per år... men tvekar på
K KungFreddie skrev:
Knappast samma sak. Mekanikern får betalt för sitt arbete.. de e där han tjänar sin vinst. Att ta betalt 1/40 för en dator o sen fortsätta göra det efter den e betald är bedrägeri. En annan sak om de är en licens som kostar 20k per år... men tvekar på de..
Att man får ta hyra för något man äger, och har betalat sig, är väl lika självklart som kalle anka på julafton?

Ingen skulle väl ta en kapitalrisk utan någon chans att gå i vinst på densamma. Snälla kom igen?
 
A Aversjö skrev:
Måste säga att det är en ganska låg timdebiteing. Jobbar som tekniker på en märkesverkstad, i min bransch ligger timdebiteringen på 2200kr/tim ink moms. Våra datorer ligger på ca 42000kr och sedan licens på diagnosprogram för ytterligare 15k/år….
Bara operationen för att läsa felkoder är 900kr.
Det är debitering ett företag måste ha för att täcka kostnaderna och ha den förmågan. Hantverkare fotografer filmare har ofta betydligt mer saker ofta specialverktyg. Den debitering de kräver kanske är i underkant snarare än i överkant.
 
J JanneJoh56 skrev:
Skall han debitera all sin utrustning på kunden. I så fall skulle firman som bytte avloppsledningen hos mig debitera grävmaskinen på mig.
JA! Det skall dom göra. I alla fall om du skulle vilja ha ROT-avdrag för arbetet. Där får inte maskiner ingå i tim-priset. I början när ROT kom så menade SKV till och med att en så liten maskin som skruvdragare inte skulle ingå i arbetskostnaden. Detta var det naturligtvis få som följde. Men när det gäller lite mer "ovanliga" maskiner och verktyg så är det nog många som börjat specificera detta på fakturorna. Vad gäller grävmaskin så verkar det väldigt konstigt att man på ett jobb där man kan dra ROT inte specificerar grävmaskinen. Men samtidigt tyvärr en del som fuskat med detta genom åren. Detta gör att man som seriös får en konkurrens som är osund. Allting grundar sig naturligtvis i att alla vill ha allt så billigt som möjligt. Vem vill inte det. Men det påverkar ju naturligtvis både kvalitet och konkurrens-situationen när en del ser mellan fingrarna med saker för att få jobben.
 
H HM2020 skrev:
Vi ska vara glada så länge dom inte fakturerar slitage på väckarklockan..

Hoppas hoppas lågkonjunkturen och inflationen slår så jävligt mot hantverkare och grossister (ahlsell) så dom slutar spela så jävla glassiga och viktiga. Längtar tills dagen kommer då dom får be om jobb på sina bara knän och dra ner sina uppsnurradde priser!! Hoppas hoppas
årets bästa kommentera
 
  • Gilla
HM2020
  • Laddar…
K Kekistan skrev:
Man ska inte debitera för själva grävmaskinen heller. Förutom diesel etc förstås. Men den motiverar ett mycket högre timpris för den som kör den just på grund av ovan nämnda orsak. Annars får man köpa eller hyra sig en maskin själv.

En hantverkare däremot ska ha sin timpenning som givetvis ska täcka allt, även kalsongslitage, om de inte vågar lämna fast pris. Timlönen bör förövrigt ligga på ca 250kr/timme om du kör ett enmansföretag. Mer avancerad kompetens rör det sig oftast inte om. Det är bara för att folk är för lata och har tummen mitt i handen som de kan ta dessa hutlösa priser och bete sig som de gör.
250kr/Tim. Antar att du menar nettolön/timme och inte timdebitering?

Debiterar du 250kr i timmen får du väl ut knappa 10 000/månad på en heltidstjänst i lön.
 
F fyhrnils skrev:
Jag anlitade en hantverkare för felsökning av ett problem jag hade där det behövdes en felsökningsdator. Datorn fanns redan på firman så den behövdes inte köpas in för mitt jobb. När jag fick fakturan hade han debiterat 530 kr + moms för datorn. När jag ifrågasatte faktureringen sa han att datorn kostade 20000 kr och "någon måste ju betala den".
Ska inte all utrustning hos en hantverkare betalas via timpenning? Allt från skruvmejsel till bilar. Förbrukninsmtrl ska naturligtvis debiteras kunden extra.
Känns inte jättekonstigt, men det var lite bristfälligt kommunicerat. Om de hyrt in samma utrustning skulle det vara ok att debitera kund för hyreskostnad, så egentligen inget konstigt att ta samma "hyra" mot kund. Bara en förflyttning från vem som hyr ut och till vem. Golvslipmaskin och lyftkran debiteras ju också, så även bil.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.