Hej på er!

Min sambo och jag har kämpat på med att måla om vårt sovrum som hade en hemsk tapet. Vi började med att riva bort tapeten som var av en typ killen på målarfirman aldrig sett innan (se bild). Det hela tog sin tid men vi lyckades får bort tapeten och allt ludd som var kvar. Därefter grundade vi med Jotun tapetgrund, spacklade lite ojämnheter och maskerade. Allt gick på bra!

Det är här våra problem började.. Vi körde på första lagret med färgen och upptäckte efter torkning att det var en del sprickor. Äsch, det försvinner nog efter andra strykningen. Men efter den andra strykningen så var det fortsatt sprickor. Vi åkte till Färgbutiken mem de hade egentligen inget jättebra svar förutom att det kan vara något kemiskt och om det inte blir bra efter en tredje strykning så får vi skicka det på analys. Så vi körde på en tredje strykning men vi har fortfarande sprickor..

Har ni någon aning om varför dessa sprickor uppstår? Någon som varit med om något liknande innan?

Tack på förhand!
/J

Bilder på den spruckna färgen:
Grå vägg med sprickor och skador på ytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sprucken vitmålad väggtextur med synlig sprickbildning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en vägg med sprickor i putsen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tapeten som vi tog bort:
Tapet som blivit skadad vid borttagning längs en hörnkant på en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ett lager spärrfärg(helt vanlig gammaldags oljefärg är samma sak om du har en burk över från före förbudstiden) först ?
 
I InsidersUnited skrev:
Ett lager spärrfärg(helt vanlig gammaldags oljefärg är samma sak om du har en burk över från före förbudstiden) först ?
Detta är ingenting vi har gjort. Menar du att det är det som saknas här? Vi använde en Jotun Tapetgrund innan vi började med den slutgiltiga färgen. Funkar inte denna som en typ av ”spärrfärg”?
 
Spånskivor på väggarna ser det ut som?
 
Stefan N Stefan N skrev:
Spånskivor på väggarna ser det ut som?
Det är spånskivor eller gips på tre av de fyra väggarna, den sista är betong. Sprickorna uppstår på samtliga väggar. Har tyvärr inte superkoll om det är just spånskiva eller gips. Bor i ett lägenhetshus från 70-talet.
 
J JoelTn skrev:
Menar du att det är det som saknas här?
Ingen aning, men prova måla med riktig oljefärg på några decimeter där det har spruckit. Fungerar det så måla hela rummet. Det kostar ju inget att prova. Alternativet är mycket jobbigare.
 
Liknande har hänt mig när vi råkat få upp vävlim (när vi satt renoveringstapet) i taket där vi sen skall måla takfärg. Har för mig att vi då på rekommendation använde våtrumslimm.
 
T topmount skrev:
Liknande har hänt mig när vi råkat få upp vävlim (när vi satt renoveringstapet) i taket där vi sen skall måla takfärg. Har för mig att vi då på rekommendation använde våtrumslimm.
Okej, så helt enkelt att det var limmet som skapade problemet? Applicerade ni våtrumslimmet i taket då, där ni hade fått vävlimmet?

I InsidersUnited skrev:
Ingen aning, men prova måla med riktig oljefärg på några decimeter där det har spruckit.
En stark förespråkare för oljefärg! Vi får undersöka detta.
 
Nej, vävlimmet va av extra stark våtrums typ. Nu va det ju små områden långt uppe i taket så oss gjorde det inget.
 
  • Gilla
Ludde67
  • Laddar…
Jag förstår! Blev först lite tveksam till att lösningen skulle vara lim ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.