Hej!

I vår förening får man inte längre ha PAX-fläktar.

Hur gör jag lättast för att återställa självdraget? Räcker det med att ta bort själva fläkt-donet, så det bara blir ett "hål" i taket eller behöver jag anlita någon som sätter dit en tallriksventil istället? Är inte så händig tyvärr..

Tacksam för alla svar och input!
 
  • Rökdetektor monterad i taket med synliga skruvar och installationsmarkeringar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skulle det räcka om du kopplar bort spänningen till fläkten?
Fläktbladen utgör dock ett litet hinder för luftströmmen.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
E etompau skrev:
Skulle det räcka om du kopplar bort spänningen till fläkten?
Fläktbladen utgör dock ett litet hinder för luftströmmen.
Tack för ditt svar. Det är ett alternativ, vet du ifall PAX fläktar går på batteri eller om de går via el-ledningar i vägg och tak?
 
PeterFalun PeterFalun skrev:
Någon form av galler eller ventil är väl lämpligt

den här borde du kunna skruva dit
[länk]
eller likande
Ja det är ett alternativ. Vet du ifall luftflödet försämras eller om det bara är estetiskt fult med ett "öppet" hål i taket?
 
M maertino1 skrev:
Tack för ditt svar. Det är ett alternativ, vet du ifall PAX fläktar går på batteri eller om de går via el-ledningar i vägg och tak?
Den är fast ansluten till 230 V.
 
  • Gilla
PeterFalun
  • Laddar…
Det sitter troligwn en lite diskret flärp på någon sida, det är en strömbrytare som stänger av den.
 
  • Gilla
PeterFalun
  • Laddar…
M Mellanbarn skrev:
Det sitter troligwn en lite diskret flärp på någon sida, det är en strömbrytare som stänger av den.
Tyvärr inte, är att koppla bort spänningen i så fall eller stänga av den via appen.

Tror ni föreningen godkänner en avstängd PAX fläkt där fläktdonet är på plats?
 
M maertino1 skrev:
Hej!

I vår förening får man inte längre ha PAX-fläktar.

Hur gör jag lättast för att återställa självdraget? Räcker det med att ta bort själva fläkt-donet, så det bara blir ett "hål" i taket eller behöver jag anlita någon som sätter dit en tallriksventil istället? Är inte så händig tyvärr..

Tacksam för alla svar och input!
Ta bort fläkten. Sätt dit en tallriksventil. Låt inte fläkten sitta kvar. Det gillar inte besiktningsmannen.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Om jag vore föreningen skulle jag inte godkänna en fläkt med bara strömmen avstängd via brytare eller app, risken att så fort dom kollat slår innehavaren på den igen skulle vara för stor (anser jag).

Med bortkopplad ström (fysiskt) så är ju fläkten samma sak som en halvstäng ventil och borde vara ok att ha kvar.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
F Folkson skrev:
Ta bort fläkten. Sätt dit en tallriksventil. Låt inte fläkten sitta kvar. Det gillar inte besiktningsmannen.
Tack för ditt svar, vet du ifall det försämrar luftflödet eller bara är estetiskt fult med ett "hål" i taket
 
M maertino1 skrev:
Tyvärr inte, är att koppla bort spänningen i så fall eller stänga av den via appen.

Tror ni föreningen godkänner en avstängd PAX fläkt där fläktdonet är på plats?
Har du kollat noga, verkar finnas på alla modeller som säljs just nu.
 
  • Instruktionsbild för demontering av motor med numrerade steg och förstoring av detaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M maertino1 skrev:
Tack för ditt svar, vet du ifall det försämrar luftflödet eller bara är estetiskt fult med ett "hål" i taket
Tror luftflödet ska vara reglerbart för att det ska vara godkänt. Ett öppet hål går inte reglera.
 
F Folkson skrev:
Tror luftflödet ska vara reglerbart för att det ska vara godkänt. Ett öppet hål går inte reglera.
Hmm, tallriksventiler eller fast spjäll är väl inte heller reglerbara, eller har jag fel?
 
M maertino1 skrev:
Hmm, tallriksventiler eller fast spjäll är väl inte heller reglerbara, eller har jag fel?
Jodå, snurra tallriken så ökar/minskar flödet.
 
  • Gilla
Folkson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.