Går det att göra större hål i kakel med hjälp av en hålsåg/borr? Vi kommer förmodligen ha 10x10 kakel medan infällsmåttet för spottarna är 5,5 så det vore oerhört praktiskt att kunna göra ett runt hål i stället för att bryta till kantbitar runt om.
Hur gör man rent praktiskt i så fall? Borrar man från baksida eller framsida?
 
Ingen erfarenhet, men det finns ju hålsågar med karbamidskär för just sten/kakel/klinker. Vill väl till att materialet inte är allt för sprickkänsligt. Jo förresten, jag har tagit upp ett hål, för en eldosa. Men det gjorde jag genom att borra ett hål, och sedan såga med karbamidsågen.
 
Det finns dels kakel borr med justerbar storlek. Skäret sittrer på en "arm" med skruvfäste. Jag köpte en kakelskärarstas på biltema, den innehöll både skärbord och en sådan borr. Man kör borren för hand med vev, vet inte om det är lämpligt att köra med maskin. Den fungera bra, tar bara 3-4 minuter att göra ett hål.

En annan lösning jag också använt framförallt om hålet går över mer än en platta (då går det inte att borra), är ett hårdmetallblad i sticksågen, det funkar också jättebra. Men man bör ha sticksåg med variabel fart, och köra långsamt.
 
En sak till, man borrar från framsidan (sågen kanske går ännu bättre från baksidan, har inte provat). Sätt gärna maskeringstejp över ytan, så riskerar du inte att borren glider iväg. Detta gäller även för "vanliga" hål. Jag har sett tips om att man skall doppa borren i lacknafta, brukar göra det men har ingen känsla för om det gör någon skillnad. Lacknaftan kyler och smörjer enligt teorin.
 
köp en billig vinkelslip och den minsta diamantklingan du hittar funkar kanon för mig.......
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.