Vårt blivande hus har planritning enligt bild. Vi kommer totalrenovera och bla öppna upp sovrummet som vetter mot allrummet, där gör vi ett matrum istället. (Nytt sovrum kommer vara i det större allrummet)

Det jag önskar hjälp med är hur man kan effektivisera planlösningen vid badrum, wc och tvättstuga. Vi vill bli av med den lilla hallen och göra något av badrum eller wc större, utan att för den delen ha 3 separata dörrar som går ut i köket. Tips tages tacksamt emot!
 
  • Ritning av planlösning för våning 1 i ett hus inklusive rumsetiketter och möblering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Välkommen till forumet!

Normalt vill man undvika att ha dörrar till badrum och toaletter direkt i kök och matplats eftersom det kan komma otrevliga dofter därifrån och folk vill i allmänhet inte bli sedda när de går in på en toalett, känns inte lika privat då. Så det är väl anledningen till att det finns en passage där. Så hur vill du ha det i framtiden när det gäller sånt?

Finns det teknisk utrustning i tvättstugan som är svår och dyr att flytta?
Är det betongplatta eller träbjälklag?

Har du undersökt vad det innebär att öppna upp mellan allrummet och sovrummet med tanke på att det antagligen är en bärande vägg?
 
  • Gilla
Dashio
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Välkommen till forumet!

Normalt vill man undvika att ha dörrar till badrum och toaletter direkt i kök och matplats eftersom det kan komma otrevliga dofter därifrån och folk vill i allmänhet inte bli sedda när de går in på en toalett, känns inte lika privat då. Så det är väl anledningen till att det finns en passage där. Så hur vill du ha det i framtiden när det gäller sånt?

Finns det teknisk utrustning i tvättstugan som är svår och dyr att flytta?
Är det betongplatta eller träbjälklag?

Har du undersökt vad det innebär att öppna upp mellan allrummet och sovrummet med tanke på att det antagligen är en bärande vägg?
Tack! Där har du en poäng vi inte tänkt på. Bärande väggen har vi koll på och även vad som krävs för att riva den.
Tvättstugan tycker vi ska vara där den är, då den även kommer fungera som groventré. Syftet var mest att på något effektivt sett bli kvitt den lilla passagen. Efter det du skrev tror jag vi får tänka om då den tanken var väldigt god, även om det är många dörrar på liten yta.
 
BirgitS
Man kan ju få gästtoaletten lite större genom att ta lite utrymme från badrummet eftersom duschen ser onödigt stor ut. Överlag ser planlösning i badrummet lite underlig ut.

Har ni kollat på ursprunglig planlösning?
Det kan kanske ge lite idéer.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Man kan ju få gästtoaletten lite större genom att ta lite utrymme från badrummet eftersom duschen ser onödigt stor ut. Överlag ser planlösning i badrummet lite underlig ut.

Har ni kollat på ursprunglig planlösning?
Det kan kanske ge lite idéer.
Badrummet är inte så stort i verkligheten så ritningen är nog inte helt proportionerlig. Jag ska se om de ursprungliga ritningarna finns kvar hos säljarna.

Jag funderade på om man skulle ha dörren till wc från tvättstugan istället, för att då kunna flytta den väggen (där dörren är nu) lite framåt. Oklart dock om de extra decimetrarna skulle ge så mycket kontra att man förlorar väggyta i tvättstugan..
 
BirgitS
Personligen skulle jag inte vilja skicka gästerna till en toalett som kräver att de går genom tvättstugan och det för att tvättstugor har en tendens att se röriga ut med tvätt på tork, insamling av förpackningar och sånt som åker in där för att man vill få ordning på köket inför gästernas ankomst. Men om det spelar någon roll för er beror ju på hur ni gör ;)

Om inte säljaren har gamla ritningar så kan kommunen ha dem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.