Bygg ett staket i tomtgränsen så kan grannen inte gå till sitt växthus.
Du kan sätta upp något billigt staket tillfälligt, då kanske grannen fattar att hen byggt på fel tomt.
 
  • Gilla
Kattmatare och 44 till
  • Laddar…
Det är ju inte på TS tomt. Så han kan inte bygga staket som han vill.
 
  • Haha
  • Gilla
  • Arg
Risarvaren och 7 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är ju inte på TS tomt. Så han kan inte bygga staket som han vill.
Om det är på TS mark kan han sätta viltstängsel om han så önskar
 
  • Gilla
Risarvaren och 19 till
  • Laddar…
Var svensk , knyt näven i fickan och ta en folköl och skriv av dig på nätet…
 
  • Gilla
  • Haha
  • Ledsen
Kattmatare och 60 till
  • Laddar…
T
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Var svensk , knyt näven i fickan och ta en folköl och skriv av dig på nätet…
Ja det är ju ett alternativ ! Men jag är trött på att känna mig överkörd. Vill att detta beteende från grannens sida ska ta slut så att vi kan ha vår mark ifred
 
  • Gilla
David Wallin och 13 till
  • Laddar…
T
D Daniel 109 skrev:
Det är ju inte på TS tomt. Så han kan inte bygga staket som han vill.
jo det är på vår tomt, jag kanske har varit lite otydlig
 
  • Gilla
Sorgmantel och 1 till
  • Laddar…
Din tomt sträcker sig knappast till andra sidan av grannens tomt. Det är som du skriver, din mark. Men inte tomt.

Det är inte helt lätt att hantera sådant här. Det som fungerar ör sannolikt att flytta in växthuset på grannens tomt. Men se till att inte orsaka skada.
 
  • Haha
  • Gilla
dennis svensson och 5 till
  • Laddar…
T TommyK72 skrev:
jo det är på vår tomt, jag kanske har varit lite otydlig
Om det är på din tomt är det väl bara att sätta staket?
 
  • Gilla
RåtorpKarlstad och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
J Jerald Stuartson skrev:
Jag förstår inte överhuvudtaget varför 4.5m från tomtgräns diskuteras i tråden då det uppenbarligen inte ens är uppfört på rätt sida tomtgräns.
Därför att du får bygga friggebod på annans mark om den är i omedelbar närhet av ditt bostadshus. D v s allt kommunen kan kräva är att friggeboden har grannemedgivande om den är närmare 4,5 m från gränsen. Således var det detta som handläggaren på kommunen tog var på för att handlägga ärendet som ett svartbygge.

Hade handläggaren varit lite rakare i sin läsning av PBL så hade det helt enkelt klassificerats som att ha påbörjat byggnation av växthuset före bygglov och startbesked har getts, d v s klassiskt svartbyggandet.

Eller så är detta utanför sammanhållen bebyggelse och då krävs inte ens bygglov och startbesked för en komplementbyggnad, Men liksom i fallet med friggebod så krävs grannemedgivande för sådana komplementbyggnader närmare än 4,5 m från gränsen. Annars krävs bygglov.
 
  • Gilla
MONTREAL och 4 till
  • Laddar…
L LantbrukarN skrev:
Kontakta kronofogden och be om handräckning
Håller med. Ser inget skäl att ens blanda in kommunen, utan rakt på fogden och begär handräckning att tvinga grannen att flytta växthuset och återställa marken.

Jag skulle rekommendera särskild handräckning här, men du kan välja mellan det och vanlig.

Kostnaden för att begära handräckning är en knapp tusenlapp och den kostnaden liksom övriga kostnader i fallet kommer läggas på grannen om du vinner.
 
  • Gilla
mcj och 29 till
  • Laddar…
T
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Håller med. Ser inget skäl att ens blanda in kommunen, utan rakt på fogden och begär handräckning att tvinga grannen att flytta växthuset och återställa marken.

Jag skulle rekommendera särskild handräckning här, men du kan välja mellan det och vanlig.

Kostnaden för att begära handräckning är en knapp tusenlapp och den kostnaden liksom övriga kostnader i fallet kommer läggas på grannen om du vinner.
Jaha, så grannen får betala även för den särskilda handräckningen om vi ”vinner”?
vet du om kronofogden kommer ut på plats och tittar också?
 
T TommyK72 skrev:
Vår granne har uppfört ett växthus om ca 10-12m2 helt och hållet på vår mark. Dvs över tomtgränsen.

