PeterFalun
M Mellanbarn skrev:
Har du kollat noga, verkar finnas på alla modeller som säljs just nu.
stämmer, har installerat tidigare i år

behövs nog elektriker om all el ska bort
 
Fläktmotor med tillhörande fläktblad är jackbar. Bara att dra bort så blir det fritt flöde.

Illustration av en fläktmotor och avtagbara fläktblad designade för enkel demontering.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
E etompau skrev:
Fläktmotor med tillhörande fläktblad är jackbar. Bara att dra bort så blir det fritt flöde.

[bild]
Precis det som är ett av mina alternativ. Tack för bilden.

Vet du ifall man kan sätta dit en tallriksventil eller liknande i samma hål som fläktmotorn sitter i?
 
M maertino1 skrev:
Precis det som är ett av mina alternativ. Tack för bilden.

Vet du ifall man kan sätta dit en tallriksventil eller liknande i samma hål som fläktmotorn sitter i?
Det lär inte gå.
Om motorn tas bort, så ska/bör 230 V-kablarna frånkopplas från plint i fläkten och isoleras med lämpligt material.
 
E etompau skrev:
Det lär inte gå.
E etompau skrev:
Det lär inte gå.
Om motorn tas bort, så ska/bör 230 V-kablarna frånkopplas från plint i fläkten och isoleras med lämpligt material.
Tack för ditt svar igen.

Kanske blir så att jag tar bort ventilationsdonet och ser hur OVK:n blir. Har hört att BRF ska tillåta medlemmar att ha mekanisk ventilation om OVK blir underkänd för de medlemmar som vill ha, men att all mekanisk ventilation måste vara avstängt/borta under själva OVK:n.
 
Men vad tänkte föreningen ersätta denna lösning med, man väl inte satt dit en Pax-fläkt för skojs skull utan för att självdraget varit otillräckligt för att ventilera bort fukten ur våtutrymmen.

Så hör med föreningen vad det är för system de installerar/installerat istället, gissar ett centralutsug uppe på taket och att det krävs reglerbara frånluftsdon som ska justeras in ordentligt av VVS-folk.

Följdfrågan är ju om man inte ska kräva av föreningen att sköta dessa grundläggande grejer i en lägenhet, blir inte bra med hemmapulande där.
 
M maertino1 skrev:
Tack för ditt svar igen.

Kanske blir så att jag tar bort ventilationsdonet och ser hur OVK:n blir. Har hört att BRF ska tillåta medlemmar att ha mekanisk ventilation om OVK blir underkänd för de medlemmar som vill ha, men att all mekanisk ventilation måste vara avstängt/borta under själva OVK:n.
Men om detta är vad det handlar om så är det ju bara att stänga av din Pax-fläkt med frånskiljaren på fläkten under kontrollen. Nemas problemas.

___
Eller bara plocka bort hela motor/fläktenheten som etompau skrev ovan, så funkar det på mina Pax-fläktar när man tex ska rengöra fläktblad etc.
 
M maertino1 skrev:
Tack för ditt svar igen.

Kanske blir så att jag tar bort ventilationsdonet och ser hur OVK:n blir. Har hört att BRF ska tillåta medlemmar att ha mekanisk ventilation om OVK blir underkänd för de medlemmar som vill ha, men att all mekanisk ventilation måste vara avstängt/borta under själva OVK:n.
Är inte bostadsrättsföreningen som bestämmer det. Tryckande fläktar i äldre fastigheter med självdrag och otäta kanaler kommer inte godkännas av besiktningsmannen.
 
C
F Folkson skrev:
Är inte bostadsrättsföreningen som bestämmer det. Tryckande fläktar i äldre fastigheter med självdrag och otäta kanaler kommer inte godkännas av besiktningsmannen.
Tryckande fläkt kräver så klart tät kanal, men det går ju att åtgärda om det finns otätheter.

Det som är lite knepigt med fläkt i badrum med självdrag är att om det är SBN 80 som är gällande norm så ska det finnas en fläkt som manövreras med knapp i badrum utan fönster om man skall hårddra det. Medans senare byggregler kan tolkas som att fläkt tvärtom inte får finnas där.
 
