rickardg rickardg skrev:
Om du har bestämt dig att ändra dig så har juridiskt sett då uppsåt att koppla in dem från början och det är det som räknas
Sant, men då kommer man till att det skall på något sätt bevisas av en fiktiv motpart i domstol.

rickardg rickardg skrev:
Hur du än vänder och vrider på det blir det inte lagligt men det spelar mindre roll då det rent krasst hänger på att hitta någon elfirma som är villig att koppla in det
Jag anser att om man vänder och vrider på det hela så skulle det kunna vara lagligt. Men som du skriver senare så faller det ju praktiskt på att man behöver hjälp för att slutföra installationen. Så min åsikt är ju ganska verkanslös.

rickardg rickardg skrev:
samma som med att installera tomrör för el som man inte heller får göra själv om man har uppsåtet att dra 230V själv i dem i slutändan
Som jag fattat så gällande behörighetskrav för rör så beror det på att man anser att rören är det andra lagret av isolering och därmed blir del av den fasta installationen. Då är frågan vad utfallet blir om jag hävdar att jag skall installera dubbelisolerad kabel istället för enkelisolerad? Man kan köra samma motivering här, jag tänkte köra dubbelisolerat men ångrade mig precis innan all kabel skulle dras.

Dvs i praktiken kan man dra rör men det gäller att den som kopplar klart är med på resan.
 
M merbanan skrev:
Sant, men då kommer man till att det skall på något sätt bevisas av en fiktiv motpart i domstol.



Jag anser att om man vänder och vrider på det hela så skulle det kunna vara lagligt. Men som du skriver senare så faller det ju praktiskt på att man behöver hjälp för att slutföra installationen. Så min åsikt är ju ganska verkanslös.



Som jag fattat så gällande behörighetskrav för rör så beror det på att man anser att rören är det andra lagret av isolering och därmed blir del av den fasta installationen. Då är frågan vad utfallet blir om jag hävdar att jag skall installera dubbelisolerad kabel istället för enkelisolerad? Man kan köra samma motivering här, jag tänkte köra dubbelisolerat men ångrade mig precis innan all kabel skulle dras.

Dvs i praktiken kan man dra rör men det gäller att den som kopplar klart är med på resan.
Kravet på auktorisation går vid vad som har elektrisk funktion.

Din fiktiva motpart i domstol skulle bli Elsäkerhetsverket.

Inte helt orimligt att de skulle vara intresserade av att driva ett fall som detta då det skulle skapa ett prejudikat.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
K
Men sen är det två års prespektionstid. Så kan man bara tiga om det i två år så kan ingen avundsjuk granne anmäla det sen?
 
M merbanan skrev:
Nej, det missade jag inte. Saken är att jag påstår att jag till en början inte tänker nätansluta den. Bara det att jag ångrar mig efter att allt är uppsatt och kopplat.



Men visst får jag "lagra" mina solpaneler på taket om jag vill?

Sen så kan ingen godkänna en elinstallation, antingen så uppfyller den regler och god elinstallationspraxis eller så gör den inte det. Utförande är skilt från resultatet.

Men jag anser att det finns förutsättningar för att inkoppling av DC sidan skulle kunna vara tillåtet utan behörighet för elinstallationer. Vägen dit skulle gå genom lite gråzoner och det skulle behövas en rättslig prövning för att få reda på de exakta gränserna.
Du får sätta upp konsollerna till solpanelerna, men explicit INTE koppla in DC kontakterna eller dra dessa ledningar. Inte heller montera solpanelerna, även om "lagring" kanske är en snygg omskrivning :)

https://www.elsakerhetsverket.se/yr...anlaggningar/installera-solceller-vad-galler/

Sen om man kan utmana detta via rättsprocesser är en annan sak, jag tror det är svårt då det är så tydligt specat...
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
K
R Robert-san01 skrev:
Är det fråga om elsäkerhetsbrist är det upp till 10år.

