Hej!
Vi har en thermia atria med vattenurna element. Tycker pannan onödigt fort går på elpatronen ,trots att de inte är jättekallt. Kan de bero på felaktiga inställningar eller är de bara så de är? Sen undrar jag om de vore bra med en rumsgivare? Vi har ingen nu. Vi eldar i köksspisen som inte är lagrande, men den hjälper ju till en del iaf, men har börjat undra om pannan trots de kör på för fullt, och de bara blir snäppet varmare inne än om vi inte eldade alls? Om man installerar en rumsgivare,ska man då hålla termostaten på elementen på fullt? Eller? Blir mer förvirrad än någonsin....kan nån hjäkpa mej reda ut detta?
 
Du skall ha termostaterna på fullt oavsett om du har rumsgivare eller inte.
Men stödeldar du bör du ju ha en rumsgivare.
 
GoC GoC skrev:
Du skall ha termostaterna på fullt oavsett om du har rumsgivare eller inte.
Men stödeldar du bör du ju ha en rumsgivare.
Okej..men om jag INTE eldar..kan jag inte då med hjälp av att sänka termostaten på elementen styra så inte pannan behöver gå så mycket? Eller är de endast RUM värdet och kurvan som styr hur mycket pannan går?
 
D DorisDoris skrev:
Okej..men om jag INTE eldar..kan jag inte då med hjälp av att sänka termostaten på elementen styra så inte pannan behöver gå så mycket? Eller är de endast RUM värdet och kurvan som styr hur mycket pannan går?
Du skall ha alla termostater öppna fullt. Temperaturen skall du reglera med ”kurvan” så långt det går. Så låg kurva som möjligt är vad du skall eftersträva. För att kunna få det måste du ha radiatorteemostaterna öppna fullt. Eventuellt kan du strypa i t.ex sovrum som du vill kanske vill ha lite svalare i.
 
Jag har ett antal element utan siffror på vredet (!?) är det right-tighty för kallare och lossy-lefty för värme? Dvs vredet vrids till vänster för att öppna upp? (Säg inte att det är olika på olika element bara...)
 
N Nybyggaren12345 skrev:
Jag har ett antal element utan siffror på vredet (!?) är det right-tighty för kallare och lossy-lefty för värme? Dvs vredet vrids till vänster för att öppna upp? (Säg inte att det är olika på olika element bara...)
Ja, som att öppna eller stänga en flaska, på alla.
 
  • Gilla
Nybyggaren12345
  • Laddar…
Ställ den i läge värmepump så går inte elpatronen på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.