Så det tycks som en kanska komplex fråga. Om jag vore TS så skulle jag vända mig direkt till BRF för att få klarhet i vad jag förväntas göra, om något alls. Handlar det om att byta system för ventilation så är väl detta typiskt BRF som ska styra upp detta, även stå för kostnader av anpassning etc. Helt orimligt att lämna detta till diverse hemmapul.
 
F Folkson skrev:
Är inte bostadsrättsföreningen som bestämmer det. Tryckande fläktar i äldre fastigheter med självdrag och otäta kanaler kommer inte godkännas av besiktningsmannen.
Jag ringde till PAX och de sa att OVK godkänner om det är Öppet flöde så om jag bara tar bort motorn så ska det bli godkänt.

Sen tror jag att jag väntar tills OVK varit där innan jag anlitar någon som tar bort den.

Säger OVK mannen att jag ska göra det kommer jag självklart rätta mig efter det.
 
  • Gilla
PeterFalun
  • Laddar…
Claes Sörmland
Klassiskt trätoämne i BRFer.

Husets ventilationssystem ligger som sagt under bostadsrättsföreningens ansvar enligt typiska stadgar. Och det är svårt att ändra på det p g a bostadsrättslagen.

Det innebär att bostadsrättshavare inte ska installera tryckande fläktar och liknande utan föreningens tillstånd. Har föreningen tillåtit att bostadsrättshavare installerar tryckande fläktar av denna typ så ligger underhållet av dem på föreningen. Det är nu en del av ventilationssystemet som föreningen ansvarar för trots att en enskild bostadsrättshavare en gång i tiden installerade fläkten åt föreningen. I så fall så är det föreningen som ombesörjer borttagande av fläkten.

Men jag gissar att det är TS som på eget bevåg har satt in en fläkt. Eller?!
 
Redigerat:
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Klassiskt trätoämne i BRFer.

Husets ventilationssystem ligger som sagt under bostadsrättsföreningens ansvar enligt typiska stadgar. Och det är svårt att ändra på det p g a bostadsrättslagen.

Det innebär att bostadsrättshavare inte ska installera tryckande fläktar och liknande utan föreningens tillstånd. Har föreningen tillåtit att bostadsrättshavare installerar tryckande fläktar av denna typ så ligger underhållet av dem på föreningen. Det är nu en del av ventilationssystemet som föreningen ansvarar för trots att en enskild bostadsrättshavare en gång i tiden installerade fläkten åt föreningen. I så fall så är det föreningen som ombesörjer borttagande av fläkten.

Men jag gissar att det är TS som på eget bevåg har satt in en fläkt. Eller?!
Tack för ditt svar, Den var där när jag köpte lägenheten i början av 2020. Säljaren sa att fastighetsskötaren i vår BRF satte dit den.

Intressant och stort tack för ditt svar!
 
Claes Sörmland
M maertino1 skrev:
Tack för ditt svar, Den var där när jag köpte lägenheten i början av 2020. Säljaren sa att fastighetsskötaren i vår BRF satte dit den.

Intressant och stort tack för ditt svar!
Ta då en titt i din förenings stadgar. Där regleras detaljerna gällande underhållsansvaret mellan dig som bostadrättshavare och föreningen. Allt som inte listas som ditt ansvar är föreningens ansvar. Står det något om fläkten?

Sen bara för att något är föreningens underhållsansvar så innebär ju inte det att man inte inom föreningen kan komma överens t ex om att du tar bort fläkten å föreningens vägar och på din bekostnad (jag tänker på elektrikern som kommer att kosta pengar). Det finns inget krav på att föreningen måste köpa in tjänster för att få något utfört inom ramen för dess underhållsansvar.
 
C
H Harald Blåtumme skrev:
Men vad tänkte föreningen ersätta denna lösning med, man väl inte satt dit en Pax-fläkt för skojs skull utan för att självdraget varit otillräckligt för att ventilera bort fukten ur våtutrymmen.
Exakt. Inte osannolikt att den sitter där av en anledning som är svår att komma åt på annat sätt. Det är inte bara att slänga in en fläkt på taket. Tryckande fläkt i en otät kanal är bara en orsak till nedslag, generellt handlar det också om att fläktar i ett självdragssystem riskerar att orsaka baksug genom övriga frånluftkanaler.

Så lite trist om man vid OVK generellt slår ned på dessa fläktar utan att närmare undersöka om den orsakar några faktiska problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.