Fullt normalt?

  • Antal röster
    1 987
C cpalm skrev:
I princip gör det ju det, men det är samtidigt uppenbart att skatteverket släpper igenom sådana fakturor.
Ingen av de hantverkare jag anlitar tar betalt för en massa skitsaker. I flera fall inte ens restid, servicebil och sånt.

Men de kanske börjar bli hårdare, eller så beror det på dagsformen hos den som granskar eller om hantverkaren hör till den kategori de granskar extra noga?
Kanske om man lägger till några små poster med batterier och handskar att det framstår som att timpriset bara är arbete och allt annat såsom material och administration och resor är separat? I så fall är ju fakturan smart.
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
när det gäller läkarvården så ser vi aldrig fakturan till kommun.
Nä, varför skulle en kommun stå för det?
 
C cpalm skrev:
Enligt skatteverket får kostnaden för förbrukningsartiklar, slitage på verktyg, kalsonger, etc. absolut inte ingå i den avdragsgilla arbetskostnaden.
Rätt, men vissa saker kan ingå:
Kostnader för vissa enklare handverktyg som normalt är en förutsättning för att arbetet ska kunna utföras kan dock ingå i underlaget. Med handverktyg menas verktyg som hålls med en eller två händer. Det saknar betydelse om verktygen drivs med handkraft eller är motordrivna. Det innebär att t.ex. motorsåg, cirkelsåg, skruvdragare och liknande är redskap som inte behöver särskiljas vid underlaget för skattereduktion.

Sedan är det väl smartare/bättre (för kunden) att restid istället faktureras som arbetstid då arbetstid är rotberättigad men inte restid.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Jag hade på fullt allvar bestridit de två posterna och hävdat att det bara gick åt 0,15 handske samt 0,2 batteri så kanske de fattar hur korkat det är att speca.
Och ej att förggömma att du vill ha avdrag för tid, överklagar och nätning av dator sam byxbak--
 
F fribygg skrev:
Nä, varför skulle en kommun stå för det?
För att det är dit fakturan ska gå?
 
D Dilato skrev:
Rätt, men vissa saker kan ingå:
Kostnader för vissa enklare handverktyg som normalt är en förutsättning för att arbetet ska kunna utföras kan dock ingå i underlaget. Med handverktyg menas verktyg som hålls med en eller två händer. Det saknar betydelse om verktygen drivs med handkraft eller är motordrivna. Det innebär att t.ex. motorsåg, cirkelsåg, skruvdragare och liknande är redskap som inte behöver särskiljas vid underlaget för skattereduktion.

Sedan är det väl smartare/bättre (för kunden) att restid istället faktureras som arbetstid då arbetstid är rotberättigad men inte restid.
Här har vi alltså nackdelen med rot... Men å andra sidan. Man får sätta vilken timkostnad som helst. Eftersom det är timkostnaden som ska täcka alla kostnader och sedan ge vinst.
Man hör å andra sidan inte hantverkare klaga på att de inte längre får täckning för förbrukning och verktyg. det är administrativa kostnader som är det man klagar över.

Sen måste jag erkänna, jag hade en hantverkare som jag anlitat för jobbet många gånger. när han gjorde jobb åt mig så försvann bilkostnad och så la vi på några timmar extra så jag hade det betalat.. . så busig har jag varit..
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
För att det är dit fakturan ska gå?
Normalt är det väl till regionen, eller?
 
har TS skapat fakturan själv för att det ska vara roligt ?
 
  • Gilla
  • Arg
Hank_Ö och 2 till
  • Laddar…
Det är så horribelt att det kan inte vara nått annat än ett skämt som massor av folk gått på :crysmile:
 
  • Haha
  • Gilla
Kekistan och 1 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
För att det är dit fakturan ska gå?
Hört om region, det som förr hette landsting?
 
Visst har man sett många märkliga fakturor här i forumet, men dessa 2 poster i TS's faktura tar ju alla priser av påhittade kostnader tycker jag.
 
H Hank_Ö skrev:
Fick en faktura häromdagen som jag funderade på att posta i humor-tråden.
Det är en elektriker som debiterat för sitt jobb, inget billigt jobb heller. (men ingen invändning, arbetskostnaden var han tydlig med från början)

På slutet har han lagt till 33% förbrukning av 4st batterier och 20% slitage på sina arbetshandskar.
Är det här kutym? Jag kunde knappt tro mina ögon.

[bild]

Det är så klart en skitsumma som jag inte kommer bråka om. Men jag ville kolla hur många som tycker det här är normalt?
Den elektriker lider av kostnadsallergi !
 
Tyvärr har jag råkat ut för flera just elektriker som fakturerar de mest konstiga och små saker. Dock är de jäkligt dåliga på städa och plocka upp sina små kabelbitar som oftast ligger kvar på arbetets. Dock allmänt känt i branschen att elektriker inte städar efter sig.
.
H Hank_Ö skrev:
Fick en faktura häromdagen som jag funderade på att posta i humor-tråden.
Det är en elektriker som debiterat för sitt jobb, inget billigt jobb heller. (men ingen invändning, arbetskostnaden var han tydlig med från början)

På slutet har han lagt till 33% förbrukning av 4st batterier och 20% slitage på sina arbetshandskar.
Är det här kutym? Jag kunde knappt tro mina ögon.

[bild]

Det är så klart en skitsumma som jag inte kommer bråka om. Men jag ville kolla hur många som tycker det här är normalt?
 
Vilken idiot, rent ut sagt!
 
J jugge37 skrev:
...Dock allmänt känt i branschen att elektriker inte städar efter sig.
.
Fast istället för 700:- i timmen av mina skattade pengar kan jag tänka mig att sopa ihop lite trådskrot.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.