Hej
Min situation:
Swegon casa r5 ftx
Mitsubishi hero ln 35
Braskamin

I dessa tider tänker man ju på förbrukning av el, och jag undrar lite hur det här med ftx och börvärdet fungerar.
Ett par frågor som jag behöver hjälp att reda ut:

På swegon aggregatet finns möjligheten att slå av/på "intern eftervärmare" och det känns som att den i mitt fall bör vara avslagen eftersom jag vill ju inte värma huset med ftx utan det får luftvärmepumpen och braskaminen syssla med ?

När man sedan ställer ett börvärde på ftx, vad betyder det egentligen? Om jag drar på med luftvärmepumpen och ibland kaminen så blir det ju väldigt varmt och mysigt men då vill jag väl ha ett högt börvärde på ftx så inte huset "kyls" ner ?
Läser en del inlägg som säger att ftx börvärde ska vara några grader under inställd temp på i detta fallet luftvärmepumpen, men varför då ? Blir ventilationen sämre (mindre andel ny, frisk luft)? Jag vill väl återvinna så mycket värme som möjligt, alltså ha så hög inställning på ftx börvärde som möjligt ?

Kan någon vänlig själ förklara hur det här hänger ihop.

Tack!
 
För- och eftervärmare i FTX-aggregaten vill man använda så lite som möjligt men många glömmer att de finns där. Särskilt eftervärmaren behövs egentligen inte om man inte är väldigt känslig för ventilationsluftens temperatur som helst ska vara något lägre än rumstemperaturen för att den nya luften ska falla ner från innertaket och blanda sig väl med den befintliga luften. Därför ska FTX börtemp vara något under LLVP börtemp så gott det nu går med den lite ojämna temperatur man får i olika rum av LLVP.
 
J Josth skrev:
För- och eftervärmare i FTX-aggregaten vill man använda så lite som möjligt men många glömmer att de finns där. Särskilt eftervärmaren behövs egentligen inte om man inte är väldigt känslig för ventilationsluftens temperatur som helst ska vara något lägre än rumstemperaturen för att den nya luften ska falla ner från innertaket och blanda sig väl med den befintliga luften. Därför ska FTX börtemp vara något under LLVP börtemp så gott det nu går med den lite ojämna temperatur man får i olika rum av LLVP.
Tack för svar!
Då förstår jag tanken med lite lägre börtemp på ftx. Men å andra sidan, så länge man upplever bra inomhusluft så kan jag likväl ha en högre börtemp tex om jag eldat i kaminen någon kväll, för att ta till vara på den varma luften som då ftx kan skicka ut till samtliga rum istället för att ftx ska "motverka" kaminen? Tänker jag helt fel?

Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.