Jag var tidigare idag på Bauhaus och skulle ha takfärg till min badrumsrenovering. Jag pratade med en säljare på färgavdelningen. Hon påstod att man inte behövde använda våtrumsfärg i taket på badrum och förespråkade istället en halvblank (glans 20) vanlig takfärg då våtrumsfärg med (glans 50) blev för blank.

Jag tycker detta verkar helt snurrigt och talar mot sunda förnuftet då man måste fuktspärra väggen som sitter i anslutning mot taket och sa även det till henne. Säljaren stod på sig, så jag gick därifrån utan färg.

Jag skall ha kaklade väggar, nedsänkt spacklat gipstak med spottar och tänkte använda Beckers Våtrumsgrund och Våtrumstäck men tänkte skippa våtrumsväv.
Vad säger ni badrumsexperter på forumet är det rätt tänkt?
 
Rätt tänkt. Jag har sagt det förut, och jag säger det igen. Lyssna aldrig på folk som jobbar på vanliga byggvaruhus. De vet i regel ingenting om någonting.

Jag brukar använda Jotuns Lady våtrumssystem, just för glansens skull. Den färgen har glans 20 och är i mitt tycke snyggare än blankare färg.
 
Nu har jag även fått svar från Beckers och de sa att man måste ha våtrumsväv i taket 1,5 m ut från duschen
Jag glömde nämna att i badrummet kommer jag endast ha en Duschkabin med tak, i och för sig med inbyggd ångbastu
Behöver jag ändå ha våtrumsväv i taket?
Hur har ni andra gjort?
 
Jag har aldrig hört talas om att man skulle behöva våtrumsväv i taket. Man får ju ha träpanel i taket om man så vill.. Det räknas ju inte som ett egentligt tätskikt, och det ställs mig veterligen inga sådana krav på tätheten i tak. Är det ett spacklat gipstak så blir det dessutom oerhört tätt med bara våtrumssystemet.

Ring igen och prata med någon annan, det skulle inte förvåna mig om du får ett annat svar.
 
Hur ser rekomendationerna ut för Jotun Lady?
Om de skippar våtrumsväven är ju det ett intressant alternativ, speciellt om den är lite mattare som du skrev.
 
Jag har aldrig heller hört att man måste ha väv i taket i badrum. Men som Jon säger och han brukar ha rätt så ett bra våtrumsfärgskoncept är det man ska ha. Sen beror det på vad man har i badrummet. En ångbastu levererar mycket ånga så där skulle jag sälja en våtrumsfärg glans 40-60 istället. Annars en 20-40 glans.
Anders
 
hecke skrev:
Hur ser rekomendationerna ut för Jotun Lady?
Om de skippar våtrumsväven är ju det ett intressant alternativ, speciellt om den är lite mattare som du skrev.
Jag tror inte att de har särskilda rekommendationer för våtrumstak just. Om färgen ska fungera som tätskikt på vägg ska den monteras med våtrumstapet eller duk. I tak behöver den som sagt inte fungera som tätskikt på samma sätt, utan då räcker det att grunda med våtrumsgrunden och sedan stryka två gånger med våtrumsfärgen. Detta är standard för takmålning i våtrum vad jag vet, har aldrig stött på duk där och kan inte se något skäl överhuvudtaget att sätta någon sådan.
 
Jag sökte lite på nätet i detta ämne och hittade "MÅLERIBRANSCHENS STANDARD FÖR VÅTRUM"
http://www.maleri.se/maleri/pdf/branschstandarden%20våtrum.pdf
och där står mycket riktigt att för tak i badrum krävs endast vattenavisande (VA) ytskikt. Med referens till denna nyvunna kunskap mailade jag Beckers igen och då backade på det svar de gav tidigare och sa att de svarade fel förra gången.

Olika färgfabrikanter har lite olika metoder för att ordna VA skikt vid nymålning av Gipsskivor vad jag fått fram.

Flugger: 1 ggr grund + 2 ggr täck
http://gm.flugger.com/sv/Branschstandarden våtrum Flügger.pdf

Nordsjö: 2 ggr täck
http://www.maleri.se/maleri/kopa/mvk/utförandeanvis. ns våtrumssystem 2 - skiktssystem.pdf

Beckers: 2 ggr täck
http://www.beckers.se/pro/maleriguide/_web/maleriguiden.html
 
Jag säljer 1 gång grund o ggr täckfärg glans 40-60 till mina kunder.
anders
 
  • Gilla
Brittabygg
  • Laddar…
Jag säljer 1 gång grund o ggr täckfärg glans 40-60 till mina kunder.
Anders_S det verkade som det föll bort en siffra. Menade du 2 ggr täck?
 
Ja naturligtvis ska det vara 2 ggr. Fingrarna dansar för snabbt ibland på tangentbordet. Är man musiker så är man!!!
Anders
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.