Hej!

Jag försöker skapa en automation i HA där en apparat är tänkt att starta då priset är som lägst per dygn. Får det inte till att fungera och jag förstår inte varför. Jag vill kunna använda attributet Min_price för att försäkra mig om att maskinen startar varje dag och inte behöva hålla koll på priset.

Är det någon på forumet som skulle kunna hjälpa mig? Så här ser min

alias: Sätt på varmvattenberedare
description: ""
trigger:
- platform: state
entity_id:
- sensor.electricity_price_huset
to: min_price
action:
- type: turn_on
device_id: 7d0e66ff94e510d49301cxxxxxxxx
entity_id: switch.shelly1_8caab561a26d
domain: switch
- service: notify.mobile_app_x_iphone
data:
message: Varmvattenberedare på
mode: single
 
Hej!
Utan att vara expert. Jag tror att problemet är att 'min_price' är ett attribut till din sensor.electricity_price_huset. Det enklast är nog att trigga på en template typ:

{{ (states('sensor.electricity_price_huset') | float) <= 1.05*(state_attr('sensor.electricity_price_huset', 'min_price') | float) }}
Notera att jag jämför det nuvarande priset med 1.05*min_price. Detta då det alltid är lurigt att jämföra flyttal med likhet (==).

Det här kommer att sätta igång pannan när timmen med lägst pris startar. Hur planerar du att stänga av pannan när priset sen går upp? Hur länge skall pannan vara igång i taget? Räcker verkligen en start per dygn för uppvärmningen av huset?
 
A amritpal skrev:
Hej!
Utan att vara expert. Jag tror att problemet är att 'min_price' är ett attribut till din sensor.electricity_price_huset. Det enklast är nog att trigga på en template typ:

{{ (states('sensor.electricity_price_huset') | float) <= 1.05*(state_attr('sensor.electricity_price_huset', 'min_price') | float) }}
Notera att jag jämför det nuvarande priset med 1.05*min_price. Detta då det alltid är lurigt att jämföra flyttal med likhet (==).

Det här kommer att sätta igång pannan när timmen med lägst pris startar. Hur planerar du att stänga av pannan när priset sen går upp? Hur länge skall pannan vara igång i taget? Räcker verkligen en start per dygn för uppvärmningen av huset?
Hej och tack för ditt svar!
Jag är än så länge bara ute efter att laborera och testa mig fram. Min tanke var att starta varmvattenberedaren när priset var som lägst och låta den köra typ 2-3 timmar.
Jag har testat mig fram under helgen och kommit fram under helgen och kommit fram till att det är enklast att köra utifrån attributet "price_level". Det kommer att passa värmepannan bäst också. En beställning är lagd på en Shelly Uni som jag tänker ska få jobba utifrån very_cheap till very_expensive.
 
Intressant idé! Har du hittat definitionen på de olika prisnivåerna från VERY_CHEAP till VERY_EXPENSIVE? Är de bara relativa mått, utifrån dagens prissättning eller finns det absoluta brytnivåer? Typ CHEAP bara om priset är lägre än 1 krona/kWh? Om det senare, då kanske VERY_CHEAP inte inträffar vissa dagar - risk att det blir lite kallt i huset :).
 
A amritpal skrev:
Intressant idé! Har du hittat definitionen på de olika prisnivåerna från VERY_CHEAP till VERY_EXPENSIVE? Är de bara relativa mått, utifrån dagens prissättning eller finns det absoluta brytnivåer? Typ CHEAP bara om priset är lägre än 1 krona/kWh? Om det senare, då kanske VERY_CHEAP inte inträffar vissa dagar - risk att det blir lite kallt i huset :).
Definitionen nedan är tagen från Tibber.
När elpriset är very_cheap ökas värmen på med +2grader.
Är priset cheap är det normaldrift.
Är priset expensive går nattsänkningen igång
Vid very expensive blockeras kompressorn men cirkulation rullar på.
Vet dock inte om detta kommer att fungera eller om det blir för kallt.

Value Description
NORMAL
The price is greater than 90 % and smaller than 115 % compared to average price.