Se 35 §

[länk]
Men det är det ju inte i detta fall. Man måste ju ha elektrikers överseende. Eftersom dessa måste fylla i alla papper.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
K Kallebo skrev:
Men det är det ju inte i detta fall. Man måste ju ha elektrikers överseende. Eftersom dessa måste fylla i alla papper.
Det blir en säkerhetsbrist om ex elektrikern intygar att arbetet på taket är korrekt och det inte är det.
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Du får sätta upp konsollerna till solpanelerna, men explicit INTE koppla in DC kontakterna eller dra dessa ledningar. Inte heller montera solpanelerna, även om "lagring" kanske är en snygg omskrivning :)

[länk]

Sen om man kan utmana detta via rättsprocesser är en annan sak, jag tror det är svårt då det är så tydligt specat...
Givetvis är ju ovan länkar synnerligen besvärande för min argumentation. Men om vi litar på utlåtandet från följande sida som erbjuder off-grid paket https://hemsol.se/solceller/12v/fritidshus/ så blir ju effekten att man får utföra alla moment som man behöver för att installera en "riktig" solcellsanläggning.

Om man sedan tittar på elsäkerhetslagen 3§:

"starkströmsanläggning: en elektrisk anläggning för sådan spänning, strömstyrka eller frekvens som kan vara farlig för människor eller egendom,"

Här kan man då anse att den anläggning man börjar bygga inte faller inom detta. Om den inte är en starkströmsanläggning så är det helt plötsligt mycket man får göra utan behörighet. Lagen fortsätter sedan med följande:

elektrisk utrustning: en anordning, apparat eller annat föremål som producerar, överför, använder eller förbrukar el eller en komponent i en sådan utrustning eller i en starkströmsanläggning, och

Jag tycker att solceller faller in under elektrisk utrustning som producerar el. Och det får man ju montera fritt. Där är det ju bara den fast anslutning som då blir behörighetskrävande.


Om man kombinerar ihop allt detta så tycker jag att det finns öppningar för en mer liberal tolkning än ESVs text. Men man måste vända och vrida på det för att komma dit och fortsatt så kommer man inte ifrån att man måste hitta någon som vill gå med på upplägget.
 
känns ju rätt mycket som elsäkerhetsverket trumfar hemsol.se ;)

utöver det som står lagen är det tolkningen av den, speciellt prejudicerande fall som gäller i praktiken, vet dock inte hur mycket sådana som det hunnit bli just för detta.

men leta upp en mindre elfirma som är lite smidig att ha att göra med och inte är jättesugen på att kånka upp en massa två kvadrat stora skivor på över 20kg styck på taket och skruva dit dem så kanske du kan hjälpa dem med den biten oaf så kopplar de in resten, de stora solcellsfirmorna lär knappas ha en massa behöriga elektriker som gör det värsta slitgörat då det inte blir så bra ekonomi i det...
 
A Arnodt skrev:
Jeperzon,

Det går bra att ha en elektriker som står för inkoppling av växelriktaren. Han föranmäler och färdiganmäler också anläggningen till ditt elnätsbolag. Ditt elnätsbolag ska kolla om det går att mata in effekt från din solcellsanläggning in på deras elnät via din serviskabel. I de flesta fall går det bra, men de vill kolla upp det och räkna på det. Kanske de behöver förstärka sina egna elledningar. Men de åker nog inte ut och granskar på plats, utan det är beräkningar de gör på kontoret. Det behöver inte vara en certifierad elektriker utan vanlig elektriker, eftersom en sådan har elektrikerutbildning. Elektrikern behöver alls inte tvungetvis vara registrerat hos elsäkerhetsverket för produktionsanläggningar, för att han ska få koppla ihop kontakterna mellan panelerna eller koppla in växelriktaren, men om han skulle vara det, är det inget som skadar. Att en elektriker anmäler sig till elsäkerhetsverkets hemsida, är nog bara en rekommendation, inget krav. Elektrikern mäter på anläggningen och granskar det hela och kollar att OK. I och med man har en elektriker som granskar så gör man inte hela jobbet själv.

En del solcellsfirmor som säljer till kund nyckelfärdig solcellsanläggning, har gubbar som kopplar in panelerna på taket och även kopplar in växelriktare, men dessa gubbar kan vara vanliga hantverkare och till och med sakna elutbildning. Värre då att råka ut för en sådan solcellsfirma som låter billig outbildade göra jobbet.
Nu är det så att det måste finnas en auktoriserad elektriker på firman där solcellsmontörerna är anställda eller där elektrikern är anställd.
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
M merbanan skrev:
Givetvis är ju ovan länkar synnerligen besvärande för min argumentation. Men om vi litar på utlåtandet från följande sida som erbjuder off-grid paket [länk] så blir ju effekten att man får utföra alla moment som man behöver för att installera en "riktig" solcellsanläggning.

