chris47 skrev:
Jag kan skicka närbilder på trät om det hjälper ngn.
Bilden är tagen på kvällen. Trallen är mycket ljusare än på bilden.
Trallen ska också tvättas nästa helg.
/CC
Ja tack, skicka gärna fler närbilder och även bilder i dagsljus.

Tack!
 
Är det någon som har använt olja med pigment till trägolvet vill gärna ha en gråare ton på golvet ska ha den både i inglasat och ett soldäck.
:)
Kan någon förklara skillnaden på att olja och såpa golvet:cool:
 
Olja förlänger INTE livslängden på virket. Köper du ett tryckt virke med bra kvalitet så håller det oavsett du oljar eller inte. Oljan ger dock en nyfräsch nyans (första åren) till virket ungefär som när det har regnat, ådringen framträder mer. Problemet är dock att solljus och oljat virke med tiden är en dålig kombination eftersom virket mörknar.

Obehandlat tryckt virke får däremot en blekgrå, nästan silvergrå ton vilket i sig kan var snyggt.

Har själv inte oljat mina två trädäck, endast tvättat med tralltvätt och Grumme grönsåpa. Funderar på det "oerhört miljövänliga" Boraccol som efterbehandling mot alg växt. Kostar en del tyvärr.

Någon med erfarenhet av Boraccol?

//Ante
 
antelund skrev:
O
Har själv inte oljat mina två trädäck, endast tvättat med tralltvätt och Grumme grönsåpa. Funderar på det "oerhört miljövänliga" Boraccol som efterbehandling mot alg växt. Kostar en del tyvärr.

Någon med erfarenhet av Boraccol?

//Ante
Tänk bort Boracol.

boracol.JPG


Det är förbaskat giftigt och med tanke på hur enkelt det är att göra rent med tex trallrent från Biltema så verkar Boracol vara en dålig ide.
 
Hej

Vi har skurat vår altan med såpa och vatten, för att sedan skölja av med vattenslang, sedan såpade vi golvet med såpa och vatten, enligt chris 47:s recept.
Hur länge ska man vänta innan man kan kliva på golvet igen?
När vi såpade det med blomsputa var däcket fortfarande blött, var detta rätt eller?
Mvh Myran
 
Myran. Man kan använda altanen nästa dag, då har såpan trängt in. Blev ni nöjda med resultatet?
/CC
 
Gjorde precis likadant jag. Blev nöjd med resultatet (som jag skrev tidigare, det mest uppenbara är att det luktar rent). Det jag är mest fundersam på är hållbarheten hur den kommer att fungera (sprickor,färg osv). Polare jag pratat med om metoden bara skrattar och säger att den inte kommer att funka och att olja är det enda alternativet.
 
F
Ni som provat, sprejjar ni på såpan eller jobbar ni in den med borste?
 
F
Har nu sprejat på ett antal liter såpvatten med biltemas 1.5l tryckspruta. Blandade kanske 1:4 såpa.vatten. Trallen sög åt sig rätt mycket så jag gick över den i 3 omgångar tills det verkade bli mättat. Nu har det legat över natten och jag kommer att spola bort överflödet med vattenslangen ikväll.

Det var rätt halt att gå på, men det luktade gott :)

Håller med GreenTurtle, alla man pratar med bara skakar på huvudet och säger att olja är det enda som gäller. Ingen hade ens hört talas om att såpa altanen. Nåväl, den som lever får se.
 
  • Gilla
RolfH
  • Laddar…
Så här någon månad efter det att jag sprutade mitt golv kan jag konstatera att det fortfarande ser väldigt fräscht och snyggt ut (trots att solen har verkligen legat på).
Tyvärr så har jag fått andra bekymmer då mina trallskruvar helt enkelt har gått av = produktionsfel (se annan tråd). Idag kommer chefen från Gunnebo och skall inspektera och förhoppningsvis så slutar det med att jag får ett nytt golv.
 
jon_h skrev:
Lärkträ är ungefär lika röttåligt som kärnan i furu. Det är inte lika tåligt som ett AB-klassat tryckimpregnerat trallvirke, men det innebär inte att det är ett dumt val om man gillar utseendet (och eventuella miljöaspekter som kanske finns, beroende på om man köper lärk som avverkats på ett bra vis). En trall av lärkträ av god kvalitet kommer hålla i väldigt många år, den också, även om den kanske inte håller fullt så länge som tryckimpregnerat.

Har du några bra tips för vad som är "bra" kvalite på lärkträ vad skall man titta efter?
funderar på att bygga en altan i detta material men kanske använda tryckt till reglar och bärlinor... behöver man "sköta" lärkträ har fått uppfattningen att detta i rpnicip är underhållsfritt... :)
 
Jag tycker absolut att du ska använda tryckt till det som inte syns. Det håller bättre.

När det kommer till lärkträet så ska du helt enkelt kolla hur det ser ut. Det ska vara bra hyvlat utan några kraftiga resningar och utan allt för mycket kvist. Detta är ju en estetisk fråga, och för bekvämligheten så man inte får stickor. Dessutom ska bräderna ju vara raka. Se till att lägga trallen så snart som möjligt efter att du fått hem den, lärkträ har en tendens att slå sig om det inte sitter fast. Om det ska ligga ett tag bör du få det levererat med stålband runt bunten, som kapas först vid läggningen.

