Funderar på att riva en bärande vägg och växla av med en balk (limträ eller stål). Förvånas över hur pass stor nedböjning av balken som är acceptabel enligt dimensioneringsprogram och tabeller. Min öppning på ca 3m skulle "tillåtas" en nedböjning på 11mm. Det tycker jag är jättemycket. Avväxlingen ska göras på bottenvåningen. Om balken böjs så får jag ju en svacka i golvet på övervåningen som skulle vara mycket större än acceptabelt. Ett badrum ovanför skulle riskera att spricka. Tänker jag fel?
 
P peroande skrev:
Funderar på att riva en bärande vägg och växla av med en balk (limträ eller stål). Förvånas över hur pass stor nedböjning av balken som är acceptabel enligt dimensioneringsprogram och tabeller. Min öppning på ca 3m skulle "tillåtas" en nedböjning på 11mm. Det tycker jag är jättemycket. Avväxlingen ska göras på bottenvåningen. Om balken böjs så får jag ju en svacka i golvet på övervåningen som skulle vara mycket större än acceptabelt. Ett badrum ovanför skulle riskera att spricka. Tänker jag fel?
Fast den nedböjningen skulle väl vara statisk.
Dvs när balken är inne och belastad så får den max böjas ned 11mm, sen kommer den inte röra sig (mer än trä i sig gör)
Om du redan har tex kakel på övervåningen så behöver du antaglien sätta balken på ett sånt sätt att när den lastas så hamnar den på samma sätt med övervåningens golv som nuvarande vägg ger.

Eller så överdimensionerar du så nedböjningen blir mindre
 
Sen gammalt så brukar L/300 accepteras som nedböjning i bostäder. Man ska dock komma ihåg att denna nedböjning beräknas från "worst case", i praktiken utsätts sällan konstruktioner för så hög belastning och således blir nedböjningen mindre.

Om du tänker använda en stålbalk så är det möjligt att förbocka den något innan montage och på så sätt få en mer rak balk vid belastning.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Om du redan har tex kakel på övervåningen så behöver du antaglien sätta balken på ett sånt sätt att när den lastas så hamnar den på samma sätt med övervåningens golv som nuvarande vägg ger.
Det är precis det jag funderar över hur man gör.
 
I princip så pallar du upp mot överliggande konstruktion för att hindra exakt det du är orolig över när du växlar av. Så nedböjningen av balken inte innebär att nedböjningen märks i överliggande konstruktion. I vissa fall kan du behöva gissa dig till då vad du praktiskt kommer få för nedböjning så får du köra lite mellanlägg i motsvarande tjocklek. Tyvärr måste man i denna övning gissa sig till nedböjning som man uppstå efter att balken tar den initiala lasten så med badrum direkt över är det likväl vanskligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.