Om man sedan tittar på elsäkerhetslagen 3§:

"starkströmsanläggning: en elektrisk anläggning för sådan spänning, strömstyrka eller frekvens som kan vara farlig för människor eller egendom,"

Här kan man då anse att den anläggning man börjar bygga inte faller inom detta. Om den inte är en starkströmsanläggning så är det helt plötsligt mycket man får göra utan behörighet. Lagen fortsätter sedan med följande:

elektrisk utrustning: en anordning, apparat eller annat föremål som producerar, överför, använder eller förbrukar el eller en komponent i en sådan utrustning eller i en starkströmsanläggning, och

Jag tycker att solceller faller in under elektrisk utrustning som producerar el. Och det får man ju montera fritt. Där är det ju bara den fast anslutning som då blir behörighetskrävande.


Om man kombinerar ihop allt detta så tycker jag att det finns öppningar för en mer liberal tolkning än ESVs text. Men man måste vända och vrida på det för att komma dit och fortsatt så kommer man inte ifrån att man måste hitta någon som vill gå med på upplägget.
Du missar att även 12V kan vara dödligt. Det räcker med att en av kriterierna, spänning, ström eller effekt kan vara skadlig för person eller egendom för att det skall vara auktorisation på det.

Dödligt kan även vara att det blixtrar till, någon blir rädd och faller ned från taket och bryter nacken. Det behöver inte vara själva elen i sig självt som direkt dödar eller skadar.
 
Tänk er samma diskussion om fortkörning, "det är väl inte olagligt om...." Många väljer ju att köra för fort trots att alla vet att det är olagligt.
Elinstallation utan behörighet är olagligt. På samma sätt som med fortkörning väljer du att följa lagen eller ej.
Tror ingen fortkörare ens bryr sig om att argumentera för att det kanske är ok.
 
  • Gilla
kortis och 1 till
  • Laddar…
M merbanan skrev:
...

Dvs i praktiken kan man dra rör men det gäller att den som kopplar klart är med på resan.
Jag fick drar rör i min stuga jag byggde för ca 15 år sen, med elektrikerns goda minne.
Han fic ken elritning som han godkände, och en materialspec (inkl leverantör/märke på materialet), och kom sedan och kopplade in mätte upp osv på sin behörighet. detta var på landet dock med bra relation med elektrikern.
Om man rent teoretikst får göra så var en annan sak
M merbanan skrev:
Givetvis är ju ovan länkar synnerligen besvärande för min argumentation. Men om vi litar på utlåtandet från följande sida som erbjuder off-grid paket [länk] så blir ju effekten att man får utföra alla moment som man behöver för att installera en "riktig" solcellsanläggning.

Om man sedan tittar på elsäkerhetslagen 3§:

"starkströmsanläggning: en elektrisk anläggning för sådan spänning, strömstyrka eller frekvens som kan vara farlig för människor eller egendom,"

Här kan man då anse att den anläggning man börjar bygga inte faller inom detta. Om den inte är en starkströmsanläggning så är det helt plötsligt mycket man får göra utan behörighet. Lagen fortsätter sedan med följande:

elektrisk utrustning: en anordning, apparat eller annat föremål som producerar, överför, använder eller förbrukar el eller en komponent i en sådan utrustning eller i en starkströmsanläggning, och

Jag tycker att solceller faller in under elektrisk utrustning som producerar el. Och det får man ju montera fritt. Där är det ju bara den fast anslutning som då blir behörighetskrävande.


Om man kombinerar ihop allt detta så tycker jag att det finns öppningar för en mer liberal tolkning än ESVs text. Men man måste vända och vrida på det för att komma dit och fortsatt så kommer man inte ifrån att man måste hitta någon som vill gå med på upplägget.
Fast den länken behandlar ju 12v solpaneler - dvs en- eller möjligen två paneler, inte mer än så ?
Och det får du montera. Man brukar dra gränsen vid 50 volt, två solpaneler i serie brukar komma upp i som mest ca 40-50 volt. (hemsol skriver ju 12,24 eller 48 v på "insidan")
 
[QUOTE=".........Sverige är fantastiskt, åtminstone tycker nog vissa elföretag det.[/QUOTE]

....just like that... Schweiz är inte bättre, liberaliseringen till trots.
 
Hej! Ursäkta om jag lånar tråden lite med en fråga.

Är det någon som vet reglerna säger om gds batteribank vs vanliga 12V/24V batterier? Påverkas möjligen försäkringen med att använda egenköpta celler + BMS? Kommer naturligtvis använda en elektriker för installation.

/Kaffetorsk
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.