Jag undrar vilken sorts tegelsten jag kan välja när jag bygger en ny murstock från grunden, dock i ett gammalt uthus. Murstocken skall inte byggas in utan vara fristående. Tanken är att den skall starta på bottenplan i gammal miljö och gå vidare upp till nybyggd ovanvåning. Till murstocken vill jag koppla 1 kamin på bottenplan och 2 kaminer på ovanplan.
Jag har surfat runt men ändå inte blivit riktigt klok på det. Är det någon som kan tipsa om en bra bok i ämnet?
Tack på förhand.
 
Kanalsten 257x123x57mm brukar man använda. Helsten utan hål av rödtegel.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Jag glömde säga att det helst skall vara håltegel i övre delen från vattentaket och uppåt. Samma format men med hål i. De fryser inte sönder lika lätt.
 
Hej heimlaga!
Tack för svar. Jag har laddat ned Tenico's instruktion om hur man byggde och bygger skorstenar. Enligt dem så är måtten 250*120*62mm. Jag gissar att det är som inom de flesta områden, det finns inte en sanning, men era måttangivelser ligger ju nära varandra. Det är alltid en djungel när man skall hitta information. Jag är än så länge i ritningsstadiet men det närmar sig beslut för grundkonstruktion och då är det viktigt att jag har måtten för murstocken.
Jag snackade med sotaren och det är tydligen önskvärt att ha en kanal per kamin, särskilt om de står på varsitt våningsplan, med ett minimum på ca 14*14cm. Jag slåss med tanken gammal kamin mot ny, för och nackdelar. Nya är ju effektivare vad gäller vedförbrukning osv. Om man inte bestämt sig i dagsläget gällande kaminmodell, kan det vara för stort med ett ngt större mått än 14*14cm om man monterar in en vanlig kamin (typ Contura)?
Jag är inte inloggad så ofta beroende på vardagsbestyren, men jag är tacksam för reflektioner och läser och svarar då och då. Vänlig hälsning/ Birgitta
 
Jag blev nyfiken på hur det gick med murstocken. Jag har ett liknande dilemma, vill bygga en murstock men det finns väldigt lite info någonstans. Har du några tips och erfarenheter att dela med dig av?
 
Vad för sorts tegelsten har inte någon betydelse tills att man kommer ovan nock, bara att storleken är ungefär samma. Då ska den vara hårdbränd, eller ett alternativt är att putsa den med kalkbruk och målar med kalkfärg..
 
N
Brukar inte bli så bra att putsa en skorsten, och sen måla med kalkfärg.
Då det rinner vatten från plåten ovan, och med tiden ser det inte så bra ut.
Bättre att ha den tegelren eller klä den med plåt.
 
N neo11 skrev:
Brukar inte bli så bra att putsa en skorsten, och sen måla med kalkfärg.
Då det rinner vatten från plåten ovan, och med tiden ser det inte så bra ut.
Bättre att ha den tegelren eller klä den med plåt.
Då har man nog bygt skorstenen fel om det rinner vatten på den. Tänk att bygga den som ett liter hus med tak som sticker ut en bit. Då är det enbart regn som kommer direkt på den som gör den fuktig å det klarar den. Tänk alla kalkmålad hus som fins å klarar regn. Sen är en kalkmålad skorsten dom finaste enligt mig, och lätt att underhålla. Svårare att underhålla en med plåt.
 
N
Kanske, och kanske inte om teglen bakom är hårdbrända Fasad/håltegel, dom teglen suger inget vatten och då kan putsen frysa sönder.
Sprången på en skorsten är oftast bara blymackan som ligger ovanpå, och då blir det inte så fint med putsat med tiden,
Klart man kan bygga någon extra plåt, men dom som inte gör det får problem om man putsar.
Det händer inte på en putsad vägg.
Tegel skorsten är ju det bästa, inget underhåll.
Även plåt, inget underhåll på länge, borde klara 40-60år
Sen finns det ju massa varianter av skorstenar, och framförallt skorstenar på slott är ju putsade.
Men då har dom ju en stor upptrappning i murningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.