Hej!
Vi tänkte göra om planlösningen på bottenplan för att få plats med tvättstuga och ett större badrum. Funderar på att riva badrummet i hallen, flytta köket till "rum 2" och bygga både badrum och tvättstuga i det befintliga köket. Känns som vi har snöat in oss på denna, vad finns det för andra lösningar på planlösningen som vi kan ha missat?
 
  • Ritning av en bottenvåning med två rum, kök, hall och toalett markerade med text.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Beror ju lite på vad man gillar för planlösning och hur mycket boyta man vill ha kvar...
Jag älskar ju orginal planlösningar som de ofta var på 20-talet och decennierna närmast.

Jag har liknande planlösning och hus i exakt 20-talsstil.
Valde att bygga det större badrummet på övervåningen, ha kvar ett mindre och göra en riktig tvättstuga i källaren istället.
På så vis behåller jag mera boyta på "entreplan".
 
  • Gilla
gaia och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
Det verkar enklare (=billigare) att göra badrum och tvättstuga i Rum 1 än att flytta köket.
 
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
D
S Sanneyes skrev:
Hej!
Vi tänkte göra om planlösningen på bottenplan för att få plats med tvättstuga och ett större badrum. Funderar på att riva badrummet i hallen, flytta köket till "rum 2" och bygga både badrum och tvättstuga i det befintliga köket. Känns som vi har snöat in oss på denna, vad finns det för andra lösningar på planlösningen som vi kan ha missat?
Spontant låter det som att er lösning är suboptimal. Låt den lilla toan vara på sin bra plats. Finns det någon utsikts/ljuspoäng med att flytta köket tvärs över huset?

Kan ni inte attefallsutbygga badrum/tvättstuga och behålla huset i sitt ursprungsskick i övrigt?

Hur ser planlösningen för resten av huset ut?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Ett alternativ kan ju vara att bygga ut badrummet mot rum2, så får ni in tvätt och tork där.
 
  • Planritning av en bottenplan med markerad potentiell utbyggnad av badrummet mot Rum 2.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Huddingebo Huddingebo skrev:
Beror ju lite på vad man gillar för planlösning och hur mycket boyta man vill ha kvar...
Jag älskar ju orginal planlösningar som de ofta var på 20-talet och decennierna närmast.

Jag har liknande planlösning och hus i exakt 20-talsstil.
Valde att bygga det större badrummet på övervåningen, ha kvar ett mindre och göra en riktig tvättstuga i källaren istället.
På så vis behåller jag mera boyta på "entreplan".
Vår källare är grävd i efterhand vilket gör trappen ner väldigt osmidig och trång. Tänk dig "gå limbo" ner. Den är placerad under trappen till övervåningen. Annars hade det känts som ett bra alternativ att göra som er!
 
Vår trapp ner till källaren var också väldigt tight och knepig från början, den går också under den till övervåningen
Men vi bytte ut och flyttade den en aning.
Kostade inte så mycket, källartrappor behöver ju inte vara lika fina som mellan våningsplan fullt synliga.

Men det kanske inte får plats i alla lägen!
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Vår trapp ner till källaren var också väldigt tight och knepig från början, den går också under den till övervåningen
Men vi bytte ut och flyttade den en aning.
Kostade inte så mycket, källartrappor behöver ju inte vara lika fina som mellan våningsplan fullt synliga.

Men det kanske inte får plats i alla lägen!
Ja då vore det en väldigt bra lösning, kan du ta en bild på källartrappen?
 
D datja skrev:
Spontant låter det som att er lösning är suboptimal. Låt den lilla toan vara på sin bra plats. Finns det någon utsikts/ljuspoäng med att flytta köket tvärs över huset?

Kan ni inte attefallsutbygga badrum/tvättstuga och behålla huset i sitt ursprungsskick i övrigt?

Hur ser planlösningen för resten av huset ut?
Varför vi vill flytta badrum
1. Badrummet är litet (sitter i duschen på toan)
2. Hallen har i dagsläget inget lämpligt ställe för jackor
3. Du möts av en dörr 1m från ytterdörren

Köket ska totalrenoveras med avlopp och hela allt, vi vill även ha ett större kök med utrymme för större matbord och öppnare planlösning. Ett alternativ är att öppna upp mellan det befintliga köket och rum 1. Vi har en vacker dubbeldörr med
D datja skrev:
Spontant låter det som att er lösning är suboptimal. Låt den lilla toan vara på sin bra plats. Finns det någon utsikts/ljuspoäng med att flytta köket tvärs över huset?

Kan ni inte attefallsutbygga badrum/tvättstuga och behålla huset i sitt ursprungsskick i övrigt?

Hur ser planlösningen för resten av huset ut?

Flytt av badrum för att:
  • Ingenstans att hänga av sig ytterkläder
  • När du kommer in i huset så möts du av en dörr ca 1m fram.
  • Badrummet ser rymligare ut på planlösningen än vad det är. Du bokstavligen sitter på toa i duschen.

Köket:
  • får utsikt över tomten och entren vid flytt av kök
  • behov av nytt avlopp och vattenledningar
  • Ny el ska dras (i hela huset)
 
  • Planritning av ett hus där köket är märkt 'Rum 3', med detaljer som vedspis, kakelugn och angränsande rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Ett alternativ kan ju vara att bygga ut badrummet mot rum2, så får ni in tvätt och tork där.
Tack, den lösningen har vi inte tänkt på!
 
S Sanneyes skrev:
Ja då vore det en väldigt bra lösning, kan du ta en bild på källartrappen?
Och vart har ni ytterkläderna? :D
 
Har ni några utvändiga bilder och kanske ett flygfoto över tomt/hus?

Vill gärna se helheten innan jag går loco bananas med förslag :)
 
Alla ideer är välkomna! :)
 
  • Tvåplans trähus med röd fasad och vita fönster, veranda, omgiven av grönskande trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Flygbild över en fastighet markerad med en orange cirkel, inkluderande hus, trädgård och skogsområde.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Röd tvåvåningshus i skymning med grönskande trädgård och startklar anten på taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Okej,

Min tanke:

Rum 1 blir kök, det gamla köket görs om till tvättstuga och badrum. Lite beroende på måtten kan det även vara möjligt att göra en liten "genväg" ifrån entrén, så att man kan gå runt murstocken :)

Ska ta och rita upp det så ser man tydligare min tanke :)

Påtal om något annat, är tanken att lägenheten på ovanvåningen ska bestå? :)
 
Ritning av en bottenvåning med kök, köksö, matrum, hall och andra rum utan specificerade mått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inga exakta mått men en ide -Beror lite på vad ni ska ha rum 2 till...
Kanske fönstret hamnar lite mysko i köket.
Och fyrkanten är en köksö.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.