T
Vår granne har uppfört ett växthus om ca 10-12m2 helt och hållet på vår mark. Dvs över tomtgränsen.

Han har inte frågat oss om lov. Hade han gjort det hade han fått nej eftersom han under flera års tid har haft som vana att utnyttja vår mark till sina privata ändamål.

Efter vårt senaste bråk i våras skrev jag ett tydligt sms till honom där det stod ordagrant ”inga av era tillhörigheter ska finnas på vår mark”. Jag gissar att detta är anledningen till att han inte bett om lov. Han förstod kanske att han inte skulle få vårt godkännande. Alternativt att han inte har koll på tomtgränsen, men han har ägt fastigheten i ungefär ett år, och tomtgränsen är väldigt tydlig. Det är en markhöjning från deras gräsmatta där vår mark börjar.

Samt att vi hade en diskussion på plats vid tomtgränsen i våras då vi senast träffades och diskuterande ett annat fall av ”hans saker på vår mark” (vi ville att han skulle flytta sina saker- han ansåg att han hade bättre och vettigare användning av vår mark än vad vi har)

Hursomhelst. Växthuset.. jag har anmält bygget till kommunen, gick under rubriken att han byggt mindre än 4,5m från tomtgräns. Än fast det är helt och hållet på vår mark.
Jag måste så klart även meddela grannen i fråga att han byggt på vår mark, än fast det är helt uppenbart. Jag är rätt säker på att han kommer vägra att flytta växthuset då han även grävt ur och murat en grund till det.

Vad mer kan jag göra rent juridiskt? Håller på att bli tokig på detta.

Kan knappt sova på nätterna för jag grubblar så mycket på 1:hur jag ska ta upp detta nya problem med grannen och
2: vad gör vi om han fortsätter att bygga/förvara saker på vår mark och vägrar att sluta?
 
  • Gilla
  • Arg
  • Wow
  • Ledsen
Lindusfindus och 26 till
  • Laddar…
Flytta över sakerna tillbaka till hans tomt/mark om han breder ut sig, det är dock hans egendom så var lite försiktig samtidigt.
 
  • Gilla
PetRinAhl och 7 till
  • Laddar…
Kontakta kronofogden och be om handräckning
 
  • Gilla
Risarvaren och 61 till
  • Laddar…
T
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Flytta över sakerna tillbaka till hans tomt/mark om han breder ut sig, det är dock hans egendom så var lite försiktig samtidigt.
Som jag förstått är det olagligt att röra hans saker även om de är på vår mark, och att flytta hela växthuset känns ju inte jättelätt heller ☹️
 
  • Gilla
  • Ledsen
  • Älska
MONTREAL och 7 till
  • Laddar…
T
L LantbrukarN skrev:
Kontakta kronofogden och be om handräckning
Ja detta måste ju bli steg 2 om han inte flyttar på växthuset när kommunen ålägger honom att göra det. Men det känns så jäkla surt att vi ska behöva betala för att han inte kan hålla sig innanför tomtgränsen
 
  • Gilla
MONTREAL och 4 till
  • Laddar…
I fösta hand ska du kontakta och anmäla till byggnadsnämnden i din kommun om detta. Är det hel fel , så kommer han att få ett föreläggande från kommunen. Då behöver du inte bry dig ett dugg om något , kommunen sköter allt , men räkna med att det kan ta lite tid. Som info så måste vara 4 meter till fastighetsgräns mellan byggnad och gräns.
 
  • Gilla
kjellinge och 9 till
  • Laddar…
T
J jonaserik skrev:
I fösta hand ska du kontakta och anmäla till byggnadsnämnden i din kommun om detta. Är det hel fel , så kommer han att få ett föreläggande från kommunen. Då behöver du inte bry dig ett dugg om något , kommunen sköter allt , men räkna med att det kan ta lite tid. Som info så måste vara 4 meter till fastighetsgräns mellan byggnad och gräns.
Ja! Det är detta jag gjort. Handläggaren sa att nu är det 4,5 meter som gäller tydligen. Jag har ingen koll. Hade han byggt 1dm från tomtgräns hade jag inte orkat bry mig så länge det var på hans mark. Men detta känns så respektlöst
 
  • Gilla
MONTREAL och 12 till
  • Laddar…
harry73
J jonaserik skrev:
Som info så måste vara 4 meter till fastighetsgräns mellan byggnad och gräns.
4,5m är det, och eftersom det inte kan vara ett friggebod eftersom inget grannmedgivande finns, är det ett svartbygge.
Grannen kommer att få riva växthuset och betala byggsanktionsavgift.
 
  • Gilla
muppenx och 18 till
  • Laddar…
T
harry73 harry73 skrev:
4,5m är det, och eftersom det inte kan vara ett friggebod eftersom inget grannmedgivande finns, är det ett svartbygge.
Grannen kommer att få riva växthuset och betala byggsanktionsavgift.
De på kommunen sa att de inte åker ut och tittar på såna här ärenden om bygget inte utgör ”fara för hälsa och miljö” - hur kan de få veta att han byggt för nära tomtgräns/på vår tomt undrar jag
 
Sätt armeringsnät runt hela och plantera murgröna i det
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
nnika och 30 till
  • Laddar…
T Semlan26 skrev:
De på kommunen sa att de inte åker ut och tittar på såna här ärenden om bygget inte utgör ”fara för hälsa och miljö” - hur kan de få veta att han byggt för nära tomtgräns/på vår tomt undrar jag
Fotografera allt ( gränser byggnad etc. ) och presentera det för dom , gärna med mail. Samt att på nämnden är dom skyldiga att tillvarata en medborgares rättigheter.
 
  • Gilla
  • Arg
Janetgorgis och 18 till
  • Laddar…
T
J jonaserik skrev:
Fotografera allt ( gränser byggnad etc. ) och presentera det för dom , gärna med mail. Samt att på nämnden är dom skyldiga att tillvarata en medborgares rättigheter.
Det har jag gjort! Fotat alltså. Var även ut idag och kontrollerade avstånd med hjälp av en karta från lantmäteriet med skala så det går att mäta i exakta meter. Men hon jag talade med på kommunen bad inte om foton eller något, jättekonstigt. Får skicka ett mejl till henne med foton
 
  • Gilla
Kristina2 och 4 till
  • Laddar…
J
Jag förstår inte överhuvudtaget varför 4.5m från tomtgräns diskuteras i tråden då det uppenbarligen inte ens är uppfört på rätt sida tomtgräns.
 
  • Gilla
  • Wow
Risarvaren och 80 till
  • Laddar…
Jag hänger inte riktigt med här. Om han grävt ur, fyllt upp och murat en grund och dessutom byggt ett växthus - hur kan hela det ha pågått utan att det gått att stoppa? I vilket läge anmälde du till kommunen och när har du påtalat för grannen att han är på er tomt?
 
  • Gilla
majmun och 41 till
  • Laddar…
T
D Dublin skrev:
Jag hänger inte riktigt med här. Om han grävt ur, fyllt upp och murat en grund och dessutom byggt ett växthus - hur kan hela det ha pågått utan att det gått att stoppa? I vilket läge anmälde du till kommunen och när har du påtalat för grannen att han är på er tomt?
Vi äger mark runt hela hans fastighet, och den delen där han murat och grävt ur har inte varit synlig för oss om vi inte går dit och tittar. Upptäckte att han ställt växthuset på grunden den dagen han flyttade det från sin tidigare plats (det stod innan på ett annat ställe på hans tomt).
 
  • Gilla
  • Wow
Risarvaren och 10 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.