Tack, ja vi har två luftvärmepumpar och vi brukar behöva köra elementen när det är cirka 5 eller kallare ute. Tyvärr har vi ingen annan möjlighet.

Frågan är bara om styrning av element med sänkning på dagtid etc sparar in vad det kostar att byta alla. Vi köpte alla nya för 3 år sen men hade inte en tanke på styrning då.. :/
 
N nicmarxp skrev:
Jag kollade och våra är också 400V.
Jaha, det var trots allt 400 V tvåfaselement.
Då kan du inte använda Shelly 1PM, den kan bara bryta en fas på 230 V.

Det som är enklast och billigast då, är att bryta strömmen till samtliga el-element med en kontaktor. En kontaktor är som en fjärrmanövrerad strömbrytare med hög kapacitet för brytningen. Detta är fast monterat utrustning i din elcentral. Kontaktorn kan du styra med en Shelly.
 
Skulle absolut inte lägga pengar på nya Wifi-styrda direktverkande elelement.

Så som elpriserna är nu och jag förväntar mig att de är de närmaste 10 åren är det helt fel att sänka mer pengar på det dyraste systemet för uppvärmning. Som ovan skrivet så är kontaktor och styrning av den det billigaste sättet du kan reglera allihop på en gång med temperatur- och fjärrstyrning.
 
T tompaah7503 skrev:
Skulle absolut inte lägga pengar på nya Wifi-styrda direktverkande elelement.

Så som elpriserna är nu och jag förväntar mig att de är de närmaste 10 åren är det helt fel att sänka mer pengar på det dyraste systemet för uppvärmning. Som ovan skrivet så är kontaktor och styrning av den det billigaste sättet du kan reglera allihop på en gång med temperatur- och fjärrstyrning.
Om alternativet är ingen värme alls så får man bita i det sura elprisäpplet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.