CHEAP
The price is greater than 60 % and smaller or equal to 90 % compared to average price.

VERY_CHEAP
The price is smaller or equal to 60 % compared to average price.

EXPENSIVE
The price is greater or equal to 115 % and smaller than 140 % compared to average price.

VERY_EXPENSIVE
The price is greater or equal to 140 % compared to average price.
 
Strålande! Saknade den informationen. Så allt relateras till dagens medelpris. Då blir allt väldefinierat och användbart! Skriv gärna när du har provat - jag är i själv färd med motsvarande saker. Dock har jag vattenburet golvvärme, som ju är ett väldigt trögt system. Just nu oklart ifall det är meningsfullt att försöka ändra uppvärmningen.
 
A amritpal skrev:
Strålande! Saknade den informationen. Så allt relateras till dagens medelpris. Då blir allt väldefinierat och användbart! Skriv gärna när du har provat - jag är i själv färd med motsvarande saker. Dock har jag vattenburet golvvärme, som ju är ett väldigt trögt system. Just nu oklart ifall det är meningsfullt att försöka ändra uppvärmningen.
Det är inte dagens medelvärde utan ett glidande medelvärde över de senaste 3 dagarna.
Bra att ta hänsyn till då det innebär att det finns ingen garanti för att någon ”very cheap”-timme infaller en enskild dag.
. Tabell med nivåer av prisnivåer inklusive NORMAL, CHEAP, VERY_CHEAP, EXPENSIVE och VERY_EXPENSIVE med beskrivningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tack för klargörandet.

Med tanke på det: Du får nog komplettera med några termometrar i huset så att värmen kopplas på även om priset inte är optimalt (eller ta på sig tjockare tröja :D). Jag har ett sådant här i varje rum https://www.kjell.com/se/varumarken...ta-hem/aqara-termometer-och-hygrometer-p51358. Lite overkill men ger mig möjligheten att styra varje rum individuellt. Tanken är att jag inte skall styra pannan i sig utan flödet till varje rum separat - om flödet stryps riktigt mycket kommer pannan att få tillbaka varmt vatten och kör mer sällan. Det gör också att rum mot söder kan strypas mer medan rum mot norr kan få mer värme i golvet/elementen.

Även jag är i en testfas och kan inte testa fullt ut förrän det blir lite kallare.
 
H Handell skrev:
Hej och tack för ditt svar!
Jag är än så länge bara ute efter att laborera och testa mig fram. Min tanke var att starta varmvattenberedaren när priset var som lägst och låta den köra typ 2-3 timmar.
Jag har testat mig fram under helgen och kommit fram under helgen och kommit fram till att det är enklast att köra utifrån attributet "price_level". Det kommer att passa värmepannan bäst också. En beställning är lagd på en Shelly Uni som jag tänker ska få jobba utifrån very_cheap till very_expensive.
Se till att du då värmer vattnet i varmvattenberedaren till 70C eller mer för att garantera ingen legionella.
Min misstanke är att många som styr sin VVB missar den detaljen i jakt på kr/kWh
 
Redigerat:
I fall att någon är intresserad kommer här en uppdatering. Gällande legionella är jag inte speciellt orolig. Jag värmer vår VVB till över 70C minst en gång per dygn. Dessutom matas beredaren med varmvatten från vår värmepanna i garaget med c:a 45 gradigt vatten. Anledningen till detta är för att vår vi inte har någon cirkulation från det vattnet vi får från garaget. Beredaren är på 300liter dessutom så jag tror att det kan finnas en viss ekonomiskt vinning med att bara köra den när priset är lågt.

Jag hittade en tråd på forumet home-assistant.io som var väldigt intressant! I det projeket som beskrivs där sätts en bevakning upp för dygnspriser istället för att använda tibbers egna medelvärde över de tre senaste dygnen. Jag kopierade lösningen och kör den för både vår jordvärmepump och den elektriska varmvattenberedaren.
CTC i350 (heat pump) Smartgrid control using Tibber electricity prices by the hour - Share your Projects! - Home Assistant Community (home-assistant.io)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.