Han har inte frågat oss om lov. Hade han gjort det hade han fått nej eftersom han under flera års tid har haft som vana att utnyttja vår mark till sina privata ändamål.

Efter vårt senaste bråk i våras skrev jag ett tydligt sms till honom där det stod ordagrant ”inga av era tillhörigheter ska finnas på vår mark”. Jag gissar att detta är anledningen till att han inte bett om lov. Han förstod kanske att han inte skulle få vårt godkännande. Alternativt att han inte har koll på tomtgränsen, men han har ägt fastigheten i ungefär ett år, och tomtgränsen är väldigt tydlig. Det är en markhöjning från deras gräsmatta där vår mark börjar.

Samt att vi hade en diskussion på plats vid tomtgränsen i våras då vi senast träffades och diskuterande ett annat fall av ”hans saker på vår mark” (vi ville att han skulle flytta sina saker- han ansåg att han hade bättre och vettigare användning av vår mark än vad vi har)

Hursomhelst. Växthuset.. jag har anmält bygget till kommunen, gick under rubriken att han byggt mindre än 4,5m från tomtgräns. Än fast det är helt och hållet på vår mark.
Jag måste så klart även meddela grannen i fråga att han byggt på vår mark, än fast det är helt uppenbart. Jag är rätt säker på att han kommer vägra att flytta växthuset då han även grävt ur och murat en grund till det.

Vad mer kan jag göra rent juridiskt? Håller på att bli tokig på detta.

Kan knappt sova på nätterna för jag grubblar så mycket på 1:hur jag ska ta upp detta nya problem med grannen och
2: vad gör vi om han fortsätter att bygga/förvara saker på vår mark och vägrar att sluta?

Har du suttit och tittat på när han höll på med grunden? Mura gör man ju inte i en handvändning. Varför ingrep du inte när han satte spaden i marken på din sida av tomtgränsen ?
 
  • Haha
  • Arg
  • Gilla
Risarvaren och 11 till
  • Laddar…
Funderat på att läsa tråden? Det här tex.

T TommyK72 skrev:
Vi äger mark runt hela hans fastighet, och den delen där han murat och grävt ur har inte varit synlig för oss om vi inte går dit och tittar. Upptäckte att han ställt växthuset på grunden den dagen han flyttade det från sin tidigare plats (det stod innan på ett annat ställe på hans tomt).
 
  • Gilla
Kattmatare och 44 till
  • Laddar…
V
T TommyK72 skrev:
Vår granne har uppfört ett växthus om ca 10-12m2 helt och hållet på vår mark. Dvs över tomtgränsen.

Han har inte frågat oss om lov. Hade han gjort det hade han fått nej eftersom han under flera års tid har haft som vana att utnyttja vår mark till sina privata ändamål.

Efter vårt senaste bråk i våras skrev jag ett tydligt sms till honom där det stod ordagrant ”inga av era tillhörigheter ska finnas på vår mark”. Jag gissar att detta är anledningen till att han inte bett om lov. Han förstod kanske att han inte skulle få vårt godkännande. Alternativt att han inte har koll på tomtgränsen, men han har ägt fastigheten i ungefär ett år, och tomtgränsen är väldigt tydlig. Det är en markhöjning från deras gräsmatta där vår mark börjar.

Samt att vi hade en diskussion på plats vid tomtgränsen i våras då vi senast träffades och diskuterande ett annat fall av ”hans saker på vår mark” (vi ville att han skulle flytta sina saker- han ansåg att han hade bättre och vettigare användning av vår mark än vad vi har)

Hursomhelst. Växthuset.. jag har anmält bygget till kommunen, gick under rubriken att han byggt mindre än 4,5m från tomtgräns. Än fast det är helt och hållet på vår mark.
Jag måste så klart även meddela grannen i fråga att han byggt på vår mark, än fast det är helt uppenbart. Jag är rätt säker på att han kommer vägra att flytta växthuset då han även grävt ur och murat en grund till det.

Vad mer kan jag göra rent juridiskt? Håller på att bli tokig på detta.

Kan knappt sova på nätterna för jag grubblar så mycket på 1:hur jag ska ta upp detta nya problem med grannen och
2: vad gör vi om han fortsätter att bygga/förvara saker på vår mark och vägrar att sluta?
Plocka ner skiten. Nån har givit dig ett växthus. Du ville inte ha de. Plocka ner det!
 
  • Gilla
Hybro och 5 till
  • Laddar…
Är din granne möjligtvis från ett stort land i öster?
 
  • Gilla
  • Haha
Risarvaren och 43 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.