När det kommer till hållbarheten så ska det enbart vara kärnvirke, tätvuxet sådant. I regel är det så om det är Sibirisk lärk, men det händer att man ser bräder med den ljusare splintveden på. De bör inte läggas, om man nu stöter på några.

Man kan olja lärken om man vill behålla den varma rödaktiga färgtonen. Om man inte gör någonting alls antar det istället en vacker silvergrå ton med tiden, men det kan också spricka lite mer. Skillnaden i hållbarhet mellan oljat och obehandlat är sannolikt mycket marginell.
 
Svar på topic:

Tryckimpregnerad fura.

Det kan helt enkelt inte bli mindre underhåll. Den här bilden tog jag alldeles nyss enkom fär den här posten med mobilen, så kvaliteten är inte hundraprocentig, men jag hoppas att det framgår att trallen är i princip som ny trots att den är fyra år gammal. Minus det giftgröna naturligtvis vilket jag tycker är en klar förbättring.
Möjligen har det tillkommit lite torrsprickor samt en eller annan kvistskjutning.



Ett par enkla regler för minimalt underhåll:

Olja inte. Oljan drar ner skit i trät och gör att altanen ser muggigare ut för varje år som går.

Bygg altanen med fall. Den torkar upp fortare efter regn vilket inte är fel.

Bygg med grova springor. Altanen blir självrensande och muggar inte ihop i springorna.



Jag har aldrig skurat eller såpat altanen - det har helt enkelt inte behövts. Jag plogar den på vintern men endast för att kunna utnyttja den.
 
  • DSC00452.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
jon_h skrev:
Jag tycker absolut att du ska använda tryckt till det som inte syns. Det håller bättre.

När det kommer till lärkträet så ska du helt enkelt kolla hur det ser ut. Det ska vara bra hyvlat utan några kraftiga resningar och utan allt för mycket kvist. Detta är ju en estetisk fråga, och för bekvämligheten så man inte får stickor. Dessutom ska bräderna ju vara raka. Se till att lägga trallen så snart som möjligt efter att du fått hem den, lärkträ har en tendens att slå sig om det inte sitter fast. Om det ska ligga ett tag bör du få det levererat med stålband runt bunten, som kapas först vid läggningen.

När det kommer till hållbarheten så ska det enbart vara kärnvirke, tätvuxet sådant. I regel är det så om det är Sibirisk lärk, men det händer att man ser bräder med den ljusare splintveden på. De bör inte läggas, om man nu stöter på några.

Man kan olja lärken om man vill behålla den varma rödaktiga färgtonen. Om man inte gör någonting alls antar det istället en vacker silvergrå ton med tiden, men det kan också spricka lite mer. Skillnaden i hållbarhet mellan oljat och obehandlat är sannolikt mycket marginell.
Vi gjorde vår altan med lärk som trall, och givetvis tryckt i alla bärande delar.
Vad gäller lärk och kvalitet;

Vi köpte allt material av den lokala trävaruhandlaren - vart mest prisvärt faktiskt trots att det annars är en affär som inte är känd för att vara billig. Uppenbarligen fanns det en del marginal att göra på - tom trallskruven vart fördelaktig att köpa där (Gunnebo), även jämfört med Biltemas som fått bra kritik här annars vad gäller pris/prestanda.

Lärken levererades via träaffären via ett företag som heter "Timber Trading" i Göteborg. När vi fått leveransen och började gå igenom brädorna upptäckte vi att ett stort antal var felaktiga. Det var bananformade brädor skruvformade brädor, banan- och skruvformade brädor, kvisturslag etc. Det hela slutade med att vi gick igenom all lärk som levererats (runt 80 m2), och runt en tredjedel klassade vi som ej av tillräcklig kvalitet. Svärfar, som är kunnig i ämnet, konstaterade att samtliga felfall som han kände till förekom; ,kvisturslag, för mycket kvist, skeva, skruvade, vankantade, felhyvlade, ohyvlade, ...
Det tog ett antal samtal med träaffären innan de till slut tog tillbaka allt vi inte redan lagt.
Dock kunde de inte sälja mig nytt eftersom "deras leverantör inte ville leverera till mig"!!! Jag kan inte rekommendera någon att nyttja Timber Trading efter detta.
Hittade dock en annan firma som kunde leverera ny lärk - Ideal Fastighetsservice i Göteborg. Skillnaden i kundbemötande var total - Inga problem att få grejor, fick det till och med hemkört fritt på en söndag. De importerar lärken själva direkt från Ryssland och hyvlar själva - brädorna kom med hyvelspån på. Mångfalt bättre kvalitet än det från Timber Trading.

Vi har oljat altanen med Cuprinol Lärkolja för andra året nu - ser kanonfint ut.
Smaken är ju som baken, men jag fattar inte de som strävar efter att få den silvergrå färgen - då kan man ju liksom lika gärna använda tryckt virke... blir ju i princip samma färg fast mycket billigare. För mig verkar det som att ha kranar i kromat guld...
 
Tack för tips om leverantör.

När ni oljat med Cuprinol Lärkträolja, har ytan blivit klibbig då? om den blivit klibbig, hur länge var den klibbig.

Funderar även på att olja min kommande lärkpanel. Doc har alla lärkytor som jag sett som varit oljade (5 st oberoende av varandra) varit klibbiga. Den förklaring jag fått av detta fenomen är att oljan innehållit lösningsmedel som löst ut lärkens egna oljor och hartser. (billig olja)

Vad jag inte kan förstå är att de fall jag sett och känt på själv alla gjort fel eller om detta är naturligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.